Daihatsu Sirion 2 1.0 Premium (2008)
Klein maar fijn
De Daihatsu Sirion 2 vertoont zowel technisch als uiterlijk grote overeenkomsten met zijn tweelingbroertje, de Subaru Justy. Onder het korte neusje zit dan ook hetzelfde driepitsblok. De Sirion beschikt over een simpel dashboard met een groot instrumentarium. Een ingebouwd audiosysteem met radio-cdspeler is altijd een optie, welke versie je ook kiest. En zeg nu zelf, dat ziet er toch veel mooier uit dan een radio met afneembaar frontje? Het dashboard van de Sirion oogt verder vrij simpel. Tussen de grote snelheidsmeter en de toerenteller zit een digitale brandstofmeter met streepjes. Verder heeft de Sirion ook nog een boordcomputer die het actuele verbruik en de gemiddelde consumptie kunnen weergeven.
De Daihatsu blinkt verder uit in opberggemak voorin. Zo loopt er over de hele breedte van het dashboard een soort goot waarin je kleine spullen kwijt kunt. Het stuur van de Japanner staat vrij vlak en de hoogteverstelling ontbreekt helaas. Een 1.0 met Premium-pakket heeft dat wel. Wil je op zomerse dagen fris in een Sirion 1.0 zitten, dan moet je extra betalen voor de airco-installatie, ook bij een 1.0 Premium. En fors ook.
De Sirion is ruimer dan veel van zijn concurrenten, met achterin genoeg beenruimte en gordels voor drie personen. Je kunt zelfs de achterbankleuning verstellen. Weliswaar in maar twee standen, maar toch. De bagageruimte van de Japanner is met 225 liter heel bruikbaar. Wil je grotere spullen vervoeren, dan klap je eerst de zittingen van de achterbank naar onder, en dan de leuningen, waardoor je een vlakke laadvloer krijgt.
Enthousiaste driepitter
Het allerleukste moet nog komen. Want wat reutelt dat driepittertje toch lekker! Een donker geluid bij lage toeren, wat nogal snel gebeurt dankzij de lange overbrengingen, en jubelende klanken als je hem richting de 6.000 toeren jaagt. In twee haal je net niet de 100 km/h, wat wel iets zegt over de overbrengingsverhoudingen. Boven de 100 is de gang er goed uit en moet je het zeker terug naar vier als je wilt versnellen. Als optie kun je een knop met leer en aluminium bestellen, in plaats van een plastic exemplaar. Daihatsu geeft voor de driecilinder een vermogen van 69 pk op. Het gaat om een geheel lichtmetalen blok met vier kleppen per cilinder. De 865 kilo zware Sirion scoort een brandstofverbruik van 1 op 14,7. Bij dit soort lichte auto's telt elke kilogram. Dat zien we ook bij de prestaties, waarbij de Daihatsu lekker vlot is. De acceleratie van 80 naar 120 in vijf kun je echter geen tussensprint meer noemen. Remmen neemt overigens veel ruimte in beslag; het lukte ons niet om bij de remproef vanaf 100 km/h in de buurt te komen van de circa 40 meter die wij gemiddeld als stopafstand meten.
In bochten is de Daihatsu wat onrustig. De koets gaat flink te keer en de auto tilt al snel zijn binnenste achterwiel op in bochten. Als je bij rechtuitrijden iets te fanatiek van rijstrook wisselt, staat de koets nog even na te schudden, wat te maken heeft met de slappe veren. Ga je in een bocht op het gas, dan leidt dat nog best snel tot doorspinnende voorwielen en een neus die rechtdoor wil.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Sirion 2 1.0 12V DVVT Premium |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.699 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 71 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.665 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 865 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 350 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 13,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 9,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,3 s / 20,7 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 118 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.