Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2011)
Soeverein zoeven
Het uiterst weelderige gevoel van volwaardige luchtvering is nog niet doorgedrongen tot het D-segment. De hydropneumatisch geveerde Citroën C5 komt wellicht nog het dichtst in de buurt. Wij reden de versie met 1,6-liter THP-motor.
Het is een imago dat nog steeds onlosmakelijk aan Citroën is verbonden; wie een double chevron op de neus heeft, zweeft over de weg. Door het hydropneumatische onderstel staat het comfort op een zeldzaam hoog niveau, en dat was jarenlang voor veel mensen dé reden om voor zo'n Fransoos te kiezen. Vadertje Tijd heeft deze bijzondere techniek door de jaren heen echter steeds verder onder druk gezet. Het zweverige karakter is bij steeds minder mensen in trek en dat heeft weer tot gevolg dat er steeds minder Citroëns op veerbollen rijden.
Bij de nieuwste C5 is het systeem alleen beschikbaar op de dikste versies. Voor ons was het een tijd geleden dat we een hydropneumatisch geveerde Citroën reden, dus moesten we een flinke tijd wennen. De C5 gaat bijna ouderwets op één oor in een bocht. Ter redactie zorgt Hydractive 3+ dan ook voor verhitte discussies; de één kan er prima mee leven en roemt de Fransman om z'n ontspannen waggelgedrag, de ander claimt misselijkheid tijdens het rijden en zet het systeem direct na het instappen op standje 'Sport'. Want dat kan: zit je niet te wachten op een ver overhellende auto, dan druk je op het knopje op de tunnelconsole en blijft de C5 meteen stabieler liggen in bochten.
In alle rust
Het woordje 'Sport' is echter een beetje misleidend, ook dan hoef je zeker niet te rekenen op een sportief reagerende C5. Ook in deze stand deint en helt de auto bovengemiddeld veel. Dat zorgt ervoor dat de fraaie Tourer geen heel fijne auto is in bochten, hij mist daar wat scherpte en feedback, maar in rechte lijn komt de auto des te meer tot zijn recht. Want het lukt de hydropneumatische C5 nog steeds om z'n inzittenden in alle rust te vervoeren. Nooit krijg je harde klappen te verwerken vanuit de wielkasten, de Citroën zoeft soeverein over de meeste hobbels en kuilen heen. Wel raakt het Hydractive 3+ de weg een beetje kwijt als het in hoog tempo verschillende oneffenheden moet verwerken. Dan horen we de ophanging van de C5 wel wat klapperen. Zo soepel als volledige luchtvering werkt het dus niet, maar op comfortgebied loopt de C5 voorzien van Hydractive 3+ zeker mee in de bovenste regionen.
De Citroën C5 Tourer is een auto die zijn zakelijk ingestelde eigenaar doordeweeks comfortabel van hot naar her brengt, terwijl hij 's avonds en in de weekeinden kan dienen als pakezel. De C5 Tourer kan maximaal 1.462 liter bagage slikken. Ondanks z'n lange wielbasis biedt de C5 niet extreem veel ruimte voor de achterpassagiers. Dat komt onder andere door het fraaie meubilair. De met leer beklede zetels zien er weliswaar fantastisch uit en zitten ook prima, maar ze zijn nogal dik en nemen daardoor wat ruimte in.
Binnenin heb je het gevoel dat je een volbloed luxepaard onder je achterste hebt. Kijk rustig rond in de C5 en je voelt à la minute dat dit interieur met grote zorg in elkaar is gezet. In deze Exclusiveversie is het dashboard bekleed met leer en dat geeft een héél gaaf effect. Zeker wanneer de massagefunctie in je stoel subtiel stress weg kneedt uit de onderrug en je soepel en beheerst over de weg zoeft, begrijp je des te meer dat een op comfort afgestemde auto nog steeds voldoende bestaansrecht heeft.
- +Goede motor en handbak
- +Ontspannen rijgedrag
- +Prima uitrusting
- -Koersvastheid kan beter
- -Wat instabiel bij remmen en uitwijken
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 Tourer THP 155 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.240 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.829 mm / 1.860 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.815 mm |
Massa leeg | 1.478 kg |
Laadvermogen | 689 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.790 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,7 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km (fabrieksopgave: 6,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Citroën C5 (2008-2017): laatste grote zwever
Van praktisch en nuchter tot snel en met V8: deze stationwagons koop je voor €8.000
Citroën C5 Tourer V6 HDi Automaat Exclusive – 2012 – 585.644 KM - Klokje Rond
Citroën C5 Tourer HDi 115 (2013)
Citroën C5 Tourer - Hyundai i40 Wagon - Renault Laguna Estate
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.