Fiat Ulysse 1.8 L (1998)

Instapper van formaat

Fiat Ulysse 1.8
Doorgaans kost een volwassen ruimtewagen een flinke berg duiten. Maar Fiat heeft ook een eenvoudiger Ulysse voor minder dan 50 mille. Daarmee is deze grote MPV beter betaalbaar. Maar is het ook 'n goede keus?

Zo'n fijne grote ruimtewagen, welk gezin droomt daar niet van? Geen gepas en gemeet meer, maar lekker makkelijk kroost en bagage inladen zonder je in alle mogelijke bochten te hoeven wringen. Aan al dit familiegenot kleeft wel een fors nadeel: een MPV is nogal aan de prijs. Zestig mille ben je z- kwijt...
Een slagje goedkoper is de Fiat Ulysse, die net onder de grens van 50.000 gulden zit. We praten dan over een 1.8, de basisversie in Fiats ruimtewagenlijn.
Wie de Ulysse 1.8 van buiten bekijkt, ziet weinig nieuws. De auto heeft dezelfde strakke, wat zakelijke lijn als de duurdere broertjes. Uiterlijke verschillen met de prijziger S-versies zijn er niet. Of toch wel? Tja, wie zijn ogen echt goed de kost geeft, ziet op de voorportieren de andere type-aanduiding staan.
Voorin heb je royaal de ruimte. De instap is gemakkelijk en omdat de pook uit het dashboard steekt, kun je tussen de voorstoelen door naar achteren lopen. De Fiat geeft je een extra ruimtelijk gevoel door de interieurbreedte en het ver naar voren doorlopende dashboard.
De tweede zitrij bestaat uit een driezitsbank die op twee posities is vast te zetten. Je hebt dan veel of heel veel beenruimte. Met die vaste driezitter is de Ulysse natuurlijk wel een flink stuk van zijn praktische bruikbaarheid kwijt. Naar hartelust vari'ren met zitopstellingen is er niet meer bij. Met de komst van die vaste bank is ook de mogelijkheid om achterin extra stoelen te zetten komen te vervallen. De Ulysse 1.8 is eigenlijk gewoon een vijfzitter. Maar dan wel een heel riante vijfzitter met een enorme bagageruimte. Ruimte voor koffers is altijd een teer punt bij een ruimtewagen. Met zeven passagiers aan boord kan er slechts een minimale hoeveelheid bagage mee. De bestuurder van de Fiat kan echter maximaal vier reisgenoten meenemen. Blijft over een riante bagageruimte die via de grote klep makkelijk bereikbaar is. Een afdekking, zoals op de testauto aanwezig, kost zo'n f 275 extra. Overigens is de achterbank te verwijderen waardoor je haast een bestelwagen krijgt.
De Ulysse biedt zijn inzittenden een prima comfort. De stoelen zijn goed van vorm en niet te hard. De bestuurder kan met het in hoogte verstelbare stuur een goede rijpostie instellen. Ook op de driezitter achterin valt er weinig te klagen.

Moderne MPV

De Ulysse is een ruimtewagen van het moderne stempel, waarbij de techniek een zo bescheiden mogelijke plaats inneemt. Hij brengt zijn peekaas op de vertrouwde wijze via de voorwielen naar het asfalt. Het basisconcept mist zijn uitwerking niet op het rijcomfort. Hij toont zich een heel plezierige auto met een comfortabel onderstel. Vering en demping 'effenen' de meeste wegoneffenheden voordat deze tot het interieur doordringen. Hij voelt gewoon aan als een personenwagen. Ook wat betreft geluid, want dat blijft aardig binnen de perken.
Het is een auto waarmee je kunt lezen en schrijven, maar was er iets anders te verwachten van deze voorwiel-aandrijver? Zijn besturing is communicatief genoeg en voldoende direct. Hij gaat als het hard gaat licht onderstuurd de bocht door en kent geen flauwe streken bij het spelen met het gaspedaal.
Voor de goedkoopste Ulysse maakt Fiat gebruik van een tweekleps 1,8-liter vierpitter. Met zijn 100 pk krijgt hij de wagen redelijk op gang, maar met name in 4 en 5 heeft-ie er moeite mee. Wat verder doortrekken in de versnellingen is een oplossing die gelukkig niet gepaard gaat met overdreven veel herrie. Omdat de motor hard moet werken, zou je een stevig verbruik verwachten. Maar met zijn 1:10,2 scoort de Ulysse netjes. Schakelen gaat heerlijk precies en licht. Ook de koppeling doet braaf zijn werk. De remmen werken goed en zijn tijdens krachtig vertragen goed te doseren.
De 1.8 is de basisversie van de Ulysse en dat vind je terug in zijn uitrusting. Een airco kost bijvoorbeeld f 5.000 extra, een toerenteller zoek je vergeefs en elektrische ramen voor staan ook in de optielijst. Wel present zijn centrale vergrendeling, airbagstuur, hoofdsteunen voor iedereen en uitstelbare achterste zijruiten.
Kortom: de Fiat is misschien wat simpeler uitgerust, maar hij rijdt enorm fijn. Een aanrader.

Signalement

Merk Fiat
Model Ulysse 1.8 L
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.462

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.761 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 2.600 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.454 mm / 1.834 mm / 1.714 mm
Wielbasis 2.824 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 790 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden195/75R14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,3 s (fabrieksopgave: 14,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,2 s / 22,0 s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km