AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Fiat Seicento 1.1 Team (2001)

Hoe fijn is klein?

Fiat Seicento 1.1 Team
Je zou denken dat met alle parkeerproblemen in grote steden de markt van de kleine auto"s de laatste jaren flink is gegroeid. Maar het tegendeel is waar. Is het omdat de kleine klasse zo weinig te bieden heeft? Testen we uit met de Fiat Seicento.

De allerkleinste autootjes komen we overwegend meer in stedelijke gebieden tegen dan op de grote weg. De kleine draaicirkel en de beperkte afmetingen spelen daarbij zeker een rol. Want met een lengte van 3,34 m en een breedte van 1,51 m past een Seicento makkelijk in de kleinste parkeervakjes. Overigens zou het parkeren met stuurbekrachtiging (ca. f 995/e 452) nog beter gaan. Kleine auto"s zijn in de laatste tien jaar een stuk volwassener geworden en worden regelmatig "verbouwd". Zo is de Seicento onlangs licht gefacelift: grotere luchtopeningen in de bumper, witte knipperlichten en het nieuwe, ronde Fiat-logo op de motorkap. Onder de kap gebeurde er meer: de 900 cc-motor kwam te vervallen en de 1,1-liter viercilinder werd voorzien van moderne multipoint-injectie.
Rijden levert geen probleem op, tenminste als je eisen op het gebied van comfort niet te hoog liggen. De Seicento beschikt met zijn nieuwe motor over 54 pk. Daarmee kun je ook op de snelweg uitstekend meekomen en je kunt ook met een gerust hart langdurig gas op de plank houden. Dat resulteert in een top van 143 echte kilometers per uur. Dat is voldoende om met het jachtige zakenverkeer mee te komen, terwijl je in het weekend zowat iedereen voorbij rijdt. Maar om nu te zeggen dat we dagelijks zo"n honderd of meer woon-werk-kilometers in deze mini willen afleggen... Motorisch gezien geen probleem dus, maar bij die afstanden gaat het comfort toch tellen en dat spitst zich bij het kruisen op de snelweg vooral toe op interieurgeluid. Binnenin de Fiat is het geluidsniveau bij 120 km/h ruim 74 dB. Je hoort met je eigen oren al dat het open dak waarmee de Seicento in Team-uitvoering wordt geleverd, zorgt voor wat extra decibelletjes. Verder is de zit niet ideaal voor langere afstanden. De stoelen zijn dun, de zittingen te plat.

Accelereren en schakelen

De cockpit is modern, het dashboard fraai uitgevoerd en ondanks dat we een dashboardkastje met klep missen, evenals toerenteller en watertemperatuurmeter, waan je je niet in een mini-male auto. Sprinten van 0-100 km/h is met bijna 15 seconden niet top, maar als het stoplicht op groen springt, laat je onoplettende buren toch gemakkelijk achter je. Toch gaat het meer om de soepelheid van de motor- en bakcombinatie. Die is goed voor elkaar. De inhaalproef van 50-80 km/h in "3" gaat bij in 7 seconden en dat is best te doen. Anders wordt het op de tweebaansweg bij de tussensprint van 80-120 km/h in "4". Met 15,8 s gaat dat nog net; inhalen in vijf kun je maar beter uit je hoofd laten! De Seicento rijdt prima en als je levendig schakelt, kom je vlot vooruit. Dat schakelen kan wel beter. De bak werkt hakerig, ook al raken we er na de testweek wel aan gewend. We vragen ons af of dit niet exemplarisch is, aangezien in een eerdere test de Seicento wel goed schakelde. De Seicento is behoorlijk onderstuurd. Ga vlot door de bocht en de Fiat protesteert door lekker eigenwijs rechtuit te willen gaan. Gas los en hoppa, een wat schichtige reactie is het gevolg. Zo"n korte auto is van zichzelf nogal springerig en als je hem dan ook nog een beetje sportief afgestelde vering geeft, verwerkt hij ribbels en kuilen niet zo gladjes. Dat is geen muggeziften, want we hebben hem best lekker van katoen gegeven. En hebben daarbij best plezier gehad. Stoppen is met een gewicht van 710 kg geen probleem. Het rempedaal voelt aanvankelijk iets zacht aan, maar je krijgt toch goede grip en de vertraging is uitstekend. ABS is als optie leverbaar.
In deze kleine klasse mag je qua uitrusting geen hoge verwachtingen hebben. Zeker niet bij een auto als de Seicento 1.1 Team die voor zo"n f 17.895/e 8.120 in de prijslijst staat. Zo heeft alleen de bestuurder een airbag; de passagiersairbag is f 750/e 430 extra. Hoofdsteunen achter? Volwassen exemplaren mogen voor f 200/e 91 mee. Centrale portiervergrendeling en elektrische raam/-spiegelbediening? Elk van deze opties kost zo"n f 400/e 182. Overigens moet je je bedenken dat je als je het open dak (en de stootstrips, radiovoorbereiding en in kleur gespoten bumpers) van het Team-pakket van de Seicento niet op prijs stelt, je terecht kunt bij de 1.1 SX van zo"n f 18.895/
e 8574. Die heeft elektrische ruitbediening, centrale portiervergrendeling en in delen neerklapbare achterbank. Bovendien krijgt je vanwege de schone motor op elke Seicento voorlopig nog een fiscale stimulering van f 716/e 325.

Signalement

Merk Fiat
Model Seicento 1.1 Team
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 8.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.108 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 88 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 38 l
Lengte / breedte / hoogte 3.337 mm / 1.508 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.200 mm
Massa leeg 710 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 400 kg / 200 kg
Banden155/65TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,9 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,8 s / 24,4 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km

Lezersreacties (1) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.