Citroën C5 Tourer V6 HDi Automaat Exclusive – 2012 – 585.644 KM - Klokje Rond

Kan nog wel even door

78 reacties

Video
AutoWeek 39 2023
AutoWeek 39 2023

Je leest het in AutoWeek 39 2023

Citrofielen zijn er nog en ze maken nog veel kilometers ook! Hans Schreuders heeft zo’n beetje elk type Citroën gereden dat de Franse fabrikant heeft gemaakt, behalve een DS (Snoek) en een C6. Hij kan echter maar geen afscheid nemen van zijn huidige C5 Tourer V6 HDi automaat, waarmee hij al elf jaar comfortabel rijdt. De teller staat inmiddels op bijna zes ton. Zit er nog musique future in deze Franse reisauto? 

Jaargemiddelde van 53.000 kilometer

De cijfers liegen er niet om: we hebben hier een auto uit 2012 voor ons die in de zomer van 2023 over de 585.000 kilometer heen gaat. Dat is een jaargemiddelde van 53.000 kilometer. “Maar voor corona zijn er jaren geweest dat ik een ton per jaar reed”, vertelt de 75-jarige Hans Schreuders uit Doorn. Hij is vandaag samen met zijn vrouw te gast bij Carrec Technocenter. Hij volgt AutoWeek op YouTube en schreef zich samen met René Vos van zijn vaste Citroën-dealer Vos uit Waalwijk in voor Klokje Rond. “Ik ben wel eens benieuwd wat jullie gaan vinden, want volgens mij is deze auto nog behoorlijk fris en fruitig.”

Nooit ellende met veersysteem Citroën C5 gehad

Waar zit hem dat toch in, die passie voor Citroën? “Eigenzinnig en comfortabel”, zegt Hans. “Ik rijd het hele land door, maar ook het Europese vasteland. De vering van Citroën is onovertroffen. Ik ken al de verhalen over de veerbollen, maar gerenommeerde andere fabrikanten hebben dat systeem overgenomen. Ik heb ook Citroëns gereden zonder hydropneumatische vering, maar het haalt het uiteindelijk toch niet bij het veercomfort van deze”, aldus de ondernemer. In al die jaren dat Hans de C5 rijdt, heeft hij overigens nooit storingen of ellende meegemaakt aan het veersysteem. Welgeteld één keer heeft de auto hem echt in de steek gelaten. “En volgens mij was dat niet eens de schuld van de auto zelf”, vertelt hij. “Na een onderhoudsbeurt voelde de auto anders aan, er zat een vibratie in die er eerst niet in zat. Uiteindelijk gaf de dynamo de geest, maar volgens mij kwam dat door die vibratie”, zegt hij daarover. Bij zijn eerste C5 was trouwens wel meer aan de hand. “De EGR-klep werkte niet goed en dat kregen ze maar niet in orde. Met die auto ben ik alle garages van Nederland en daarbuiten af geweest.”

Als iemand elf jaar met een auto rijdt, gebeurt er toch meer dan je denkt. Dat blijkt als we de onderhoudshistorie doornemen. Er is toch stiekem meer stuk gegaan en vervangen dan je in eerste instantie bijstaat. Naarmate de leeftijd van de C5 vordert, nemen het onderhoud en de bijbehorende kosten toe, maar dat is een vrij normaal patroon.

Hans is niet alleen Citrofiel, hij houdt ook van Engelse klassiekers

Behalve Citrofiel is Hans ook gewoon een autoliefhebber. Naast zijn loyaliteit ten opzichte van het merk Citroën voor dagelijks gebruik (“Ik heb één keer een Renault 4 gekocht, maar dat was een vergissing.”) heeft hij namelijk ook iets met Engelse klassiekers. Dat is best wel een ongebruikelijke combinatie. “Ik ben begonnen met een MG A MK2 1600”, vertelt hij. “Bij die auto vormen hoofdremcilinder en koppelingscilinder een eenheid. Ik kan je zeggen: dat was geen succes. Mijn vrouw had een Midget, een MG B GT is ook voorbij gekomen, een Austin Healey Mach 3, een Jaguar E-type en tot slot een heuse Aston Martin DB7 Anniversary”, somt Hans op. Dat hij wel iets met auto’s heeft, is duidelijk …

Vrienden van de Klokje Rond-show zijn vast bekend met de heldere visie van keurmeester Joep Schuurman over Franse auto’s in het algemeen en Franse techniek in het bijzonder. De uitgebreide proefrit voordat de technische keuring begint, stemt Joep echter verrassend tot een bepaalde mate van tevredenheid. “Hij rijdt eigenlijk nog best wel lekker”, aldus de keurmeester. Eigenaar Hans doet daar natuurlijk nog een paar scheppen bovenop. “Een pakket als dit vind je gewoon niet meer en dat is ook een van de redenen dat ik maar blijf doorrijden met deze auto, zo lang als het kan”, zegt hij. “Ik heb een riante motor met koppel en kracht genoeg, ik heb een automaat, lekker veel ruimte en die vering. Dat is heel veel comfort, en dat is dus precies wat ik nodig heb met zoveel kilometers onderweg.”

Antiek op z’n retour

Waar komen al die kilometers eigenlijk vandaan? Hans is immers op een leeftijd waarbij veel mensen het wat rustiger aan doen. “Ik ben ondernemer in antiek, dus ik koop antiek in en verhandel het”, vertelt hij. “Soms koop ik het ongezien, maar vaak wil ik ook kijken hoe het er bij staat, natuurlijk voordat ik het inkoop”, vertelt hij. Daarom dus ook die Tourer, want dan kan hij altijd een kastje achterin meenemen. Hans heeft een fysieke winkel in een keurig nette buurt in Amsterdam (Concertgebouw), maar de handel in antiek is niet meer wat die is geweest. “Het loopt serieus terug. Jonge mensen hebben er geen geld meer voor over, maar ze hebben er vooral geen belangstelling meer voor. In de buurt waar ik zit, waren vroeger tachtig winkels, nu nog vier. Dus zelfs midden in de doelgroep loopt het serieus terug. Het is niet anders. Ken je de Friese staartklok? Die bracht vroeger duizenden euro’s op, nu nog vijftig euro”, aldus de handelaar. Hans moet het ermee doen, maar vindt het nog altijd leuk om ermee mee bezig te zijn. “Achter de geraniums zitten, is niets voor mij”, lacht hij.

Intussen staat de C5 Tourer op de vaste Klokje Rond-brug. Zoals Joep zelf altijd vertelt zie je op de brug meestal terug wat de uitgebreide proefrit je vertelt. Dat gaat ook op voor deze Klokje Rond. De Citroën C5 mag nog wel even blijven en hij kan ook nog wel even door. “Als je alles wat je tegenkomt wilt aanpakken, is dat best nog wel wat, maar niet alles is meteen nodig en onder de streep kun je gewoon nog wel even verder met deze auto”, zegt Joep. Dat is natuurlijk precies wat Hans wilde horen.

“Ik ga met de lijst naar mijn vaste garagist Vos in Waalwijk. Dat is een Citroën-dealer die ik oprecht kan aanbevelen: fijne mensen, goede service. En dat zeg ik niet omdat ik korting krijg, want ik betaal gewoon de volle mep. En dat is prima.”

Dus gaat Hans weer terug naar Doorn onder het motto ‘missie geslaagd’. “Ik weet hoe het ervoor staat en ik rij lekker verder”, zegt hij. Bon voyage!

Wat mankeert eraan?

• Na de start rammelt de distributieketting

• Het raam rechtsvoor is gebarsten

• De transmissie schakelt niet helemaal mooi meer

• De wisserbladen voor en achter zijn matig

• Rechtsvoor is bij korte hobbels een klap te horen

• Stationair is er wat (te veel) motorvibratie voelbaar in de auto

• Het stuur staat scheef bij rechtuit rijden

• De motor lekt rechtsboven koelwater uit een kunststof huisje

• Beide aansluitingen op de intercooler lekken

• De koppelstang linksvoor heeft speling

• De koelwaterleidingen langs de linker chassisbalk zijn vergaand verroest en lekken vermoedelijk ook al

• Het rubber boven op de rechter veertoren is defect (mogelijk oorzaak ‘klapgeluid’)

• De voorste draagarmrubbers zijn gescheurd

• De handremkabels liggen niet in de juiste bevestigingen en zijn defect

Dit is de mening van Carrec Technocenter:

“Er mankeert best het een en ander aan, maar rekening houdend met de kilometerstand en de leeftijd van de auto doe ik toch één duim omhoog voor deze luxe Franse wagen, die nog steeds best fijn is om te rijden.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Citroen
Model C5 Tourer 3.0 HDi Exclusive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 50.440

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 241 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.829 mm / 1.860 mm / 1.479 mm
Wielbasis 2.815 mm
Massa leeg 1.738 kg
Laadvermogen 609 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum