Daewoo Matiz 1.0 Class (2003)

Onrustig karakter

Daewoo Matiz 1.0 Class
De Daewoo Matiz gaat al mee sinds 1998, maar hij weerstaat de tand des tijds goed. Zwakke puntjes vinden wij echter zijn besturing en zijn voor zo'n klein autootje grote dorst, maar een groot voordeel vinden we de standaard ABS.

Aan de Daewoo Matiz is zo ongeveer alles rond wat er maar rond kan zijn. Of je het ooit door Pininfarina getekende (en door Fiat afgekeurde) ontwerp mooi vindt, blijft iets persoonlijks, maar wij kunnen nog altijd slecht wennen aan die kikkerogen, die het Koreaanse autootje op een of andere manier nog smaller doen lijken dan het al is. Maar kijk eens naar wat de Matiz allemaal aan boord heeft: elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtmetalen wielen, airconditioning, cd-speler, dubbele airbags, ABS. Dat zijn toch zaken die je niet direct associeert met autootjes van rond de 10.000 euro!

Onrustig
Nieuw voor de Matiz is de 1,0-litermotor met 64 pk. De motor heeft vier cilinders, een enkele bovenliggende nokkenas en acht kleppen. Een volwassen motortje dus, die een voor deze categorie auto's 'dik' geluid produceert, maar verder aangenaam stil z'n werk doet. Helaas loopt ie wat onrustig en heeft ie de neiging om zich bij lagere constante snelheden schokkerig te gedragen. Kan met de afstelling te maken hebben, maar aan de andere kant is het niet de eerste keer dat we dit bij een Daewoo tegenkomen.
De Matiz heeft een topsnelheid van 152 km/h. De acceleratie van nul naar honderd en van 50 naar 80 km/h is nog wel acceptabel. Maar als je vol op het gas gaat staan om zo snel mogelijk vanaf 80 km/h de 120 te bereiken, dan word je genadeloos geconfronteerd met het grote nadeel van een motor met kleine inhoud. Het duurt een eeuwigheid voor de boel op gang komt en tegenwind moet je al helemaal niet hebben. In de vierde versnelling duurt het ongeveer vijftien seconden om de naald 40 km/h verderop te krijgen, in vijf vergt dat nog tien extra tellen. De prestaties van de motor zijn verder wel voldoende en de 0-100-sprint klokten we zelfs een volle twee seconden onder de fabrieksopgave. Het versnellingspookje van de Matiz liet zich daarbij gemakkelijk maar gevoelloos door de raderen loodsen.

Zweverig
De kleine Daewoo staat op bandenmaat 'fietswiel' (155/65 R13), die het ergste doen vermoeden voor de krappere bochten. De Matiz brengt het er redelijk vanaf en de hoeveelheid onderstuur blijft binnen de perken. Overigens heeft het koetsje aanleg om zweverig aan te voelen in vlot genomen flauwe bochten en dat voelt niet helemaal safe. Waar we ook niet over te spreken zijn, is het sturen: het wiel is al aan de grote en dunne kant, verder zit er wat marge in, alsof je eerst door een
stukje niets gaat als je een bocht neemt.

Geen uitblinker
De Matiz staat hier in de meest luxe uitmonstering, de Class ABS AIRCO. Daarmee zijn meteen zijn belangrijkste extra's genoemd. Zijn interieur ziet er keurig uit, de zilverkleurige middenconsole oogt kloek en chic en het is jammer dat de simpele klokkenwinkel zonder toerenteller daarbij nogal detoneert. Op de achterbank porren we met onze knieën in de leuningen van de voostoelen.
De Matiz blinkt nergens in uit maar gaat ook nergens kopje onder. Hoewel, die motor met z'n onrustige karakter is een liefhebber van Euro 95. Voor deze Matiz zonder airco, ben je€ 10.895 kwijt. Je hebt dan goedkoopste éénliter in handen. Wel is er altijd ABS aan boord en dat vinden we een goede zaak.

Signalement

Merk Daewoo
Model Matiz 1.0 Class
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 995 cc
Maximaal vermogen 47 kW / 64 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 87 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 38 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 795 kg
Laadvermogen 435 kg
Banden155/65SR13Prijzen
Topsnelheid 152 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s (fabrieksopgave: 15,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 9,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,8 s / 25,4 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km