Citroen XM Break Turbo C.T. (1999)
(Te) gek ruimteschip
Veel anderser dan een XM Break kan het niet. Die spitse neus en lompe staart, de strakke lijnen van Bertone zijn zo anders dat de veranderende mode er weinig vat op heeft. Daar komen de verhuiswagen-achtige bagageruimte en de hydractieve vering nog bij.
In pertinent niet sportieve bolides als een Citroën XM tref je zelden een turbo-krachtbron. Het idee klinkt goed: Citroën (en Peugeot voor de 605) bedachten dat je een relatief kleine turbomotor zo kunt dresseren dat 'ie bij laag toerental veel trekkracht levert die bij stijgend toerental mooi gelijk blijft. Vandaar de aanduiding C.T.: Constant Torque in goed Engels. In concreto is dat maximaal 235 Nm trekkracht bij maar 2500 toeren. Daarbij past de automatische transmissie van onze testauto heel goed.
De motor werkt niet onhoorbaar, maar produceert bij gematigd toerental lang geen lastig lawaai - dat komt pas als hij vol aan de bak moet. Hetgeen voor een aggregaat met om en nabij de 150 pk op voorraad bepaald niet dagelijks nodig zal zijn, vooral niet omdat hij het meest overtuigt met een grote souplesse bij weinig toeren. Waar Citroëns automaat dankbaar gebruik van maakt, het lijkt wel of je een dikke Amerikaan rijdt, met veelal nauwelijks meer dan 2000 toeren op de klok en mooi soepel schakelen.
Kingsize
Je ziet het meteen aan deze auto; als je ruimte zoekt, ben je hier goed. Zoals veel meer stationcars heeft de kingsize XM een verhoogd dak, dus extra hoofdruimte die achterin vaak mooi van pas komt. Hij is zowat vijf meter lang, daar komt weer het Amerikanen-idee naar boven. Niet zo vreemd dus dat het laadruim in de klasse 'buitengewoon groot' valt.
Zonneklaar heb je veel beenruimte achter in een XM en passen er veel en grote koffers in. En de hoofdruimte is meer dan voldoende, geheel in tegenstelling tot de XM Berline.
Alleen ruimte is niet alles, daarmee zit je niet per definitie lekker. Met het meubilair is gelukkig weinig mis. Dus wel wat? Ja, wij hebben weer iets te zeuren. Uitstekend steunende voorstoelen, maar ze hebben echt te korte leuningen (en te lage hoofdsteunen). Citroën biedt geen hoofdsteun midden-achterin en slechts een rol-heupgordel in het midden, hoewel de vlakke achterbank best de breedte voor 'n driezits heeft. 't Was nog geen mode toen de XM ontstond, driezitsbanken. Net zo min als airbags rondom, die hij nu wel heeft. In het wat ouderwets-kubistisch dashboard gaat dat ten koste van de kast aan rechterzijde. Onder een smal deksel boven de passagiersairbag zit een soort kaartenvakje. Bijna net zo klein als de vakjes in de portieren en onder de armsteunen daarop. Gelukkig brengt een bergbak onder de middenarmsteun enige uitkomst en een vakje tussen de radio-afdekklep en asbak - de enige stukjes van het dashboard trouwens die met hout zijn afgewerkt.
Groot pluspunt: je hebt wel thermostatisch geregelde airco aan boord. Minpunt: nog steeds zo'n onhandige startbeveiliging, eerst een viercijferige code intoetsen voor het starten. Nog 'n misser: geen elektrische raambediening achterin.
Een ware stuurmansauto is zo'n lap van een Citroën niet, hij helt wat in bochten en gaat er bij hoog tempo bedachtzaam doorheen. Met wat onderstuur en duidelijk - maar niet alarmerend - dieper de bocht in duiken als je gas lost. Nee, de XM moet het hebben van statig en snel kilometervreten. Daarbij veert 'ie niet wolkig zacht, serieuze hobbels voel je heus. Maar van kinderkopje tot verkeersdrempel, de hobbel waar het hydropneumatisch systeem de scherpe kanten niet heel effectief vanaf weet te halen, moet nog uitgevonden worden.
Dat ook het stuur- en remsysteem op de hydropneumatiek zijn aangesloten merk je niet meer zo erg. De besturing voelt wat doods aan, gebleven is het effect dat snel heen en weer sturen tegenwerking ondervindt. Evenals de forse draaicirkel en onoverzichtelijkheid van de lage neus. De remmen reageren nog altijd wat fel, maar er is gauw aan te wennen dat harder remmen meer een kwestie is van harder dan dieper het pedaal induwen.
Wie veel ruimte zoekt, of natuurlijk eens iets heel anders wil rijden, is met de Citroën XM nog steeds heel goed bediend.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | XM Break Turbo C.T. |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.309 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.963 mm / 1.794 mm / 1.467 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,4s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 265 g/km |
Lees ook
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Test: VinFast VF6 – Alle begin is moeilijk
Dit is Jacob, de oudste Volvo, die nog steeds rolt... En dat is toch moeilijk!
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.