Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford Ka+

Van Ka naar B

26
Ford Ka+
Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+Ford Ka+
  • Marc Klaver
  • Eerste rijtest
5 november 2016 om 09:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 40 2016

Je leest het in AutoWeek 40 2016

Vaarwel Ka, welkom Ka+. Of eigenlijk: de Ka 3. Maar Ford gooit het over een andere boeg met de derde generatie. De Ka gaat qua formaat richting B-segment en daarmee is Ford niet meer aanwezig in de kleinste klasse. Net als de EcoSport en de Edge maakt de Ka+ deel uit van Fords strategie om één model op alle markten over de hele wereld aan te bieden.

Zoals je wellicht weet, werd de laatste Ka in samenwerking met Fiat gebouwd. Hij was gebaseerd op de 500 en de Panda en werd sinds 2008 in dezelfde fabriek in Polen gebouwd. Tijd voor een vervanger dus, maar het verbond met Fiat is tot een eind gekomen en het is een kostbare exercitie om een kleine auto geheel in eigen beheer te ontwikkelen. De concurrentie doet dat immers ook niet. Denk aan de Smart/Twingo, de Up/Mii/Citigo en de Picanto/i10. Ford heeft vooralsnog geen partner, stapt daarom uit het A-segment en heeft nu voor de prijsbewuste koper een iets grotere Ka in de aanbieding.

Fonkelnieuw is de Ka+ trouwens niet. Al in 2013 zagen we de eerste foto's en het jaar daarop was hij te koop in onder meer Brazilië, waar hij ook wordt gebouwd, net als in India. De Brazilianen krijgen als basismotor de 1.0 driecilinder met 85 pk en kunnen ook voor een sedan kiezen, die daar Ka+ heet. Voor de Nederlandse markt is er qua motoren niet veel keuze: een 1.2 viercilinder met 70 of 85 pk. Die laatste versie stoot iets minder CO2 uit en dat drukt het bpm-tarief. Met zijn lengte van 3,93 meter is de Ka+ maar 4 cm korter dan een Fiesta en hij is een paar centimeter hoger. Ford belooft een opmerkelijk ruim interieur, met plek voor vijf volwassen en waarin een bestuurder van twee meter 'achter zichzelf' kan zitten. Dat gaan we uitproberen!


FORD DNA

Waar we vooral benieuwd naar zijn, is het stuur- en rijgedrag. Op dat vlak stelt Ford namelijk nooit teleur. Er is aardig wat werk gemaakt om de low budget-Ford aan te passen voor de Europese markt. Denk aan andere veren en dempers, het voorste subframe van de Fiesta, een andere type stuurinrichting, aangepaste achterwielophanging en een 10 mm lagere rijhoogte. De eerste indruk: hij mag dan iets minder verfijnd sturen dan een Fiesta, tegenvallen doet het zeker niet. De besturing is licht, maar wel direct en de wegligging is prima, net als het veercomfort. De koets helt niet veel over in bochten en oneffenheden in het wegdek worden keurig gefilterd. Daar komt bij dat je goed zit achter het stuur, dat overigens alleen in hoogte verstelbaar is. Alles bij elkaar is hij wat minder scherp dan een Fiesta of Focus, maar voor de doelgroep die Ford voor ogen heeft, rijdt de Ka+ bovengemiddeld goed.

Over de motor zijn we niet zo enthousiast, er zit totaal geen fut in. De viercilinder komt erg langzaam op toeren en in de Beierse heuvels rond München, moesten we regelmatig terug van vijf naar vier voor een vrij onbeduidende helling. En dan nog daalde de snelheid soms, terwijl het gaspedaal tegen het schutbord zat. We verwachten geen sportwagenprestaties, verre van dat, maar het is lang geleden dat we zo'n lome motor onderhanden hadden. Dat doet behoorlijk afbreuk aan het rijplezier en is ronduit hinderlijk als je moet invoegen of inhalen. En dan te bedenken dat de versie die naar Nederland komt een nog langere eindoverbrenging heeft … Een grote drinker is het niet, als we de boordcomputer mogen geloven: aan het einde van de testrit stond deze op 5,6 l/100 km, een nette score. Dat is inclusief een stukje 160 km/h op de autobahn.

NIET GLIMMENDE KUNSTSTOFSOORT

Wat tijdens het rijden ook in positieve zin opvalt: de stilte aan boord. De motor mag dan bij 100 km/h bijna 2.800 toeren draaien, je hoort hem nauwelijks. Zelfs bij 150 km/h blijft het stil, ook wat betreft wind- en bandengeluid. Ford claimt dan ook veel werk te hebben gemaakt van de geluidsisolatie en de motorophanging. Dat lijkt ons niet overdreven. En hoe zit het met die ruimte? Wel, als bestuurder van 1,91 meter kan ik inderdaad ook achterin nog redelijk goed zitten. Met drie naast elkaar lijkt het mij wel wat benauwd worden trouwens. De kofferbak meet 270 liter, ook dat is weer heel netjes. Uiteraard is er voor het dashboard en de rest van het interieur geen gebruik van zacht materiaal, maar volgens een medewerker van Ford is er wel lang naar een niet glimmende kunststofsoort gezocht. Resultaat: het oogt goed, maar is inderdaad wel hard. De budgetkoper ligt er niet zo wakker van, lijkt ons. Is dit een budgetauto dan? In het B-segment in ieder geval wel, daar zit hij prijstechnisch aan de onderkant. De instapversie met 70 pk kost net geen 13 mille, maar die kun je links laten liggen, aangezien er geen enkele optie te bestellen is. Dus wordt het de Ka+ met 85 pk, die voor € 14.295 in de prijslijst staat. Naast die 15 pk extra krijg je nog airco en een radio met Bluetooth en Sync-functie. Bestel je dan nog metallic lak, dan passeer je al snel de 15 mille. Wil je ook nog automatische klimaatregeling, cruise ontrol en
lichtmetalen wielen, dan gaat de prijs over de € 16.000. Dan komt er al een vijfdeurs
Fiesta in beeld, maar ook auto's als de Dacia Sandero, de Hyundai i20, de Renault Clio, Skoda Fabia en Suzuki Baleno.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Ford Ka+
Ford Ford Ka+

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Ka+ specificaties
  • Ford Ka+ occasions
  • Ford Ka+ video's
Advies en informatie
  • Ford Ka+ tests
  • Ford Ka+ gebruikersreviews
  • Ford Ka+ index
PREMIUM
Fiat Punto vs. Ford Ka+

Fiat Punto vs. Ford Ka+

Waarom toastjes met zalm laten aanrukken als een boterham met kaas ook voldoet? Die filosofie...

Lees meer
Ford Ka+ - Rij-impressie

Ford Ka+ - Rij-impressie

46

De Ford Ka is een stille dood gestorven en wordt nu opgevolgd door de Ka+. Heeft deze Budget-Ford...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ford stopt autoproductie in India

    Ford stopt autoproductie in India

    38
    • 9 september 2021
  • Nieuws
    'Ford Ka+ eind dit jaar van de markt'

    'Ford Ka+ eind dit jaar van de markt'

    41
    • 30 juli 2019
  • PREMIUM
    Ford Ka+ Trend Ultimate - Test

    Ford Ka+ Trend Ultimate - Test

    • 9 januari 2019
  • Nieuws
    Ford schrapt instapversie Ka+

    Ford schrapt instapversie Ka+

    30
    • 23 november 2018
  • Nieuws
    Ford Ka Urban Warrior naar São Paulo

    Ford Ka Urban Warrior naar São Paulo

    24
    • 25 oktober 2018
  • Nieuws
    Nu alle prijzen vernieuwde Ford Ka+

    Nu alle prijzen vernieuwde Ford Ka+

    43
    • 27 juli 2018
  • Nieuws
    Prijs Ford Ka+ Active bekend

    Prijs Ford Ka+ Active bekend

    22
    • 11 juli 2018
Merk
Merk
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    11
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    124
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer elektrisch

    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer...

    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden