Ford Kuga 2.0 TDCi FWD Trend (2010) - Test
Als geroepen
In augustus 2008 verscheen de Ford Kuga, die de Japanse dominantie in het segment van de middelgrote SUV's een halt moest toeroepen. Sinds kort is hij er ook in tweewielaangedreven uitvoering, waardoor hij voor veel meer mensen bereikbaar wordt.
Het gamma van de Ford Kuga was tot voor kort behoorlijk overzichtelijk. Iets té overzichtelijk eigenlijk, want met slechts twee motoren en maar één uitrustingsniveau was de keuze voor de koper mager te noemen. Omdat de Kuga er alleen als luxueuze Titanium en met vierwielaandrijving was, was de instapprijs automatisch ook behoorlijk stevig, dus komt de louter via de voorwielen aangedreven 2.0 TDCi FWD Trend als geroepen. De Kuga wordt met deze nieuwe instapversie immers een stuk bereikbaarder dan tot nu toe het geval was. De hamvraag is: moet je veel inleveren als je voor deze versie kiest? Wat het vermogen betreft in ieder geval niet, want de 2,0-liter turbodiesel levert ook in de voorwielaangedreven Kuga 136 pk.
De diesel is eenmaal op snelheid lekker stil. Het maximumkoppel bedraagt een vorstelijke 320 Nm (met de tijdelijke 'overboost' zelfs 340 Nm). In het geval van de voorwielaangedreven Kuga is dit echter niet altijd een zegen: als het nat is, hebben de voorwielen van de Kuga toch wel wat moeite met alle newtonmeters. Bij te enthousiast uitaccelereren van een rotonde kunnen de voorwielen al het koppelgeweld niet helemaal aan.
Zelfs met een beheerste gasvoet krijg je bij regen hiermee te maken. De sprint naar 100 km/h ging in 12 tellen. Het verbruik in onze testperiode viel ons tegen.
Ford belooft 1 op 15,9, maar wij kwamen maar 11,1 kilometer ver op een liter diesel. Hoewel veel filerijden het testverbruik ongunstig beïnvloedde, is dit wel een enorm verschil.
Als op rails
Denk nu niet dat de Kuga een slecht rijdende SUV is, want eenmaal op snelheid valt op hoe strak de Kuga stuurt. Het stoere uiterlijk gaat dus zeker niet ten koste van de rijeigenschappen. Je kunt simpelweg niet om deze Ford heen als je in de markt bent voor een strak sturende SUV. De Kuga gaat zolang het droog is als op rails door de bocht en pas bij hogere snelheden merk je dat het geen Focus is. Want geloof het of niet, het platform van de forse Kuga is gebaseerd op dat van die compacte middenklasser.
We hebben hier te maken met de basisuitvoering, de Trend. Dat moest wel, want de voorwielaangedreven Kuga is juist níet met de Titanium-uitmonstering te krijgen. De Trend zit al redelijk in z'n spullen. We noteren mistlampen vóór, een met leer bekleed stuurwiel, radio cd- speler en Ford Easyfuel-systeem, zodat je geen benzine in je dieseltank gooit, met alle gevolgen van dien.
Laat je overigens niet misleiden door de auto op de foto's: Ford Nederland heeft onze testauto volgehangen met accessoires. Zo heeft 'onze' Kuga een Styling Pack en ook het fraaie panoramadak en het privacy glass hebben een meerprijs. Het 19-inch lichtmetaal is eveneens een optie, want standaard heeft de Trend stalen wielen met eendiameter van 17 inch. Zo loopt het totale prijskaartje van onze testauto ineens flink op. Het interieur kan – zeker met zo'n prijs – wel iets chiquer. Natuurlijk, het zit goed in elkaar, maar het komt toch wat goedkoop over. Dat doet de concurrentie beter. Jammer, want met de Fiesta laat Ford zien dat het ook anders kan.
- +Sterke en stille diesel
- +Stuurt strak
- -Gebrek aan tractie
- -Tegenvallend verbruik
- -Interieur oogt wat goedkoop
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Kuga 2.0 TDCi 140pk FWD Trend |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.802 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.443 mm / 1.842 mm / 1.677 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.484 kg |
Laadvermogen | 676 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 5,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 10,6 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 156 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.