Test: Fiat Doblò (2015)

Twee zielen, één gedachte

Fiat Doblò
Fiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat DoblòFiat Doblò
AutoWeek 9 2015
AutoWeek 9 2015

Je leest het in AutoWeek 9 2015

Volgens Fiat is de Doblò een auto met twee zielen: hij doet het evengoed als bestelauto én als gezinsauto. De nieuwe generatie van de personenversie biedt eigentijdse techniek en vooral heel veel ruimte.

Eind vorige eeuw waren de Berlingo's, Partners en Kangoo's ineens niet aan te slepen. De particuliere koper had de lichte bestelwagen ontdekt als handige gezinsauto en de fabrikanten speelden daarop in door comfortabel aangeklede personenversies te maken, waarin vooral het gebruiksgemak voorop stond. Naar de camping in Frankrijk, inkopen doen bij de bouwmarkt of Ikea, in het weekend met de honden naar het bos: de veelzijdigheid van deze auto's vormde de belangrijkste aantrekkingskracht. Fiat volgde deze trend met de Doblò in 2000 relatief laat. Maar wist zich door meer rijcomfort en een nog slimmer gebruik van de ruimte goed te onderscheiden van de concurrentie.

Intussen is er veel gebeurd in dit deel van de markt. Zo wist het Roemeense Dacia de afgelopen jaren met de Dokker, Lodgy en Logan MCV de particuliere koper te verleiden met veel ruimte voor weinig geld. En dat was nou juist waar die Berlingo, Doblò, Partner, Kangoo én VW Caddy zo populair mee waren geworden.

Met de vernieuwde Doblò doet Fiat wederom een poging om meer voet aan de grond te krijgen in deze klasse. Op dit moment gaat 95 procent van de in Nederland verkochte Doblò's als bestelauto de showroom uit, terwijl hij volgens de fabrikant toch ook een ideale gezinsauto is. De kubistische Italiaan biedt als vanouds veel ruimte voor weinig geld, maar deze keer is er flink aan de techniek gesleuteld om hem nóg meer de eigenschappen van een personenauto te bezorgen. Zo is hij iets stiller geworden en schakelt de versnellingsbak dankzij enkele technische ingrepen soepeler dan voorheen. In het dashboard prijkt nu een kleurrijk, multifunctioneel, 5 inch groot aanraakscherm dat met Bluetooth-telefonie, navigatie en digitale radio helemaal de sfeer ademt van een personenauto van deze tijd. Jammer alleen dat de aankleding van het interieur daarbij achterblijft: het harde, ietwat goedkoop aandoende kunststof op veel plekken doet toch weer denken aan een bedrijfsauto.

Aan de buitenkant verraadt de hoekige vorm van de carrosserie dat bij deze auto nadrukkelijk naar maximale laadruimte is gezocht. De facelift geeft hem meer dan voorheen het gezicht van een personenauto, maar hij kan onmogelijk verhullen dat hij in feite een omgebouwde bestelauto is. Deze auto koop je echter niet vanwege het emotionele design. Doelmatigheid is alles waar het om draait. En daar weten die hardwerkende monteurs, koeriers en bouwvakkers, die dag in dag uit in dit soort auto's rijden, alles van.

Het zijn juist de bestelwagen-achtige trekjes die in de Doblò tot veel gebruiksgemak leiden. Neem de enorme achterklep die zo ver open zwaait dat je er makkelijk onder kan staan en die tot een maximaal toegankelijke laadruimte leidt. Nadeel is dan weer wel dat de klep loodzwaar is om te sluiten. Overigens zijn in plaats van de klep ook twee achterdeuren leverbaar.

Lekker eigenwijs zijn verder de verticaal gemonteerde portiergrepen en, natuurlijk, de twee schuifdeuren achter. Daardoor bereik je op krappe parkeerplaatsen toch nog eenvoudig de achterbank én je hebt altijd royaal toegang tot het interieur.

Zeven personen

Eenmaal achter het stuur heb je een comfortabel hoge zit en leiden de grote ramen tot een bijna panoramisch zicht rondom. De hoofdruimte is ongekend en maximaal zeven personen, verdeeld over drie zitrijen, vinden een riante plek in de Doblò. Ze worden optimaal beschermd, want zes airbags zijn standaard. Zelfs met de vijf zitplaatsen in gebruik, is de bagageruimte al gigantisch. Hij biedt 790 liter en die vind je zelfs in de grootste stationwagons niet terug. Met de bank omgeklapt kan er zelfs 3.200 liter aan bagage in deze Fiat worden gestouwd.

In de Doblò kan je tot 2,50 meter lange voorwerpen inladen. De leuning van de bijrijdersstoel is om te klappen, zodat er een tafelblad ontstaat En onder het zitkussen daarvan schuilt een verborgen bergvak om bijvoorbeeld een fotocamera of handtas te verstoppen. Boven de voorstoelen kan je spullen kwijt op een plank over de volle breedte van de auto. Al even handig is de harde, opvouwbare hoedenplank die dankzij een draagkracht van 70 kg als extra laadvloer op verschillende niveaus in de bagageruimte te gebruiken is.

Met zijn weggedrag maakt de Doblò duidelijk niet helemaal een gewone personenauto te zijn. Hij neigt eerder tot overhellen in de bocht en de carrosserie komt gauw in beweging door oneffenheden in het wegdek. Het veercomfort blijkt echter beduidend beter dan bij menig concurrent. Dat dankt hij aan de soepele, onafhankelijke bi-link achterwielophanging, waar de concurrentie veelal bladveren achter heeft. De lichte besturing biedt voldoende precisie.

De hoge, hoekige carrosserie leidt tot meer rijwind en de Doblò is daardoor rumoeriger dan de voorbeeldig gestroomlijnde hatchbacks en stationwagons van deze tijd. Die grotere luchtweerstand is natuurlijk ook nadelig voor het brandstofverbruik. De motorenkeus begint evenwel bij een redelijk zuinige 1.4 benzinemotor (95 pk, prijs vanaf €23.995). Die moet je goed op toeren houden om vlot vooruit te komen. Vrijwel even zuinig, maar veel pittiger is de 1.4 T-Jet die vanaf €27.495 in de prijslijst staat. Wie veel kilometers maakt, zal bij de personenversie van de Doblò vergeefs naar een diesel zoeken. Die blijft voorbehouden aan de bestelversies. Als alternatief is er nog wel een versie op aardgas, die minimaal €26.495 kost en gebaseerd is op de eerder genoemde 1.4 T-Jet. Voor zakelijke rijders op zoek naar belastingvoordeel is de personenversie van de Doblò helemaal niet interessant: alle versies gaan gebukt onder 25 procent bijtelling.

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.