Galloper 2.5 TCI (1999)
In gestrekte draf...
We zeggen nog één keer hoe het zit: dit is een oud model Mitsubishi Pajero dat in licentie wordt gebouwd door Hyundai. Eerste indruk - en niet alleen van ons: wát een bak. We hebben het dan ook over een 4,62 meter lange en 1,89 meter hoge auto. Voor de volledigheid voegen we er ook nog even de breedte aan toe: 1,77 meter. Dit is weer één van die auto's die je zelfs op de drukste parkeerplaats zonder enig probleem terugvindt. Ervan uitgaande dat je hem geparkeerd hebt gekregen.
Om eerlijk te zijn hadden we een wat rudimentaire (lees: ouderwetse) terreinauto verwacht met de bijbehorende ongecultiveerde motor en een comfort dat die naam niet of nauwelijks zou verdienen. Al in de eerste kilometers bleek dat we bezig waren ons sterk te vergissen. Neem nou die 2,5-liter viercilinder turbodiesel met intercooler. Die loopt dus gewoon heel mooi. En dat vanaf het begin. Over de prestaties hoef je je ook niet echt zorgen te maken. Voor een ruim 1700 kilo zware kolos als deze, die bovendien géén stroomlijn heeft, is een
0-100 in 17,5 s zeer acceptabel - voldoende in ieder geval om lekker mee te komen én ruimschoots minder dan de 21,7 seconden die de fabrikant opgeeft. En wat wij ook heel niet verkeerd vinden zijn deze tijden: 15,3 en 17,8 seconden - de tijden voor de tussensprint van 80-120 km/h in respectievelijk 4 en 5. De topsnelheid bedraagt officieel 140 km/h en dat klopt wel met de tellertop van dik 150 die wij constateerden. Over naar het minst gunstige cijfer van deze test. Het gemiddelde verbruik bleek namelijk 1:6,5 te bedragen. Dit in aanmerking nemende, past slechts blijdschap over de giga-brandstoftank: 92 liter!
Klimgeit
Een belangrijk punt van de Galloper is dat hij maar liefst 3.000 kilo (geremd) aanhangergewicht mag meetrekken. Klinkt leuk toch: een Galloper met paardentrailer. Over de terreinkwaliteiten van de Galloper maakten we ons geen zorgen; de oude Mitsubishi Pajero was gewoon een goeie. En dat is niet veranderd. Er kan simpelweg heel erg veel met de Galloper. En er zou nog meer gekund hebben als de auto van andere banden voorzien was geweest. Wie wil en durft, koopt met de Galloper een echte klimgeit.
Eentje die zeven personen kan vervoeren, want naast de normale stoelen voorin en de achterbank, bevinden zich in de bagageruimte nog twee opklapstoeltjes. Echt comfortabel zijn die niet en wat ons betreft alleen geschikt voor kinderen.
Alleen op echt korte oneffenheden is de auto wat springerig, maar da's geen reden om hem te laten staan. Temeer daar de Galloper goed raad weet met langere onregelmatigheden. Overigens is de antenne zodanig langs de linker voorruitstijl geplaatst dat de rijwind er luid gerucht makend langsvliegt.
Binnen is het heel redelijk toeven. De stoelen zijn in orde en ook over de normale achterbank hebben we geen klachten; de ruimte daar is voldoende. Het dashboard ziet er lekker ouderwets uit en is dat ook. Het is vierkant, de radio is uitermate onhandig (laag) geplaatst, het stuur staat niet helemaal goed en de hendels steken vreemd de lucht in en zo zijn er nog wel wat aanmerkingen. Afgezien van die radio wen je echter snel aan alle genoemde punten en kunnen we ze dus niet als serieuze minnen noteren. We willen echter nog wel even kwijt dat het nephout op het dashboard bij deze auto volledig misplaatst is. Géén gezicht. Verder valt op dat deze Galloper TCI buitengewoon rijk is uitgerust. Zozeer zelfs dat er geen extra's te bestellen zijn.
Terugkijkend op een week Galloper zijn we voornamelijk in postieve zin verrast. Je koopt weliswaar een auto die qua ex- en interieur niet volgens de laatste mode is, maar het rijden is op alle fronten in orde en de Galloper kan veel. Wie hem niet wenst te gebruiken in zwaar terrein, kan er altijd nog die 3.000 kilo achter hangen.
En voor het geld hoef je het niet te laten: deze meest luxueuze uitvoering inclusief de sterkste motor kost 70 mille. Veel geld, zeker, maar kijk eens naar de prijs van een lange Nissan Patrol of een dito Mitsubishi Pajero. Voor koele rekenaars die zichzelf echter niet tekort willen doen zit er maar één ding op: in gestrekte draf op de Galloper af!
Signalement
Merk | Galloper |
---|---|
Model | Galloper 2.5 TCI |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.424 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.476 cc |
Maximaal vermogen | 73 kW / 100 pk bij 3.900 tpm |
Maximaal koppel | 253 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 92 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.620 mm / 1.770 mm / 1.890 mm |
Wielbasis | 2.695 mm |
Massa leeg | 1.720 kg |
Laadvermogen | 830 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.300 kg / 750 kg |
Banden | 265/70R15Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,5 s (fabrieksopgave: 21,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,3 s / 17,8 s |
Brandstofverbruik | 11,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 307 g/km |
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.