Dacia Sandero 1.4 Lauréate – 2008 – 304.341 km – Klokje rond
Het lachen voorbij
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dacia kreeg meewarige blikken toen de eerste Logan op de markt kwam, maar de tijden zijn veranderd. De Sandero is op het moment van schrijven de bestverkochte auto in Europa. Dat ook een echte autogek als een blok voor Dacia kan vallen, bewijst Bas Jongsma met zijn bijna zeventien jaar oude Sandero.
Liefhebber
Dat we met een liefhebber te maken hebben, komt al snel naar voren als we Bas Jongsma in Soesterberg spreken. Want zeg nu zelf: iemand die bij het zoeken naar een woning als selectiecriterium ‘garage met acht plekken’ ingeeft, is aardig besmet met het autovirus. “Ja, ik dacht, laat ik dat eens aanvinken. Tot mijn grote verbazing kwam er een huis naar voren in de prijsklasse waarin wij zochten en op de plek die onze voorkeur had”, vertelt hij. Nu is hij de trotse eigenaar van een huis met een grote loods erachter, inclusief een brug en een smeerput. Het was ooit van een klein touringcarbedrijf, hetgeen de overvloed aan ruimte verklaart. Bas vertelt het leuk te vinden om een beetje binnen te kunnen sleutelen. “Bovendien is het fijn dat onze klassieker binnen kan staan. Dat is een Chevrolet Suburban uit 1986, met een 5,7-liter V8.”
Bas is twee jaar vrachtwagenmonteur geweest, totdat hij een betere baan vond met meer salaris. Zijn moeder kocht deze Sandero nieuw in 2008, maar Bas heeft vervolgens alle kilometers erop gereden. “In 2013 is hij op mijn naam gekomen en door de jaren heen heb ik er enorm veel aan veranderd en verbeterd. Mede daarom ben ik nu op een punt gekomen dat ik zeker weet er nooit meer afstand van te doen. Gaat de motor ooit kapot, dan hang ik er een nieuwe of gebruikte in. Het is heel gemakkelijk sleutelen aan de Sandero, het is simpele techniek.”
Twee keer pech
Inderdaad, de 1,4-liter viercilinder uit deze Dacia stamt al uit de jaren 90. Dat was dan ook een beetje het recept van het merk; oude techniek van Renault hergebruiken. Ook dat is echter allang niet meer het geval. Dat er niet zo lang geleden een nieuwe versnellingsbak onder moest, was een gevalletje domme pech, zo horen we van Bas. “Ik had de complete voorwielophanging vervangen en daarbij viel een naaldlager van een aandrijfas in de versnellingsbak. Balen, maar geen wereldramp. De motor doet het na drie ton nog steeds goed en krijgt op tijd zijn onderhoud.”
Als ander groot voordeel noemt Bas de lage onderdelenprijzen, voor hem eveneens een reden om lekker door te rijden. “Veel van de techniek is gelijk aan die van de oude Clio, ook het onderstel.” Hij had daarna nóg een keer met domme pech te maken, toen hij de gasveren van de achterklep verving. “Bij het losmaken schoot die door de achterruit. Gelukkig staan er nog een paar auto’s in de garage, waaronder de Smart ForTwo van mijn vrouw. Die doet het nog steeds verrassend goed, ook al is er al eens een andere motor in gekomen.” In 2021 heeft Bas bij zijn Sandero het grootste deel van de uitlaat vervangen, maar de kwaliteit van de pijp valt hem vies tegen. Op zijn wensenlijst staat een uitlaat van roestvrijstaal. “Dat hoeft geen sportuitlaat te zijn, maar gewoon eentje die heel lang meegaat.”
Preventief onderhoud
Keurmeester Joep Schuurman lijkt zowaar in zijn sas als hij terugkomt in de werkplaats. “Wat ziet die auto er smetteloos uit! Strak in de lak, witte, 18-inch wielen en een motorkap met carbonfolie.” Dat laatste heeft een reden: na een kleine schade werd de kap overgespoten, dat zinde Bas niet en vervolgens liet hij hem wrappen met deze folie. Het nette interieur en exterieur was Joep ook al opgevallen, al gaat het hem meer om de techniek. “Op een kleine trilling na valt er weinig op aan te merken”, aldus Joep. “Alles voelt nog strak aan, de motor loopt lekker, de schokdempers zijn oké en hij staat op goede banden. Ik ben benieuwd hoe alles er aan de onderkant uitziet.”
Deze mededeling zorgt bij Bas voor een tevreden lach op zijn gezicht. Hij weet als geen ander wat er allemaal aan de Sandero is verspijkerd. “Naast het benodigde onderhoud en de reparaties, vervang ik ook veel preventief, zoals vrijwel alle componenten van het onderstel. Omdat ik vind dat hij strak moet sturen, al is het geen sportwagen.” Dat roept bij ons de vraag op waarom hij zoveel geld in deze Dacia steekt. “Het is door de jaren heen steeds meer mijn auto geworden, je raakt eraan gehecht. Ik ben van plan om een keer naar de Dacia-dag in Parijs te gaan, dat lijkt mij erg leuk.” Dat de auto een beetje trilt, was hem ook al opgevallen. “Ik denk dat het te maken heeft met het vervangen van de remschijven. Daar ga ik zo snel mogelijk mee aan de slag. Verder ben ik vooral heel blij met het oordeel van Joep en haal ik mijn schouders op voor de mening van anderen.”
Eigenaar Dacia Sandero
Naam Bas Jongsma
Bouwjaar 1988
Woonplaats Zuid-Beijerland
Beroep Piping-constructeur bij Spie Nederland
Eerste auto Chevrolet Chevelle uit 1972
Hobby-auto Chevrolet Suburban uit 1986
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Een roestvrijstalen uitlaat laten maken.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Vakantie naar Oostenrijk.”
Onderhoudshistorie
Een hele waslijst, maar dat is niet zo gek na zestien jaar. Naast de standaard oliebeurtjes, distributieriemen inclusief waterpompen het volgende:
- 2015 Stuurwiel vervangen
- 2016 Interieur (stoelen incl airbags en achterbank) van de nieuwe tweede generatie Sandero geplaatst
- 2016 Stoelrails verlengen
- 2016 Aircocondensor
- 2020 Remschijven en -blokken
- 2020 Slotmechanieken vervangen rondom
- 2021 Uitlaat vanaf katalysator
- 2023 Stuurwiel vervangen door 2022-type, inclusief airbag
- 2023 Ophanging vervangen (veren, schokdempers, draagarmen, binnenste- en buitenste stuurkogels)
- 2023 Versnellingsbak + aandrijfas links vervangen door naaldlager dat in de bak was gevallen
- 2023 Nieuwe middenconsole met groot Android-scherm, inclusief TPMS, achteruitrijcamera en OBD II-uitlezing
- 2023 Accu
- 2023 Spuitwerk: roest dorpel, spatscherm rechts voor, schadeherstel rechts achter
- 2024 Wielen laten richten en poedercoaten plus Michelin CrossClimate-banden
- 2024 Remmen voorzijde vervangen door geventileerde remmen, remklauwen, remklauwhouders, schijven, blokken en remslangen
- 2024 Achterruit vervangen door stommiteit tijdens vervangen gasveren achterklep
Wat mankeert eraan?
- De sporing is niet helemaal lekker; dat komt vermoedelijk door de afwijkende maatvoering van de wielen
- Voorruit is gebarsten en versleten
- Ruitenwissers voor moet je tijdens sproeien van de ruit handmatig aanzetten
- De auto trilt met rijden en remmen boven de 100 km/h
- Er ontbreekt een bevestigingsbout van de bobine
- Het wiel rechtsachter is krom
De mening van Carrec Technocenter
“Ik had niet gedacht het ooit mee te maken, maar deze Dacia krijgt van mij toch écht twee duimen. Vrijwel alles is piekfijn voor elkaar!”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Sandero 1.4 Lauréate |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 112 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.020 mm / 1.746 mm / 1.534 mm |
Wielbasis | 2.588 mm |
Massa leeg | 1.011 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 555 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 161 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.