Occasion Test: Fiat Qubo 1.4 (2011) vs. Skoda Fabia Combi 1.2 TSI (2011)

Ruimte gezocht

Skoda Fabia vs. Fiat Qubo
AutoWeek 43 2020
AutoWeek 43 2020

Je leest het in AutoWeek 43 2020

Met de kleinste net naar de kleuterschool en een tweede op komst wordt die driedeurs Corsa of Yaris ineens wel erg klein en onpraktisch. Moet je meteen op zoek naar een grote stationcar of zijn er andere, goedkope alternatieven? Zeker! Zoals deze Fiat Qubo en Skoda Fabia Combi. Compact en ruim.

Buggy’s, kinderbedjes, boodschappentassen, vakantiebagage, er moet heel wat mee wanneer je als jong gezin op stap gaat. En dan hebben we het nog niet over de kinderzitjes op de achterbank. De stap naar bijvoorbeeld een Ford Focus Wagon of een Renault Mégane Estate is dan snel gemaakt, tenzij je liever een maatje kleiner hebt om de vaste lasten een beetje te drukken. En dan kom je er achter dat er niet zo veel merken zijn die in het B-segment een stationcar hebben geleverd.

Zoals de Skoda Fabia Combi in deze test. Daarnaast kennen we de Renault Clio Estate, de Seat Ibiza ST en de Peugeot 207 SW. Ford, Opel, Volkswagen (had ooit de Polo Variant) en Toyota ontbreken in dit lijstje, net als Fiat. Dat merk koos voor een andere koers en bracht van de bestelwagen Fiorino een personenauto op de markt, de Qubo, zoals dat ook met de Doblo gebeurt. De Fiorino is een gezamenlijk project met PSA, dat dit model als Citroën Nemo en als Peugeot Bipper op de markt bracht, beide als bestelen als personenwagen. Overigens is er op basis van de Fabia ook een hoger model, de Roomster. Daarvan zijn er in een kleine tien jaar bijna drieduizend verkocht, ongeveer evenveel als van de Fabia. Met een uitschieter in 2010, toen de fiscaal voordelige Fabia Geenline (1.2 TDI) de deur uit vloog. Voor de Qubo bleef de teller hangen op 194 exemplaren. Je komt deze Fiat dan ook nauwelijks tegen, wat ook voor zijn twee Franse soortgenoten geldt, die je wel wat vaker als bestelwagen ziet rijden, net als de Fiat. Want voor veel ondernemers blijkt zo’n compact busje precies het juiste formaat te hebben.

ENORME LAADRUIMTE

Het modelgamma van de Qubo is heel overzichtelijk, met slechts twee beschikbare motoren: de 1.4 op benzine of aardgas (cng) of de 1.3 JTD met 75 of 95 pk. Uiteraard rijden wij de benzineversie. De Qubo doet zijn naam eer aan, het is een enigszins kubistisch karretje. Eigenzinnig, zoals je dat van een compacte Fiat mag verwachten.

Bekijk je hem van opzij, dan valt vooral de ver naar voren uitstekende neus op. Zo ongeveer het complete front bestaat uit kunststof, wat reparaties na een schade een stuk voordeliger maakt. Het omhooglopende derde zijruitje zorgt voor een vrolijke noot, net als de cirkelvormige uitholling in de achterklep met daarin het merklogo. Kortom, saai is de Qubo zeker niet. En voor een auto die is afgeleid van een bestelwagen, ziet het interieur er ook helemaal niet verkeerd uit. Veel onderdelen vertonen gelijkenis met de Grande Punto uit die tijd, zoals het instrumentarium, de hendels aan de stuurkolom en de klimaatregeling. Na negen jaar gebruik voelt alles nog stevig aan en we zien nergens slijtplekken.

De motor is (helaas) niet van Fiat, maar komt van PSA. En om maar met de deur in huis te vallen: er zit nauwelijks fut in. Zeker, we verwachten geen sportwagenprestaties, maar deze motor komt wel heel erg moeizaam op toeren. Je moet het gas diep intrappen en ver doortrekken in de versnellingen om mee te komen met de rest. Dat resulteert, in combinatie met het flinke gewicht, in een stevig benzineverbruik.

Gelukkig is de geluidsisolatie goed, dat verzacht de pijn een beetje. Het onderstel is eenvoudig van opzet en de achteras is iets te hard geveerd. Met vier personen en wat bagage aan boord veert hij precies goed, ben je alleen onderweg, dan bonkt de achterkant te hard op oneffenheden. In de elektrisch bekrachtigde besturing herken je ook wel een vleugje Punto. Voor een auto in deze klasse zit er voldoende gevoel in, maar echt enthousiast word je er natuurlijk niet van.

De zitpositie is goed, mede dankzij het in hoogte en diepte verstelbare stuur. En dan maar eens achterin kijken. Verwacht geen zeeën van ruimte, het is immers een vrij korte auto. In de hoogte is er genoeg bewegingsvrijheid, voor de benen is het maar net aan. Ook de kofferbak is niet megagroot, tenzij je hem tot het dak volstouwt, dan kan er serieus veel in. De achterbank laat zich in twee delen neerklappen en is zelfs volledig te verwijderen, waarmee het laadruim ineens gigantisch groot is. Voor het betere verhuiswerk, ook al heb je in de lengte nog steeds niet veel over.

STUURT VERRASSEND GOED

De Fabia, die ook als vijfdeurs hatchback is geleverd, werd in deze vorm van 2007 tot en met 2015 verkocht. Kijken we eerst even naar de benzinemotoren, dan zien we de volgende opties: een 1.2 driecilinder met 60 of 70 pk en vervolgens alleen maar viercilinders. Een 1.4 met 85 pk, een 1.6 met 105 pk en vanaf 2010 de 1.2 TSI met 85 of 105 pk en de 1.4 TSI met 180 pk in de RS. Dieselen kan ook, met een 1.4 driecilinder (80 pk) en de bekende 1.9 TDI met 90 pk.

Vanaf de facelift in 2010 zijn dat de driecilinder 1.2 TDI met 75 pk en de 105 pk sterke 1.6 TDI, een viercilinder. Keuze genoeg, de fijnste benzinemotor is wat ons betreft de 1.2 TSI. Ja, die met die ketting die kan gaan rammelen (geldt trouwens ook voor de driecilinder 1.2 zonder turbo). Is dat een ramp? Nee, er zijn specialisten genoeg die voor de prijs van een distributieriem een ketting en bijbehorende spanners monteren. Hoe weet je of de ketting nog oké is? Hij moet, vooral na een koude start, meteen stil zijn. Ratelt hij nog even door, dan wordt het tijd voor een nieuwe.

Zet je de Fabia Combi naast de Qubo, dan is het maar een saaie kar. Zeker in deze kleur en met wieldoppen. Hij oogt smal en hoog, de verhoudingen kloppen niet. Maar dan stap je in en merk je hoe goed en ruim je zit achter het stuur. En daarna ontdek je de ruimte op de achterbank. Vooral handig voor het plaatsen van kinderzitjes, die ver naar voren steken en dus om meer beenruimte vragen. De kofferbak is van het formaat dat je in een Mondeo zou verwachten. Daar kan echt heel veel in! Functie ging duidelijk boven vorm bij de Fabia. Het dashboard oogt simpel, net als het materiaal waarvan het gemaakt is. De motor maakt heel veel goed. Soepel, stil, pittig: zo wil je het graag. Ook bij lage toerentallen is er al een lekkere portie koppel, een verademing na de rit in de Fiat. Dat belooft veel goeds voor de versie met 105 pk, die nog wat meer reserve heeft.

Sturen doet de compacte Tsjech ook verrassend goed. Het onderstel reageert gewillig, bochten nemen is zowaar nog een beetje leuk ook. Je verwacht het niet van een auto die er zo uitziet. Vering en demping tonen meer verfijning dan die van de Fiat en ook op lagere snelheden is de Skoda comfortabel op slecht wegdek. Alles bij elkaar een onverwacht lekker rijdende auto, die zijn Duitse neef (die niet als Variant leverbaar is) op dat vlak naar de kroon steekt en misschien wel overtreft. De Seat Ibiza Combi is juist een snufje sportiever. Het lagere gewicht, de lagere koets en de efficiëntere techniek werpen hun vruchten ook af als het gaat om verbruik. Er zijn Fabia-rijders die dicht in de buurt van 1 op 20 komen.

WEINIG LUXE, WEL AIRCO

Zo op het oog zit de Qubo iets beter in zijn toebehoren. De lichtmetalen wielen, de zilverkleurige dakrails en de getinte achterste zijruiten maakten deel uit van het optionele designpack. Elektrisch bedienbare ruiten en spiegels zijn standaard op de Dynamic, net als airconditioning. Maar qua veiligheidsuitrusting stelt het allemaal niet zo veel voor. Slechts drie sterren in de EuroNCAP, geen ESP en geen gordijnairbags. Daarin herken je dan toch de bedrijfswagenstatus. Niet dat de Fabia strooit met veiligheidssystemen hoor, maar hij scoort een ster meer bij de botsproef en kon tegen meerprijs met gordijnairbags geleverd worden. Boven in het dashboard is een extra opbergvak, in de luxere versie is dat afsluitbaar. Het meest vervelend is het ontbreken van elektrische spiegelverstelling, vooral als je de rechterbuitenspiegel in de juiste stand wil zetten. Wel aanwezig zijn een fabrieksradio (met een Aux-poort) en airconditioning. Dat het geen basisversie is, blijkt ook uit de twee knopjes om de ramen op en neer te bewegen. Helemaal afzien is het gelukkig niet.

Misschien zijn we verwend geraakt door alle nieuwe of jonge auto’s die we rijden, waarin feitelijk helemaal niets meer ontbreekt. Vanuit de optiek dat we voor weinig geld solide en ruim vervoer zoeken, bieden deze twee alles wat je nodig hebt. Want in eerste instantie ging het om de ruimte en op dat vlak stellen de Qubo en de Fabia niet teleur.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Hoogvliegers zijn het geen van beide, praktische gezinsauto’s des te meer. De Qubo is koddig en heel praktisch, maar heeft een zwakke motor. De Fabia combineert een ruim interieur met prettige rijeigenschappen en vooral een fijne motor. Dat levert hem net een paar puntjes meer op. In een sprekender kleur en voorzien van een setje origineel lichtmetaal is de Skoda een stuk beter te pruimen.

Praat verder op het forum