Daihatsu Gran Move 1.5i (1997)
Gewogen en...
Durf heeft het Japanse merk Daihatsu wel. Komt zomaar met enkele auto"s op de markt waar de concurrentie nog over nadenkt. Neem de Move en de hier getoonde Gran Move bijvoorbeeld. Beiden beslist geen grijze muizen, alhoewel de meningen over het uiterlijk in dit geval zeer sterk uiteenlopen. Tja, smaken verschillen. Z"n hoge koets en wat hoekige front geven deze Daihatsu weliswaar een sterk eigen gezicht, maar we kunnen "m met geen mogelijkheid mooi vinden. De enige reden waarom je dan een auto als deze zou aanschaffen is de praktische bruikbaarheid en de ruimte.
Alhoewel.... ook de prijs speelt natuurlijk een rol. En wat te denken van de
rij-eigenschappen? En om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Gran Move rijdt niet beroerd. Vooropgesteld dat je een auto als deze niet gaat beoordelen als ware het een GTI. Wie meer van een sportieve rijstijl houdt, doet er goed aan naar iets anders uit te zien. Voor het gewone dagelijkse gebruik scoort de Gran Move wel een voldoende. Natuurlijk zoekt de Japanner met z"n voorwielen de buitenkant van de bocht op als het te hard gaat, maar echt gevaarlijk wordt het dan niet. Door de onafhankelijke wielophanging rondom en niet al te weke vering en demping zit dat dus wel goed met deze Jap. Ook de standaard aanwezige stuurbekrachtiging doet z"n werk naar behoren. Geeft onder het rijden voldoende gevoel en is bij parkeren een prettige assistent. Wat echter afbreuk doet aan het comfort is de soms wat matige rechtuitstabiliteit. Vooral als er sprake is van spoorvorming of een stevige zijwind laat de "Gran" zich nog wel eens iets te nadrukkelijk van z"n koers brengen. En dat rijdt niet prettig, vooral op lange afstanden is het hinderlijk. Bij het rijden op plaveisel van mindere kwaliteit klappert de voortrein behoorlijk. Dat klinkt vervelend en voelt niet prettig, maar kan geen kwaad. Al denken wij dat daar toch iets aan te doen moet zijn.
Geen gimmicks
Eigenlijk is de Gran Move een beetje een recht-toe-recht-aan auto. Althans, wat uitrusting betreft. Want bij collega-compacte MPV"s vinden we nog wel eens grappige opbergvakjes, handige lampjes en stoelen waar van alles mee kan gebeuren. Maar niet bij deze jongen. Een beetje vreemd is het bijvoorbeeld dat er achterin maar twee hoofdsteunen zitten, terwijl er best plaats is voor drie hoofden en bijbehorende lichamen. En nu we toch bij die achterbank zijn: als je de leuning voorover klapt, blijft er aan beide kanten een stukje van die leuning staan. Erg lastig bij het doorladen van grotere spullen. In de luxere CX-versie kunnen die armsteuntjes wel naar beneden en bieden ze plaats aan een forse milkshake (maar zitten nog steeds in de weg). Toch zijn er wel een paar zaken die opvallen in de standaarduitrusting. Zo heeft de Gran Move een snelheidsafhankelijke interval op de voorste wissers en vinden we onder de radio een bakje waar zowaar cd"s in passen. Vlak boven dat bakje trouwens de bekende digitale klok, waar je overdag helemaal niets aan hebt. Zeker als je met verlichting rijdt, want dan dimt het ding ook nog eens. Wel handig is de vertrager op de interieurverlichting, zodat je "s nachts na het instappen niet in het duister hoeft te tasten. Waar je vervolgens wel op de tast naar moet zoeken zijn de schakelaars voor mistachterlicht, achterruitverwarming en koplamphoogteverstelling. Alle drie die schakelaars zijn niet verlicht
en zitten veel te ver weg. Onhandig en gevaarlijk.
Wat verder opvalt, is het blikkerige geluid bij het sluiten van de portieren. Het doornemen van de specificaties leert ons dat deze auto slechts 965 kg weegt. Dat is licht in verhouding tot zijn concurrenten.
Na een weekje rijden komen we tot de conclusie dat de Gran Move best een prima auto is. De bediening gaat licht en eenvoudig, de wegligging kan er mee door en ook de standaarduitrusting is niet karig, op een paar missers na. Het sterkste punt van deze auto vormt vooral z"n prijs; die is ronduit scherp en maakt de Gran Move het overwegen waard als je op zoek bent naar "iets kleins en toch ruim". En wat die buitenkant betreft (en je die maar niks vindt): als je erin zit, zie je die niet. Het is maar dat u "t weet.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Gran Move 1.5i |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.746 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 119 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.060 mm / 1.640 mm / 1.600 mm |
Wielbasis | 2.395 mm |
Massa leeg | 965 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 400 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,8 s / 18,4 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |