Citroën C4 Aircross 1.6i 2WD Exclusive (2012)
Camouglagetechniek
De Citroën C4 Aircross is in de praktijk niets meer of minder dan een kloon van de Mitsubishi ASX. Dat is echter kunstig gecamoufleerd, want Citroën heeft een geslaagde poging gedaan de auto een eigen uitstraling te geven. Verdwenen is dus de kenmerkende en intimiderende 'jetfighter'-grille van de Mitsubishi. Daarvoor in de plaats is de hoge Citroën-neus gekomen, die lijkt op die van de C-Crosser, met grote koplampen en een double chevron waarvan de uiteinden uitwaaieren over de gehele breedte van de neus. Daaronder zit de voorbumper, met daarin led-lampen in een soort kieuwen, zoals ook de DS3 die heeft. En ook aan de achterzijde laat het design geen enkele twijfel bestaan over de familie waaruit deze auto stamt. Door de scherpe hoeken en vouwen in het profiel herken je duidelijk de ASX in de C4 Aircross, maar dat is geen schande; de Citroën oogt homogeen en stoer.
Aan de binnenzijde oogt de Fransman niet zo hip als aan de buitenkant. Het eigenzinnige tintje van de koets hadden we graag vertaald gezien in een aparter gestileerd interieur. Nu zien we heel veel Mitsubishi-onderdelen terug, variërend van de klokkenwinkel tot de bedieningsorganen van verwarmings- en ventilatiesysteem en de versnellingspookknop. Citroën geeft hoog op over een audio- en navigatiesysteem met touchscreen, dat het voor het eerst monteert. Kunst, dat is gewoon van de Japanse gelegenheidspartner van de Fransen. Dat geldt ook voor het grote panoramadak met ledverlichting, waarvan de lichtintensiteit in drie stappen te verstellen valt.
Keurig interieur
Toch is het geen ramp dat Citroën de ingrepen in het interieur beperkt heeft gehouden; de boel ziet er keurig uit en ergonomisch valt er weinig op af te dingen. Een gemiste kans is dat Citroën niet eens kritisch naar het zitmeubilair heeft gekeken en daarin verbeteringen heeft aangebracht. De zittingen van de stoelen zijn namelijk aan de korte kant. En de leuningen zouden de rug beter kunnen ondersteunen. Zowel been- als hoofdruimte is adequaat, maar de ruimte op schouderhoogte voldoet minder aan de verwachtingen die je op basis van de buitenmaten van de auto koestert.
Onze testauto heeft een 1,6-litermotor aan boord, die een vermogen van 117 pk genereert. Daarmee bezorgt de viercilinder de 1.280 kilogram zware C4 Aircross heel redelijke prestaties. Hij sprint in 11,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Als je zo lekker doorscheurt, betaal je wel een prijs in de vorm van een stevig brandstofverbruik, al is dat met 7,1 liter per 100 kilometer ook weer niet direct dramatisch.
Zowel vering als demping is in de C4 Aircross redelijk stevig, zeker omdat het een hoge auto is. Daardoor weet de Citroën wel vlot de bocht te ronden, zonder daarbij overmatig op één oor te gaan hangen. Je moet er behoorlijk de vaart in hebben om de koets over z'n lengteas te laten rollen. Het relatief stugge onderstel maakt het niet oncomfortabel. Als je te bruusk met het gaspedaal omspringt, heeft het binnenste voorwiel het moeilijk contact met het asfalt te blijven vinden, maar het duurt lang voordat er daadwerkelijk gripverlies optreedt.
Oordeel
De C4 Aircross heeft een uitgebalanceerd onderstel en een goede motor. Jammer dat de interieurruimte wat tegenvalt.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 Aircross 1.6i 2WD Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 86 kW / 117 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.341 mm / 1.799 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 685 kg |
Banden | 225/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 11,4 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Nissan Qashqai - Citroën C4 Aircross - Mitsubishi ASX
Test: Citroën C4 Aircross (2012)
Test: Renault Austral - Hybride aandrijflijn weet niet altijd te overtuigen
Test: Peugeot e-3008 325 Dual Motor – Potentere EV met levenslustiger karakter
Eend en Vier, genieten van heerlijke eenvoud - Citroën 2CV vs. Renault 4
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.