Test: Honda Jazz 1.4 ES Sport (2005)
Geen Jamie Cullum
De Honda Jazz Sport is echt geen sportieve auto. Hij heeft beslist zijn kwaliteiten, maar net als zijn naamgever uit de muziekwereld, blijft het toch iets voor de liefhebber. De Honda Jazz rijdt uitstekend, is praktisch, maar de prijs zal wel een struikelblok blijven.
Jazz is hot. De film Ray, die gaat over jazzmusicus Ray Charles, was goed voor een Oscar voor acteur Jamie Foxx. En dankzij de jonge muzikant Jamie Cullum spreekt de muziekstijl sinds kort weer een veel groter publiek aan. Nu de auto met dezelfde naam nog. Honda heeft het model vorig jaar vernieuwd om de Jazz een nieuwe impuls te geven.
Maar eh... zijn we werkelijk op pad met een vernieuwde Jazz? Het is dat we 't weten, maar zien doen we het nauwelijks. Je moet echt weten welke zaken er veranderd zijn, anders ontgaat het nieuws je volledig. Zo huizen de knipperlichten voortaan in de buitenspiegels en is bij de Sport de binnenkant van de koplampen uitgevoerd in de kleur van de carrosserie.
Deze zuurstokachtige kleur draagt de naam Venus Orange Metallic, da's al opvallend genoeg, maar omdat het een Sport is, beschikt 'ie ook nog eens over enorme bumpers, een heuse achterspoiler en lichtmetalen wielen.
Geen strepentrekker
De zwaarste motorisering die voor de Jazz verkrijgbaar is, de 1,4-liter, levert nog altijd een vermogen van 83 pk. Een strepentrekker wordt de 987 kilo zware Jazz er niet van. Je moet hem flink op toeren houden en bij een stoplichtsprint tegen 'iets sportiefs' leg je het negen van de tien keer gewoon af. Want de Jazz 1.4i Sport heeft 12,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/h te halen. Niet echt indrukwekkend, maar op een bochtig parcours tovert de Jazz wel een glimlach op het gezicht. In korte bochten tilt de compacte Honda met zijn MPV-achtige uiterlijk het binnenste wiel op, en dat duidt op een behoorlijk stijve carrosserie.
Smetje
De Jazz helt nauwelijks over en voelt strak aan. Wel is de besturing licht en vaag; het enige smetje op een verder vlekkeloos rijdende auto. De demping is vrij stevig, maar het onderstel doet zijn werk op een stille manier. Samen met het materiaalgebruik in het interieur en de vernieuwde klokkenwinkel tilt het de Jazz naar een hoog plan. Over de zitpositie hebben we geen klachten, het stuur staat lekker rechtop, maar kan helaas niet axiaal versteld worden. De brede stoelen bieden weinig steun.
Kwaliteit heeft z'n prijs. De Honda Jazz zoals wij 'm reden, kost meer dan 21.000 euro. Maar dan heb je wel een auto die is uitgerust met klimaatregeling, zwart getinte ruiten – waardoor alles wat zich op de achterbank afspeelt en in de laadruimte is opgeborgen, verborgen blijft voor de buitenwereld – en alle ruiten zijn
elektrisch te bedienen.
Handige achterbank
Bovendien is elke Honda Jazz voorzien van een handige achterbank die op verschillende manieren neerklapbaar is. Zo kan bijvoorbeeld alleen de zitting omhoog, waardoor er ruimte ontstaat om hoge spullen mee te nemen. Dit handigheidje zullen we ook in de nieuwe Civic terugzien.
Zal de Honda Jazz het dankzij de wijzigingen redden? Z'n rijeigenschappen zijn uitstekend, hij is lekker praktisch maar de hoge prijs zal voor veel kopers in deze klasse wel een struikelblok blijven. Ook de vernieuwde Jazz zal een selecte kopersgroep kennen en da's jammer, want het is een fijn rijdende auto.
- +Rijeigenschappen
- +Handige achterbank
- -Duur!
- -Opzichtige spoilers
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Jazz 1.4i ES Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.339 cc |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 119 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.845 mm / 1.675 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 999 kg |
Laadvermogen | 491 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s |
Brandstofverbruik | - l/100km (fabrieksopgave: 5,7 l/100km) |
CO2-uitstoot | 134 g/km |