Daewoo Leganza 2.0 SX (1999)
Niks mis mee
Het moest er maar eens van komen, vonden ze in Korea. Ook in de wat hogere middenklasse moesten ze maar eens bang worden voor Daewoo. Daarvoor werd een beproefd recept gebruikt: kijk goed naar alle goede voorbeelden die de auto-industrie te bieden heeft en huur vervolgens een vermaard ontwerpbureau in, ItalDesign bijvoorbeeld, om het geheel vorm te geven. Het resultaat heet Leganza, en alleen die naam al geeft prachtig weer hoe Daewoo te werk gegaan is. Het klinkt Italiaans en chique, en er zit iets in van Élégance. Klaar!
Maar waar het om gaat: is het recept geslaagd of is, om het zomaar 'ns uit te drukken, de soufflé ingezakt? Nou, het tweede zeker niet. Met de Leganza is namelijk helemaal niets mis. Daewoo heeft geredeneerd dat iemand die een Leganza koopt hoogstwaarschijnlijk behoorlijk wat kilometers per jaar maakt en legde het accent dus nadrukkelijk op comfort. Wat heet: de Leganza is comfort 'to the max', inderdaad - op z'n Amerikaans dus. Dat blijkt allereerst uit de uitrusting, die met twee airbags, airco, ABS, elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling en nog zo het een en ander aan snuisterijen zonder meer riant is. Ook geheel en al op comfort gericht is de afstemming van het onderstel. Als het Daewoo-streven geweest is de Leganza-rijder niets, maar dan ook echt niets te laten merken van de kwaliteit van de weg, dan zijn ze daar wonderwel in geslaagd. Snelweg, binnenweg, klinkerweg - ze worden allemaal met hetzelfde gemak genomen. Al dat comfort levert natuurlijk wel een principiële keerzijde op: in bochten helt de Leganza behoorlijk over en zeker in van die lange snelwegop- en afritbochten krijg je wel eens het gevoel dat de schuursporen op je buitenspiegel komen te staan. Maar dat blijft bij een gevoel, want ook hier geldt weer dat er niets aan de hand is. Als je dan iets te mopperen zou willen hebben op het weggedrag, dan is het hooguit dat Daewoo qua vering misschien iets meer naar Frankrijk dan naar Amerika had moeten kijken. Meer moeite hebben we met het sturen. De Koreanen zijn wat doorgeschoten met het bekrachtigen en dat levert een vervelende vaagheid rond de middenstand en een gebrek aan communicatie in bochten op. 't Is een beetje gokken, 'zo zal 'ie wel goed staan,' en dan op hoop van zegen de bocht in. Fout gaat het nooit, maar toch.
Dan de aandrijving: ook weer weinig mis mee. De motor presteert voor Nederlandse omstandigheden naar behoren en verbruikt daar, met dank aan de verhoudingen van de versnellingsbak, niet eens zo gek veel mee. De bak zelf werkt probleemloos en het koppelings-pedaal heeft een wat lange slag, maar functioneert uitstekend.
En ruim dat 'ie is
Groot pluspunt van de Leganza is z'n ruimte. Iemand die achterin onderuitgezakt wil zitten, kan z'n hart ophalen. De kofferbak is enorm en de achterbank kan eventueel in delen worden neergeklapt. Voorin treft de wat minder geordende bestuurder een eldorado aan opbergvakken en -laatjes aan. En ja, met alle Amerikaanse invloeden zit in de middentunnel natuurlijk een vak met twee bekerhouders onder een deksel. De stoelen zitten uitstekend. De steun en verstelbaarheid zijn dik in orde. Het dashboard is fraai. Door diverse rondingen en verschillende kleuren kunststof is het geslaagd anders-dan-anders. Alle bedieningsknoppen zijn makkelijk te vinden en te bedienen, en de radio zit nog op de goede hoogte ook. Foutloos, op één kleinigheidje na; als je op het knopje drukt om het linkerportierraampje open te doen, dendert het ding in één keer helemaal naar beneden. Het is nogal moeilijk om het raam op een kiertje te zetten. Al met al is de Daewoo Leganza een honderd procent niets-aan-de-hand-auto. Dat klinkt denigrerend, maar zo is 't zeker niet bedoeld. Daewoo laat zelf geen gelegenheid voorbijgaan om te benadrukken dat ze er helemaal niet op uit zijn om bijzondere auto's te maken. Ze willen gewoon erg goede auto's maken voor een erg schappelijke prijs. En als je dan bedenkt dat deze Leganza met al z'n comfort en verwennerij maar zo'n 45 mille kost, kun je maar tot één conclusie komen: in die opzet zijn ze geslaagd.
Signalement
Merk | Daewoo |
---|---|
Model | Leganza 2.0 SX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.671 mm / 1.779 mm / 1.437 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 205/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 14,9 s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 220 g/km |