Ford Mustang GT Convertible - Test

Roadtrip: Coast to coast

Ford Mustang
AutoWeek 33 2018
AutoWeek 33 2018

Je leest het in AutoWeek 33 2018

Met een mooie cabrio roadtrippen van kust naar kust, dwars door de VS; dit staat bij veel auto- en reisliefhebbers hoog op de bucketlist. Terecht, want het is ook fantastisch. Maar het kan ook eenvoudiger, goedkoper en aanzienlijk dichter bij huis. Wij gaan op zoek naar de schoonheid en de charme van het Noord-Hollandse landschap, maar wél met passend vervoer.

Wie er wel eens is geweest, zal het beamen: de zon komt nergens mooier op dan in Florida en gaat nergens fotogenieker te water dan in Californië. Natuurlijk kun je je reis ook in Miami beginnen – dat ligt tenslotte ook aan de oostkust – maar hebben we het over de traditionele coast to coast-route in de VS, dan moeten we eigenlijk het stuk tussen New York (oostkust) en Californië (westkust) pakken. Volgens de routeplanner is dat een rit van minimaal 4.675 kilometer, die een slordige 43 uur in beslag zal nemen. Als je non-stop rijdt. Maar waarom zou je blind doorknallen als er onderweg zo veel moois is te zien?

Voor een goede roadtrip door het land van de ‘onbegrensde’ mogelijkheden moet je jezelf eigenlijk minstens drie weken de tijd gunnen. Die tijd hebben wij helaas niet. We hebben zegge en schrijve één dag, dus zullen we moeten improviseren. Niet twaalf Noord-Amerikaanse staten doorkruisen, maar één provincie in ons eigen kikkerlandje. Een provincie met twee kustlijnen: Noord-Holland! Het treft dat zowel ondergetekende als de fotograaf van dienst dit stuk Nederland op hun duimpje kennen; ik ben opgegroeid in de omgeving van Enkhuizen, Arno komt uit Schagen, waarmee we de oost- en westkust aardig hebben afgedekt.

Ons vervoermiddel is de droom van iedere zichzelf respecterende roadtripper: een open Mustang met V8. De auto waarvan je hoopt dat hij voor je klaarstaat wanneer je je op een Amerikaans vliegveld meldt bij de balie van de autoverhuurder. Terwijl je waarschijnlijk thuis, in al je Hollandse nuchterheid, een modelletje uit de economy of compact-klasse hebt aangevinkt. Doe dat niet, want je krijgt spijt. Ga voor die upgrade, desnoods ter plekke. Zeker, het kost een paar dollar meer, maar een roadtrip is niet hetzelfde in een Nissan Versa, Hyundai Accent ‘or similar’. Doe het goed of doe het niet. Ga voor die Mustang Convertible. Met V8. Een Camaro rekenen we ook goed.

V8 OF HALVE VIERCILINDER

Wij mogen dan op de reis en het landschap hebben bezuinigd, we zitten wel in een cabrio van ruim € 120.000. Dikke auto’s als de Ford Mustang GT en Chevrolet Camaro V8 worden door het Nederlandse bpmbeleid genadeloos aangepakt; van de € 121.060 die de Mustang Convertible GT 5.0 V8 kost, is meer dan de helft (€ 66.179) bpm. Dat is even slikken, helemaal als je weet dat je dezelfde auto in de VS voor omgerekend zo’n € 35.000 aanschaft … Daar heb je bij ons precies een halve viercilinderMustang voor. Maar laten we onszelf vooral niet de put in praten, dat is zonde van de tijd – en daar hebben we al niet zo veel van.

Ons startpunt is Enkhuizen, ooit een belangrijke handels- en vissersstad aan de Zuiderzee, nu een gemoedelijke uitvalsbasis voor zeilboten en Duitse toeristen. We zwaaien naar de Haringstad vanaf het begin van de Lelystad-dijk en rijden langs de oude vestingwal de slingerende dijk op die via de vuurtoren van Oosterdijk naar Andijk, Wervershoof en Medemblik leidt. Geen route om de rustig gorgelende V8 eens vol open te trekken, maar een lekker parcours om met het dak eraf te genieten van de rust, de ruimte en het uitzicht op de weilanden aan de ene kant en het IJsselmeer (vroeger de Zuiderzee) aan de andere. Na Medemblik verandert het landschap en doorkruisen we het echte polderlandschap met zijn kaarsrechte wegen. Westwaarts zo die gaat, met de cruisecontrol op 83 en de blik op oneindig. Met een beetje fantasie ben je ergens in de achterlanden van Missouri, mijlenlang voortkabbelend zonder een levende ziel tegen te komen, maar wetende dat er uiteindelijk altijd wel weer een tankstation, diner of motel opdoemt.

Hier lopen we tegen de beperkingen van ons Noord-Hollandse substituut aan, want zelfs tussen de uitgestrekte akkers en de moedig standhoudende boerenbedrijven ben je nooit alleen. Toch kun je hier met de Mustang wel je momenten pakken. Bijvoorbeeld voor het uitproberen van de zes(!) verschillende rijmodi en de bijbehorende instellingen van het optionele MagneRideonderstel. Zo is je Mustang naar wens afgewogen comfortabel, een tikje sportief of ronduit bruut zodra je de circuitmodus activeert. Niet alleen staan dan de kleppen in het nieuwe uitlaatsysteem op standje ‘waking up the neighbours’, maar biedt ook de stuurinrichting meer weerstand en raast de automaat op zijn allersnelst door de maar liefst tien versnellingen. Die nieuwe bak voldoet prima, al is hij niet altijd even subtiel, maar het nut van zo veel versnellingen ontgaat ons een beetje. Een verzet of drie minder had ook best gekund, zeker in combinatie met zo’n machtige, koppelrijke V8 die het liefst rustig onder de 2.000 tpm opereert.

Zo plotseling als het Amerikaanse landschap soms kan veranderen, zo radicaal gaat het in Noord-Holland niet. Toch gaan de liniaalrechte, weinig verheffende polderwegen van de Wieringermeer (de polder die tussen 1927 en 1930 werd aangelegd voor meer landbouwgrond) vrij naadloos over in de schilderachtige dijkjes van de Westfriese Omringdijk. Erg breed is het allemaal niet en zeker op mooie weekenddagen kan het hier behoorlijk druk zijn. Het voordeel is dat je veel mede-roadtrippers tegenkomt in vaak de fraaiste old- en youngtimers. En reken maar dat je met zo’n splinternieuwe Mustang ook veel bekijks hebt! De Mustang zit, zo ervaren wij, precies aan de goede kant van de lijn tussen afgunst en bewondering. Het is weer eens wat anders dan de geijkte Mercedes SL of Porsche 911 en dat wordt gewaardeerd.

BPM-STRAF

Koop deze Mustang overigens niet als je hetzelfde afwerkingsniveau of raffinement verwacht als van die twee Duitse concurrenten, want dat haalt hij bij lange na niet. Aan de ene kant is dat even lachwekkend als schandalig – je betaalt er uiteindelijk een vermogen voor – maar bedenk ook dat een qua specs vergelijkbare Mercedes SL 500 een slordige 40 mille duurder is. En dat de Mustang bij ons alleen maar zo veel kost vanwege de bpm-straf. Kijk je naar de netto catalogusprijs (wat de auto kost voordat er bpm en btw overheen gaan), dan staat de SL 500 voor € 105.600 in de boeken en de Mustang Convertible GT 5.0 V8 voor … € 44.447. Met zo’n enorm prijsverschil kun je al meer begrip opbrengen voor de schoonheidsfoutjes van de Amerikaan.

Maar los van de prijs: wie dit soort geld kan en wil besteden aan een auto, en zich wil onderscheiden van de massa met een cabrio die de belichaming is van de Amerikaanse roadtrip, moet zichzelf een Mustang aanmeten. Mét een V8. Want je doet het goed, of je doet het niet. De westkust lonkt, onze roadtrip nadert zijn einde. Noordzeezand knarst onder de brede Michelins, de zon heeft zijn daling ingezet en kleurt de hemel oranjerood. Net als op Santa Monica Beach. Behalve dat wij niet op Santa Monica Beach, maar in Callantsoog staan. Ook mooi.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Door de bpm-heffing prijst de Mustang V8 zichzelf volledig uit de markt; voor dit geld koop je kwalitatief betere concurrenten met een betere restwaarde. Daardoor zullen er slechts een handvol van worden verkocht, wat jammer is. Je kunt je namelijk nauwelijks een lekkerdere cabrio wensen voor een roadtrip. Een machtige V8, prima rijeigenschappen en dat alles in een koetswerk waarmee je op een goede manier de aandacht trekt. De rijke historie van het model is bonus. Helaas zal het bij ons een zeldzame verschijning blijven. Gelukkig hebben we de Amerikaanse autoverhuurders nog …

Signalement

Merk Ford
Model Mustang Convertible GT 5.0 V8
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 10 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 121.275

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.949 cc
Maximaal vermogen 330 kW / 449 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 529 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 4.789 mm / 1.915 mm / 1.396 mm
Wielbasis 2.720 mm
Massa leeg 1.793 kg
Banden voor255/40R19Prijzen
Banden achter275/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h
Brandstofverbruik 12,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 263 g/km