Ford Bronco vs. Toyota Land Cruiser - Dubbeltest
Een dikke ton aan bpm
115 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De ‘Belasting van personenauto’s en motorrijwielen’, zoals bpm voluit heet, houdt de onzuinigste auto’s doorgaans buiten onze landsgrenzen. Af en toe glipt er toch zo’n dorstig type door de mazen van het net. De Ford Bronco en Toyota Land Cruiser laten zien wat er dan gebeurt.
Hoeveel bpm zit er op de LandCruiser en de Bronco?
Een prijskaartje van €85.595 voor de Bronco, en een van €107.641 voor de Land Cruiser. We hebben het niet over de vanafprijzen, maar over de hoeveelheid bpm die je moet afgedragen als je deze auto’s in de getoonde uitvoeringen nieuw koopt in Nederland. Jawel: in beide gevallen is meer dan de helft van de aanschafprijs belasting, en dan hebben we de 21 procent btw voor het gemak nog genegeerd. Het zijn ronduit belachelijke bedragen, die deze auto’s veel duurder maken dan in de landen om ons heen. Fords besluit om de Bronco hier toch te voeren, is dan ook meer ideologisch dan rationeel van aard. Ford wil zijn Amerikaanse roots wat meer benadrukken en behalve de (echte) Mustang is de Bronco uitstekend daarvoor geschikt. Deze na lange afwezigheid teruggekeerde Jeep-rivaal is in de VS niet aan te slepen.
Stoer die Bronco, maar de Land Cruiser is dat ook toch?
Om te zien is Bronco ook één van de stoerste auto’s die ooit uit een fabriek is komen rollen, al kan de Land Cruiser er ook wat van. Toyota’s iconische terreinbeul is helemaal niet terug van weggeweest, maar is al vele decennia te vinden in het Nederlandse Toyota-aanbod. Deze J250-generatie is wél helemaal nieuw. Als vanouds is het een model uit de ‘kleinere’ serie Land Cruisers, die elders soms als Prado door het leven gaar. Waar zijn voorganger er vooral erg functioneel uitzag, heeft Toyota bij de nieuwe Land Cruiser veel aandacht gegeven aan het design. De stoere, hoekige carrosserie is hier en daar een vette knipoog naar allerlei Land Cruisers uit het verleden en zeker in de getoonde First Edition-uitvoering met optionele stickers kan hij zich goed met de Bronco meten als het om uitstraling gaat. Toch?
Zijn ze vanbinnen ook zo stoer?
Het stoere karakter van de Ford ervaar je vooral als je achter het stuur plaatsneemt. De auto lijkt vanaf die positie in niets op wat wij Nederlandse automobilisten gewend zijn. De gang naar boven is een serieuze klim, de voorruit staat extreem rechtop en dichtbij en het uitzicht over de motorkap is ronduit machtig. Wat een monster! Het interieur zit stevig in elkaar en vol geinige, passende details, zoals stoere gele accenten en onafgewerkte, zichtbare schroefkoppen. Omdat je dak en deuren net als bij een Jeep Wranger kunt verwijderen, wat helaas enige tijd en gereedschap vergt, kan dit interieur zelfs tegen vocht.
Reken zeker niet op weelde, want het is hard plastic wat de klok slaat in de Bronco. Knoppen en schakelaars zijn groot, lomp en stevig en een rubberlaagje dekt in de meeste gevallen de ruimte tussen knop en omgeving af. Onder dat verwijderbare dak zit een soort rolkooi, die in de bagageruimte mogelijk wat in de weg zit als je de Bronco als bestelbus wenst te gebruiken. Dan valt ook de wat onhandige toegang op, al is zo’n naar opzij openende deur en naar boven openende ruit ook wel weer gaaf. Ook hier is alles keurig met afneembare materialen afgewerkt en gooi je dus zonder zorgen je modderlaarzen naar binnen.
De achterbank is niet overdreven ruim, maar wel ruim genoeg en biedt een mooi uitzicht op de alledaagse auto’s naast je. Dat komt door zijn hoogte, maar ook door de lage raamlijn, die net als in de Toyota ook kinderen een mooi uitzicht naar buiten bezorgt.
De Land Cruiser is tegen meerprijs verkrijgbaar als zevenzitter en biedt vooral helemaal achterin net wat meer ruimte, bovendien makkelijk toegankelijk via een conventionele elektrische klep. Voorin geeft ook de Japanner een fijn onoverwinnelijk gevoel, maar wordt het stoere karakter wel minder hard in je gezicht gedrukt dan in de Ford. Het Land Cruiser-interieur is toch vooral gewoon een herkenbaar Toyota-ontwerp, met de uitstekende bouwkwaliteit die daar onlosmakelijk mee verbonden is. Er zijn opvallend veel zachte, hoogwaardige materialen gebruikt én opvallend veel fysieke knoppen aanwezig, als aanvulling op het 12,3-inch touchscreen met het prima werkende Toyota-infotainment.
De Ford heeft een vrijwel even groot 12-inch scherm, maar doet het op dat vlak nog iets beter. Grafisch zit de Ford-wereld goed in elkaar en vooral de manier waarop je de verschillende tegels van het hoofscherm kunt indelen maakt indruk. Zelfs Android Auto neemt niet per se het gehele scherm over, maar laat aan de randen ruimte vrij voor functies van de auto zelf. Ideaal!
De hele test lees je in de bijgevoegde PDF die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Wie serieus overweegt om één van deze auto’s in Nederland aan te schaffen, laat zich echt niet meer overtuigen door argumenten of puntentabellen. Zo iemand is simpelweg verliefd, en we kunnen alleen maar toejuichen dat dat soort autoliefde nog bestaat. We hebben beider karakters kunnen ontrafelen. De Ford is een soort ultiem vrijetijdsvoertuig, de Land Cruiser juist vooral een werkpaard. Design en beleving zijn bij Toyota minder belangrijk, maar in zijn nieuwste vorm scoort de Land Cruiser ook op die gebieden beter dan ooit.
Lezersreacties (115) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.