Heiligschennis of echte Alfa-passie? Sieger stopte Busso V6 in Alfa Romeo Berlina

Lange lijst modificaties

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Wat in het hoofd van Sieger de Haan opborrelt, maken zijn handen. Zo zet hij onder andere potente BMW-motoren in Land Rovers Defender, maar er kwam iets anders tussen. Wij stellen u voor: zijn unieke Alfa Romeo Berlina 3000. Inderdaad, met de drieliter-Busso in het vooronder!

‘Eigenlijk is het een raceauto, maar met een fijn interieur”, zo vat Sieger de Haan (34) zijn jongste creatie bondig samen. En het moet gezegd: als we oog in oog staan met de vuurrode sedan (nota bene in Porsches kleur Carmin Rot) kunnen we dat enkel beamen. Vanbuiten ziet hij er best vervaarlijk uit, zo zonder bumperwerk en met een verlaagd Squadra-onderstel, maar binnenin is het gerieflijk: elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen uit de Alfa 166, airco, stuurbekrachtiging … Misschien is dit wel de beste Berlina ooit gebouwd. Sieger ging dan ook niet over één nacht ijs, want alles moest kloppen, tot aan het laatste schroefje toe. “Met name de spaghetti-uitlaat was een flinke puzzel!”, aldus de Achterhoeker.

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Sieger de Haan bij zijn Alfa Romeo Berlina 3000.

Gelukkig had hij al genoeg ervaring opgedaan. Waar andere jongens in hun tienerjaren aan hun bromfiets sleutelden, pakte hij op zijn vijftiende doodleuk een Porsche 928 bij de kladden. “Die was van mijn oom, maar hij verkeerde niet meer in al te beste staat. Daarom heb ik die gesloopt, om onderdelen als het motorblok en de versnellingsbak te gebruiken om twee andere 928’s weer goed rijdend te krijgen.” Die klus deed Sieger weliswaar onder toezicht van zijn oom, maar de toon was gezet: na de middelbare school ging hij leren voor automonteur. Geen moment te vroeg, want zijn eerste Alfa Romeo Giulia had hij toen ook al klaar. “Naast en vóór die 928 reed mijn oom Alfa Romeo: een Giulia, een Berlina. Hij had in zijn schuur ook een schitterende Giulia 1600 Spider uit de 101-serie staan, met de 1.750 cc-motor. Daardoor is bij mij de liefde voor het Italiaanse merk nog verder aangewakkerd. Ik heb er diverse gehad, net als een aantal BMW’s E36, een Bertone Junior, een 916 GTV 3.0-24V, Berlina’s en een paar Giulia’s. Mijn eerste Giulia kocht ik – uiteraard – van mijn oom. Als onderdelenpakket, want de carrosserie daarvan was volledig verroest. Zodoende gingen we op zoek naar een body. Die vonden we in een kippenschuur bij een chirurg in Apeldoorn. Ik heb er destijds 310 euro voor betaald en zo begon ik op zestienjarige leeftijd mijn eerste Giulia te restaureren. Rijbewijs versneld gehaald, zodat ik mijn eerste legale kilometers reed in mijn eigen gerestaureerde, verlaagde en bumperloze rode Giulia Super met tweelitermotor! Enkele maanden nadat de Giulia klaar was, heb ik deze geruild voor een Bertone Junior-onderdelenpakket, inclusief 1.8-turbomotor. Menigeen meende dat die krachtbron niet paste, maar het is toch gelukt. Ik was toen negentien, de studiefinanciering was op, maar de Giulia was klaar!”

Alfa Romeo Berlina

Voor de niet-kenner: zo ziet een Alfa Romeo Berlina er standaard uit.

Alfa Romeo Berlina

Het is duidelijk: Sieger houdt van aanpakken en niet van half werk. Hij begon in 2019 in Borculo zijn eigen bedrijf Vittorio Motorsport, met als specialisaties restauratie, tuning en restomodding. Daarvoor had hij meer dan tien jaar bij een Land Rover-specialist gewerkt. In zijn vrije tijd bouwde hij zijn eerste BMW-motor in een Defender in en verkocht de auto. De eigenaar kwam na een paar jaar een mooiere Defender tegen (eveneens voorzien van een BMW-krachtbron) en verkocht de eerste ‘BMW Defender’ aan Marijn van der Steen (46). Marijn: “Mijn autoliefde begon met een Volkswagen T1 Spijlbus, een auto waarin ik elke keer met een grote glimlach instapte. Offroad-evenementen met vrienden dreven me vervolgens richting de Land Rover Defender. De eerste die ik kocht, was door Sieger aangepakt. Zo is ons contact ontstaan.”

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Ook al heeft Marijn geen autotechnische achtergrond – hij is chiropractor en heeft een eigen praktijk in Doetinchem – op autogebied klikte het meteen tussen de twee. “Sieger heeft pure passie voor het vak”, aldus de gastheer. Wij zijn namelijk niet bij Sieger thuis in het Gelderse Laren of in zijn bedrijf, maar bij Marijn, die tussen Lochem en Warnsveld woont. Daar staat namelijk de reden van ons bezoek: de Alfa Romeo Berlina 3000.

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

3000 in dezelfde typografie als waar normaal 2000 staat op de kont van de Alfa Romeo Berlina.

Twee jaar bouwtijd

Sieger heeft flink doorgewerkt. Meer dan 2.000 uur zitten er in de bouw van de anabolen-Berlina. Alles is met de hand gemaakt dan wel ‘custom’ op maat gemaakt. Marijn heeft hier en daar geholpen (onderhanden nemen van het chroomwerk en poetswerkzaamheden) om eveneens feeling met de potente sedan te krijgen. Zo was de Berlina, die in 2020 op de kop was getikt, twee jaar later al helemaal gereed.

Dat deze klus geen sinecure was, toont Sieger aan met een ellenlange uitdraai van werkzaamheden, overzichtelijk gerangschikt:

Carrosserie

  • Alfa Romeo Berlina 2000 (1972)
  • Volledig geschuurd/gestraald en vanuit blank metaal opgebouwd naar de kleur ‘Carmin Rot’ van Porsche in basislak plus nog eens drie lagen blanke lak.
  • Bodem voorzien van epoxy als basislaag, vervolgens voorzien van Innotec-bodycoating en Innotec-holle-ruimte-behandeling.
  • New Old Stock-plaatdelen: motorkap, kofferdeksel, front, kont, voorschermen links en rechts, linker achterscherm, onderkant rechter achterscherm en binnen-, midden- en buitendorpels.
  • Koets volledig doorgelast en verstevigd.
  • Motorbalk aangepast om de Busso nét wat verder naar achteren te krijgen.
  • Tunnel aangepast aan de te plaatsen ZF S5-dogleg-versnellingsbak
  • NOS-deurklinken, inclusief sleutels.
  • NOS-grillehart.
  • Logo’s van emaille.
  • Vitaloni-klemspiegel gespoten in zwarte wrinkle finish.
  • Ledkoplampen met stadslicht en knipperlicht.
  • NOS-achterlichten.
  • Custom grille met enkele koplampen.
  • Al het chroomwerk hersteld.
  • 3D-geprint ‘3000’-logo van roestvrijstaal op de originele plek achter.

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Interieur

  • Dashboard origineel Berlina 2000, zelf gerepareerd.
  • Toerenteller omgebouwd van mechanisch naar elektrisch in verband met injectiemotor.
  • Kilometerteller eveneens omgebouwd naar elektrisch en voorzien van GPS-signaal.
  • Het originele hout door een bevriende meubelmaker laten restaureren.
  • Nieuwe hemel geplaatst.
  • Complete bodem voorzien van een geluidwerende laag bitumen.
  • Complete auto (bodem plus dak) voorzien van geluid- en warmte-isolerende matten.
  • Italiaanse mattenset van topkwaliteit in interieur en kofferbak.
  • Alfa Romeo 166-stoelen in donkerblauw leer, verwarmd en elektrisch verstelbaar door middel van knoppen die in de middenconsole zijn geplaatst. De stoelen zijn vervolgens gerenoveerd naar de originele kleur.
  • Achterbank origineel Berlina, matching colored met de voorstoelen.
  • Deurpanelen origineel Berlina in zwart.
  • Middenconsole aangepast aan stoelknoppen, versnellingsbak en airco, en voorzien van usb-aansluiting en telefoonhouder.
  • Airco (origineel Berlina!).
  • In hoogte verstelbare stuurkolom uit een Alfa Romeo 6 met kolomschakelaars en stuur.
  • Automatisch dimmende binnenspiegel uit de Alfa 166.
  • 3D-geprint ‘3000’-logo van roestvrijstaal op het dashboard.

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Onderstel

  • Squadra Bianca-veren voor en achter.
  • Bilstein B6-schokdempers vóór en achter.
  • Achterveren/schokdempers omgebouwd naar ‘coil over’ en dus in hoogte verstelbaar.
  • massieve stabilisatorstang van 27 millimeter vóór.
  • Verstelbare camberarmen vóór.
  • Alle delen gepoedercoat in zijdeglans zwart en bouten/moeren gepassiveerd in goud.
  • Alle kogels en onderstelrubbers nieuw (hier en daar polyurethaan, de rest versterkt Montreal-rubber).
  • Tandheugelstuurhuis uit een Alfa 6.
  • Gereviseerde 10/43-sper-as met 25 procent sper.
  • BMW 750i-remklauwen vóór met geventileerde remschijven en Pagid-remblokken (achter originele remmen).
  • Staalomvlochten remleidingen rondom.
  • Maxilite 15x7 et29 GTA-replicawielen met (op het moment van schrijven) Yokohama Advan HF type-D-zomerbanden (225/50R15).
  • OZ Racing 16x7 ET25 ‘Cosworth’-rallywielen met Toyo Proxes 205/50R16-winterbanden.
  • 25 millimeter spoorverbreders vóór.

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Motor en bak

  • Alfa Romeo 3.0-V6-12V-Busso uit een 916 GTV Spider 3.0
  • Bosch Motronic 3.7-injectiesysteem met DIS-bobine (onderhoudsvrij) en geregelde lambdasonde.
  • Motor omgebouwd van dwarsgeplaatst naar lengterichting.
  • Carterpan van een Alfa 6 passend gemaakt.
  • Oliepomp opgebouwd uit delen van een Alfa 6 en een Spider 3.0.
  • Alfa 6-kleppendeksels en inlaat gemonteerd (en ingekort) voor ‘oude’ look Busso.
  • Handgemaakte ‘equal length’-uitlaatspruitstukken en uitlaat in roestvrijstaal (63,5 millimeter dik) met free-flow-dempers, waarvan één klep-demper op afstand bedienbaar is.
  • Op gemaakt gemaakte roestvrijstalen inlaat (76 millimeter) met open luchtfilter.
  • Alfa 6-vliegwiel en -koppeling.
  • Hogedruk-brandstofpomp boven de achteras.
  • Kleine, moderne dynamo geplaatst, stuurbekrachtigingspomp verplaatst, aircopomp verplaatst en aangedreven door multiriem.
  • Accu, inclusief hoofdzekering, verhuisd naar kofferruimte.
  • Aluminium radiator geplaatst en aangepast aan de Busso.
  • Elektrische koelfan met thermoschakelaar.
  • Draadboom aangepast en zoveel mogelijk weggewerkt voor een ‘cleane’ look.
  • Auto- en motordraadboom gescheiden, alle extra’s, zoals stoelen, koelfan, en airco, op relais en afgezekerd.
  • ZF S5-18/3-dogleg-versnellingsbak uit een Alfa 6 met aangepaste Alfa Berlina-baksteun
  • Cardanas van Alfa 6 en Alfa Berlina gecombineerd en op elkaar pasgemaakt

Alfa Romeo Berlina 3000 - Berlina met Busso V6

Dit verhaal is afkomstig uit AutoWeek Classics 01-2024.

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.