Daewoo Nubira Wagon 1.6 SX (1999)

Veranderen

Daewoo Nubira Wagon 1.6 SX
Om bij de tijd te blijven moet je hard aan de weg timmeren. Dat geldt voor auto's net zo goed als voor mensen. Want ondanks dat de Daewoo Nubira nog maar twee jaar oud is, is hij nu al aangepakt. Met succes.

Voor een gemiddelde autokenner - dus niet voor de zeer geoefende spotters onder u - is de Daewoo Nubira Wagon die u hier op de foto ziet waarschijnlijk niet anders dan de Nubira die u wellicht dagelijks tegenkomt op weg naar kantoor. Meer getrainde autokenners zullen opmerken dat de neus compleet anders is en meer aansluit bij de Leganza en Lanos. Maar zelfs echte cracks zullen bij een eerste vluchtige blik niet zien dat er aan de buitenkant nog meer veranderd is. Andere bumpers, bijvoorbeeld en meegekleurde stootstrips.
Als het een sedan was geweest, was het de ongeoefende spotter waarschijnlijk wel gelukt het verschil te zien. Die is namelijk veel duidelijker gewijzigd met nieuwe achterlichten in een scherper gesneden achterklep. Maar Daewoo liet het niet bij het veranderen van de buitenkant alleen. Juist niet, want vooral het interieur werd onder handen genomen en dat was ook veel harder nodig. Wij zijn van mening dat dat een geslaagde operatie is geweest.
Het dashboard komt veel minder plastiekerig over, de hendels en knoppen zijn van een ander materiaal, de spiegelbediening zit niet langer naast de handrem, maar "gewoon" op de deur. De indeling van het klokkengedeelte veranderde ook. In plaats van de rechttoe-rechtaan-naast-elkaar-klokken nu wat speelser, met in het midden een grote snelheidsmeter, links een wat kleinere toerenteller en rechts twee nog kleinere meters voor benzinevoorraad en watertemperatuur.
Airconditioning is vanaf nu standaard op alle Nubira"s, die van de 2.0 CDX is zelfs automatisch geregeld.

Mag 't ietsje minder zijn...

De Nubira is volgens Daewoo ook veiliger geworden. Zo blazen de airbags zich wat minder hard op. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar zo zou de klap beter en met minder kans op letsel opgevangen moeten worden. Het materiaal voor dashboard en dakstijlen is zo gekozen dat ze bij een aanrijding minder letsel veroorzaken. Bovendien is een derde hoofdsteun op de achterbank nu standaard en zijn ze alle drie nu ook in hoogte verstelbaar.
Technisch veranderde er weinig aan de Nub. Motor en bak bleven in grote lijnen hetzelfde. Het motormanagement werd aangepast voor een gunstiger brandstofverbruik. Met dit zogenaamde Powernomics-systeem zou de Nubira gemiddeld ongeveer een liter per 100 km minder moeten opdrinken. We hebben dit nog niet kunnen verifiëren.
Als je met deze nieuwe versie onderweg bent merk je objectief gezien niet vreselijk veel van de facelift. Niet zo vreemd, de techniek is immers nagenoeg hetzelfde gebleven. Wij reden met een 1.6 SX Wagon, en net als bij de oude valt het schakelen nog tegen; daarbij gaat vooral het inleggen van de achteruit moeizaam.
Het sterke kantelen van de motor is gebleven en daardoor krijgt de versnellingspook flinke klappen. De vaagheid in het stuur waar we over klaagden in een test van het oude model is verdwenen, waarschijnlijk omdat de "onze" op stevige Bridgestones stond in plaats van de wat slappere standaard Hankooks.
We waarderen nog steeds de souplesse van deze motor, die de auto gemakkelijk door het verkeer loodst. De trekkracht in vijf valt tegen, in vier daarentegen heb je bij het inhalen op de snelweg nog steeds een fijne auto aan de Nubira 1.6.
Subjectief merk je weldegelijk dat je in de nieuwe Nubira zit. Het is stiller en door de mooiere, zachtere materialen voelt alles een stuk bijdetijdser. Was de oude Nub nog een beetje "van plastic", in de nieuwe is dat gevoel een heel stuk minder geworden. Wij reden met een SX met een licht interieur. Dat is op zich al heel prettig en het in deze versie van "aluminiumlook" voorziene dashboard ziet er zowaar leuk uit. De prijzen zijn ongeveer gelijk gebleven, een enkele uitvoering werd wat goedkoper, een andere wat duurder. Maar we hebben het over verschillen van hooguit
f 1.000, dus nog altijd véél waar voor je geld. Dat betekent dat de Nubira na deze verandering volwassener genoemd mag worden en door zijn bijzonder uitgebreide standaarduitrustung kunnen we hem op z'n minst concurrerend noemen.

Signalement

Merk Daewoo
Model Nubira Wagon 1.6 SX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 78 kW / 106 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.550 mm / 1.720 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.238 kg
Laadvermogen 622 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 630 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km