Daewoo Nubira 1.6 SE (1998)

Prijzen & bewijzen

Daewoo Nubira 1.6 SE sedan
Daewoo veroverde een interessant marktaandeel met wat gedateerde auto's die veel boden voor betrekkelijk weinig geld. Maar zijn de modellen, die nu in de showroom staan, nog steeds prijsbrekers?

Het vierdeursmodel met kofferbak is de klassieke vorm van de automobiel. Heel passend doet het front van de Daewoo Nubira 1.6 SE sedan, met z'n verchroomde grille traditioneel aan. Als we kijken wat er onder de motorkap zit, blijkt de Nubira beslist modern. Zijn voorwielen worden aangedreven door een vierpitter met vier kleppen per cilinder, die een inhoud heeft van 1598 cc. Daarmee is de Koreaan goed voor een vermogen van 78 kW/106 pk en een koppel van 145 Nm.
Daewoo geeft voor de Nubira 1.6 een top van 185 op. Als het om de acceleratie 0-100 gaat, is hij - op papier - best vlot. Hij zou 11 tellen nodig hebben. Onze eigen metingen gaven echter een minder gunstig beeld te zien, want we klokten hem op 12,6 seconden. De tijden voor de inhaalproef (80-120) waren in 'vier' 12,0 seconden en in het vijfde verzet 17,6 s.
De krachtbron van de Koreaan is in het interieur duidelijker te horen dan wenselijk is. Dat komt enerzijds door een minder goede geluidsisolatie en anderzijds door de klankkleur. Want onze geluidsmeter registreerde geen dramatisch hoge waarden. Bij 100 en 120 km/h lazen we respectievelijk 69,5 en 72 decibel af. Portieren en kofferdeksel sluiten met een 'blikkerig' geluid. Dat zegt overigens niets over de kwaliteit. En als we Daewoo 'n beetje kennen, zal het niet lang duren of ze maken Nubira's met portieren die sluiten als kluisdeuren.

Europese smaak?

De wagens die Daewoo hier op de markt brengt, zijn aangepast aan de smaak van de Europese automobilist. Zo is de besturing van de Nubira zeker niet te sterk bekrachtigd. Je kunt de voorwielaandrijver er strak door de bocht mee mennen. Tijdens onze test lukte dat echter minder goed wanneer regen het wegdek nat had gemaakt. Dan verloren de banden van Koreaanse makelij die op 'onze' Nubira waren gemonteerd al snel grip en trad er, overigens makkelijk corrigeerbaar, onderstuur op. Trouwens, ook bij optrekken op nat wegdek manifesteerde zich gauw een gebrek aan grip; resulterend in wielspin. Tijdens ritten over bestrating van inferieure kwaliteit bleek de Koreaan zich heel aardig te houden. Wat voor soort wegdek er onder de wielen door gaat, blijft voor de inzittenden weliswaar niet verborgen, maar oneffenheden worden goed gedempt doorgegeven. Het schakelen tenslotte, verloopt niet bijzonder soepel, maar probleemloos.
Het leefgedeelte van de Nubira oogt wat fletsjes en maakt een nogal sobere indruk. Grijstinten overheersen. Het dashboard is weliswaar vervaardigd van zachte kunststof, maar dat zie je er niet aan af. De bekledingsstof op zitmeubilair en deurpanelen had best een wat kleuriger dessin mogen vertonen. Bestuurder en voorpassagier zitten op flinke stoelen die, hoewel ze niet nadrukkelijk geprofileerd zijn, toch voldoende zijdelingse steun geven. Losse spullen kunnen worden ondergebracht in de korte portiervakken of in één van de vakjes in de buurt van de versnellingspook en de handrem. De buitenspiegels moeten met de hand worden versteld, maar de ruiten van de voorportieren zijn elektrisch te bedienen.
Achterpassagiers vinden voldoende ruimte voor hoofd en benen. Op de achterbank is plaats voor drie personen. Wie veel bagage mee wil kunnen nemen, moet geen Nubira kiezen. De kofferbak meet slechts 370 liter en dat is in deze klasse niet overdreven veel. Overigens kan de leuning van de achterbank in ongelijke delen voor-over worden geklapt om de ruimte wat uit te breiden. Minpuntje zijn de beugels van de achterklep die in de bagage-ruimte scharnieren en dus bagage kunnen beschadigen.
De Nubira 1.6 SE is een 'basismodel', maar dat wil niet zeggen dat hij karig met toebehoren is bedeeld. Zo zijn twee airbags standaard. Verder is de SE onder meer voorzien van een in hoogte verstelbaar stuur; een bestuurdersstoel met hoogteverstelling, en startblokkering. De elektrisch bedienbare ramen vóór en de in delen omklapbare rugleuning achter noemden we al. Centrale portiervergrendeling - altijd erg handig - ontbreekt echter. Hetzelfde geldt voor een even simpel als zinvol item als een waarschuwingssignaal bij vergeten verlichting.
Deze Nubira kost zo'n 34 mille. Daarmee en dankzij z'n twee airbags en z'n elektrisch bedienbare ramen haalt de Nubira punten binnen. De minder goede geluiddemping levert echter weer verlies op.

Signalement

Merk Daewoo
Model Nubira 1.6 SE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.426

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 78 kW / 106 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.467 mm / 1.700 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.153 kg
Laadvermogen 567 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 460 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 17,6 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 210 g/km