Test: Cupra Born VZ - Zo moet de moderne, elektrische hot hatch zijn
ID3 GTX afgetroefd
129 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De hot hatch. Dan denk je aan de Golf of 205 GTI, maar ook aan de vele Cupra’s van Seat. Cupra is sinds 2018 een zelfstandig merk en een extra hete versie krijgt tegenwoordig de letters VZ op zijn achterwerk. Nu is het de beurt aan de Born en het is aan ons om uit te vinden hoe vermakelijk en misschien zelfs begeerlijk een elektrische hot hatch kan zijn.
De Cupra Born VZ, da's toch de Cupra-versie van de Volkswagen ID3 GTX?
Klopt. Hoewel Volkswagen de GTX, de snellere versie van de ID3, al heeft aangekondigd, gaat Cupra als eerste merk met dat concept aan de haal. Ondertussen is MG ze al een slag voor met de 4 X Power, die met zijn 435 pk en een 0-100-spirntje in minder dan vier tellen zo mogelijk nog indrukwekkender is. En de Volvo EX30 en Smart #3 zijn op de sprint net zo snel als de Chinese hatchback. Dat louter katapulteren niet per se synoniem is aan puur rijplezier, ondervond collega Jan Lemkes toen hij als eerste op pad ging met die rappe MG. Gebrek aan raffinement gooide roet in het eten en mede daardoor wekte die auto niet de begeerte op die hij zou moeten doen.
Wat zijn de harde cijfers van de Born VZ?
We noteren 326 pk op de achterwielen, 545 Nm koppel en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 5,6 seconden. Dat is precies 0,1 s sneller dan de laatste ‘echte’ Cupra, de Leon R met 310 pk uit een 2,0-liter turbomotor en een kleine 600 kg lichter dan zijn elektrische nazaat. Ja, de Born VZ weegt bijna 1.900 kg, inherent aan een EV. Om toch nog een beetje mee te kunnen doen op de Duitse snelweg, is de topsnelheid op 200 km/h gezet.
Hoe herken je de VZ?
Aan het uiterlijk is niets veranderd ten opzichte van de huidige, sportiefste Born. De VZ is te herkennen aan andere, bredere wielen in de maat 20 inch. Vanbinnen vallen meteen de uitnodigende sportstoelen op, die als supersport Cup kuipstoelen worden aangeduid. We kunnen nu alvast verklappen: je zit er fantastisch in en ze houden je hele lijf stevig vast.
Wat is er dan wel beduidend anders?
De belangrijkste wijzigingen zijn niet zichtbaar en moeten vooral bijdragen aan de rijbeleving. Zo zijn vering en demping gewijzigd, de stabilisatorstangen zijn stugger en het sportonderstel heeft DCC. Stuur- en remgedrag zijn eveneens aangepast, alles om de man of vrouw achter het stuur te plezieren. Vreemd genoeg heeft de VZ met zijn 79-kWh accu wél een driezits achterbank, terwijl de reguliere Born met 77 kWh daar slechts twee zitplaatsen heeft (vanaf modeljaar 2025 ook drie). Het infotainmentscherm meet nu 12,9 inch, iets groter dan dat van de huidige Born en ook nieuw is een geluidssysteem van het merk Sennheiser. Dat maakt gebruik van de Ambeo-software van het merk, ook toegepast in hun soundbars, wat in dit geval via tien speakers en een subwoofer de oren verwent.
Rijdt het als een hot hatch?
We pakken een fijne route door de Spaanse heuvels en al vanaf de eerste kilometers past de VZ als een op maat gemaakte handschoen. Met de rechterknop op het stuur gaan we rechtstreeks naar de rijmodus ‘Cupra’, voor optimaal plezier. Zoals gezegd, de zitpositie is mieters en dankzij de gretige respons op het stroompedaal en het stuur, krimpt de toch al niet heel erg grote Born lekker om je heen. Vering en demping zin prettig hard, zonder te irriteren. Bovendien voelt het onderstel heel natuurlijk aan, niet gekunsteld sportief en het betrekt je volledig bij het rijden. Het direct beschikbare, enorme koppel maakt de Born gevoelsmatig nog lichtvoetiger en het is voor het eerst dat we een snelle Cupra met achterwielaandrijving rijden. Hoe goed ook die rappe Leon al zijn vermogen via de voorwielen op het asfalt weet te krijgen, de Born VZ kan er net even wat beter mee overweg en laat verrassend goed met zich gooien en smijten. Je mag dan de emotie van een blaffende benzinemotor missen, dat weet de elektrische Cupra goed te compenseren met zijn formidabele stuurgedrag. Deze Born is in de wieg gelegd om wild te zijn en wat ons betreft een geslaagde interpretatie uit de 21ste eeuw van de klassieke hot hatch.
- +Fijne zitpositie
- +Erg leuk om te rijden
- -Touchknopjes op stuur
- -Erg zwaar met gewicht van bijna 1.900 kilo
PRIVATE LEASE Cupra Born
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Born Business Limited | Achteruitrijcamera | Digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) | Parkeersensoren achter & voor
- 2025
- 10 km

Cupra Born Business Limited | Achteruitrijcamera | Digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) | Parkeersensoren achter & voor
- 2025
- 10 km

Cupra Born Business Limited | Achteruitrijcamera | Digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) | Parkeersensoren achter & voor
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (129) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.