Ford Kuga 2.5 T - Op de Rollenbank
Getunede 2.5T is snelste Kuga van Nederland volgens eigenaar
39 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Volgens Henk Zonnenberg zou zijn zwarte Ford Kuga de snelste van Nederland moeten zijn. Afgaande op het lijstje met modificaties zou hij daar wel eens gelijk in kunnen hebben. We laten het oordeel echter graag over aan onze Haagse vermogensdeskundige, die de vijfpitter de sporen geeft.
Ja, deze Kuga heeft een vijfcilindermotor. Die werd geleend van Volvo, waarmee Ford in die tijd nog een innige liefdesrelatie had. En ja, in de basis is het dezelfde machine als in de Focus ST en RS, die in het laatste geval goed is voor 305 pk en 440 Nm. De RS heeft echter een sterker onderblok, bestand tegen bruut geweld. Zo explosief is de Kuga van Henk niet, maar hij heeft meer pk’s en koppel dan die RS.
Via MPS en OPC naar 2.5 T
De voorliefde voor een prettige portie pk’s zit er al lang in bij Henk. “In mijn jonge jaren reed ik Golf GTI en snelle Seats”, vertelt hij. Daarna kwam er een Mazda 6 MPS, waarvan ik twee keer de motor heb moeten vervangen. Mijn vorige auto was een Opel Zafira OPC en als opvolger had ik mijn oog op de Insignia OPC met V6 laten vallen, maar dat werd mij van verschillende kanten afgeraden. Toch liet die zescilinder mij niet los en ben ik een Insignia gaan bekijken. Bij diezelfde handelaar stonden meerdere Fords Kuga, waaronder een 2.5 Turbo. Die sprak mij meteen aan en thuis ben ik mij direct in die vijfcilinder en alle mogelijkheden voor tuning gaan verdiepen. Al snel was ik erachter dat het een goede basis voor meer vermogen en koppel is. Een paar weken later stond er een zwarte Kuga voor de deur.”
Veel andere hardware
En wat maakt de Kuga van Henk tot de snelste van het land? “Dat gaat meer dan een beetje verder dan chiptuning, want er is ook het nodige aan de hardware gedaan. Er zit een stage 2-intercooler op, een sterkere brandstofpomp, grotere injectoren, een metalen inlaat, een geflowed inlaatspruitstuk en aanpassingen aan de uitlaat, zoals een 3-inch downpipe. De remmen zijn van een Focus ST en er komen nog schokdempers van Bilstein onder. Vanbuiten heb ik alles zwart gemaakt en de typeplaatjes verwijderd. Het leuke is dat mensen niet verwachten dat je zo snel bent. Toch was ik in het begin niet helemaal tevreden. Hij reageerde wat traag op het gas. In overleg met de Duitse tuner is dat nog aangepast, maar het vermogen komt er nog altijd relatief rustig in om de motor niet ineens extreem zwaar te belasten.”
Volgende een Volvo?
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven is het helemaal eens met die aanpak. “Dezelfde motor in de RS is veel giftiger, maar die heeft onder meer een sterkere krukas en een andere cilinderkop”, legt hij uit. Aan de grafiek zie je dat de turbo inderdaad beheerst aanzet, maar de cijfers zijn er niet minder indrukwekkend om en overtreffen die van een Focus RS. “Het koppel valt mij een beetje tegen”, vertelt Henk. Ik had iets meer dan 500 verwacht. En dat geknal bij gas loslaten had van mij niet gehoeven. Het meeste plezier beleef je op binnenwegen, waar je vaak moet remmen, sturen en accelereren. Vooral het inhalen gaat lekker snel. Ik vind dat je een beetje lol moet hebben in een auto. Door af en toe iets te verbeteren, hoef je ook niet per se een andere. Ik weet ook nog niet wat dat zou moeten worden. Ik had eerst een Mazda met een Ford-motor, nu een Ford met een Volvo-motor. Hierna een Volvo?”
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Kuga 2.5 Turbo AWD Trend |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 45.164 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.521 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.443 mm / 1.842 mm / 1.677 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 617 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 244 g/km |
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.