AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën C4 Aircross 1.6i 2WD Exclusive (2012)

Camouglagetechniek

Citroën C4 Aircross 1.6i 2WD Exclusive
Dankzij de samenwerking tussen Mitsubishi en PSA kan Citroën nu ook aantreden in de rangen der midi-cross-overs. Met de kersverse C4 Aircross hoopt het Franse merk ook in dit segment een serieuze rol te kunnen spelen.

De Citroën C4 Aircross is in de praktijk niets meer of minder dan een kloon van de Mitsubishi ASX. Dat is echter kunstig gecamoufleerd, want Citroën heeft een geslaagde poging gedaan de auto een eigen uitstraling te geven. Verdwenen is dus de kenmerkende en intimiderende 'jetfighter'-grille van de Mitsubishi. Daarvoor in de plaats is de hoge Citroën-neus gekomen, die lijkt op die van de C-Crosser, met grote koplampen en een double chevron waarvan de uiteinden uitwaaieren over de gehele breedte van de neus. Daaronder zit de voorbumper, met daarin led-lampen in een soort kieuwen, zoals ook de DS3 die heeft. En ook aan de achterzijde laat het design geen enkele twijfel bestaan over de familie waaruit deze auto stamt. Door de scherpe hoeken en vouwen in het profiel herken je duidelijk de ASX in de C4 Aircross, maar dat is geen schande; de Citroën oogt homogeen en stoer.

Aan de binnenzijde oogt de Fransman niet zo hip als aan de buitenkant. Het eigenzinnige tintje van de koets hadden we graag vertaald gezien in een aparter gestileerd interieur. Nu zien we heel veel Mitsubishi-onderdelen terug, variërend van de klokkenwinkel tot de bedieningsorganen van verwarmings- en ventilatiesysteem en de versnellingspookknop. Citroën geeft hoog op over een audio- en navigatiesysteem met touchscreen, dat het voor het eerst monteert. Kunst, dat is gewoon van de Japanse gelegenheidspartner van de Fransen. Dat geldt ook voor het grote panoramadak met ledverlichting, waarvan de lichtintensiteit in drie stappen te verstellen valt.

Keurig interieur

Toch is het geen ramp dat Citroën de ingrepen in het interieur beperkt heeft gehouden; de boel ziet er keurig uit en ergonomisch valt er weinig op af te dingen. Een gemiste kans is dat Citroën niet eens kritisch naar het zitmeubilair heeft gekeken en daarin verbeteringen heeft aangebracht. De zittingen van de stoelen zijn namelijk aan de korte kant. En de leuningen zouden de rug beter kunnen ondersteunen. Zowel been- als hoofdruimte is adequaat, maar de ruimte op schouderhoogte voldoet minder aan de verwachtingen die je op basis van de buitenmaten van de auto koestert.

Onze testauto heeft een 1,6-litermotor aan boord, die een vermogen van 117 pk genereert. Daarmee bezorgt de viercilinder de 1.280 kilogram zware C4 Aircross heel redelijke prestaties. Hij sprint in 11,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Als je zo lekker doorscheurt, betaal je wel een prijs in de vorm van een stevig brandstofverbruik, al is dat met 7,1 liter per 100 kilometer ook weer niet direct dramatisch.

Zowel vering als demping is in de C4 Aircross redelijk stevig, zeker omdat het een hoge auto is. Daardoor weet de Citroën wel vlot de bocht te ronden, zonder daarbij overmatig op één oor te gaan hangen. Je moet er behoorlijk de vaart in hebben om de koets over z'n lengteas te laten rollen. Het relatief stugge onderstel maakt het niet oncomfortabel. Als je te bruusk met het gaspedaal omspringt, heeft het binnenste voorwiel het moeilijk contact met het asfalt te blijven vinden, maar het duurt lang voordat er daadwerkelijk gripverlies optreedt.

Oordeel

3 sterren

De C4 Aircross heeft een uitgebalanceerd onderstel en een goede motor. Jammer dat de interieurruimte wat tegenvalt.

Signalement

Merk Citroen
Model C4 Aircross 1.6i 2WD Exclusive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.890

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 86 kW / 117 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 154 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.341 mm / 1.799 mm / 1.625 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 590 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 685 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 11,4 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 135 g/km

Lezersreacties (23) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.