Citroën Berlingo 1.6i 110 Multispace (2008)
Picasso voor weinig
Zet de nieuwe Citroën Berlingo naast een oude en je krijgt te maken met een ware bedrijfsautorevolutie. Wat zit er een enorm verschil tussen de beide generaties!
In balans
Waar de eerste Berlingo het meest doet denken aan een oude Xsara met een te grote backpackersrugzak is de nieuwe veel meer in balans. De hoge neus loopt een stuk vloeiender door naar het passagiersgedeelte, dat op zijn beurt weer een stuk minder doosachtig in elkaar steekt. Overal zien we afgeronde hoekjes, vloeiende rondingen en geinige vormpjes. En je moet goed zoeken naar inspiratieloze lijnen. Hier hebben de ontwerpers echt eens aandacht gegeven aan het uiterlijk van de auto en wat ons betreft heeft dat z'n vruchten afgeworpen. Kortom, de leden van deze nieuwe 'bedrijfswagengeneratie' zien er een stuk leuker uit dan voorheen. Of 'leuk' ook gelijk staat aan 'mooi', is natuurlijk een tweede...
Particulieren die kiezen voor dit soort auto's doen dat echter veelal niet met hun werk in het achterhoofd. Kopers van een Berlingo gaan vaak met het gezin op pad en hebben zaken als ruimte, functionaliteit en praktische inzetbaarheid hoog op het prioriteitenlijstje staan. En als je toch riant de ruimte hebt, wil je die bij dagelijks gebruik wel efficiënt kunnen gebruiken. Gelukkig zijn daar leuke oplossingen voor bedacht. Zo kun je de Berlingo uitrusten met een waslijst aan opbergvakken en creatieve constructies om grote voorwerpen mee te nemen. Zo heeft de Multispace standaard al twee lades onder de voorstoelen, een diepe 'afvalbak' achter het tellerhuis en twee opbergvakken in de vloer bij de achterbank. Daarnaast is de testauto voorzien van de zogenoemde indoor imperiaal, wat in feite niet meer is dan twee dwarsbalken die je in een uitsparing in het dak kunt schroeven. Op die manier kun je lange voorwerpen boven de hoofden van de passagiers vervoeren zonder dat daar stoelen voor moeten wijken. Jammer genoeg is het systeem alleen geschikt voor voorwerpen langer dan anderhalve meter, omdat ze moeten kunnen rusten op de aflegplank boven de voorpas sagiers. Feit blijft dat het best een handige manier is om op weg naar de wintersport ski's te vervoeren. Overigens zijn er pas vanaf het tweede uitrustings niveau twee schuifdeuren present; bij de goedkope versies zit er alleen een aan de rechterkant. Jammer is ook dat je nog ouderwets met de bankdelen moet slepen. Een mooier stoelensysteem was welkom geweest.
Steviger onderstel
De Berlingo stoelt onderhuids op de C4 Picasso. Hierdoor zou de auto zich moeten gedragen als een echte personenwagen. Toch is de achterwielophanging wat steviger gemaakt om overweg te kunnen met een zwaardere lading. Als je met lege laadruimte over een dwarsrichel rijdt, veert de achteras daardoor vrij ver in, waarna de stevige demping er vrijwel meteen voor zorgt dat de auto een soort sprongetje maakt. Mét belading is het al beter, maar ook dan is de veer balans tussen vooren achteras enigszins zoek. Overhellen doet de auto vol overgave, een duidelijk gevolg van de hoge opbouw. Ook zit je nog een beetje op de bok, waarbij het stuur nog altijd te plat ligt.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Berlingo 1.6i 110 Multispace |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.380 mm / 1.810 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.728 mm |
Massa leeg | 1.402 kg |
Laadvermogen | 623 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,2 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 13,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,7 s / 19,4 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 195 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Citroën Berlingo 1.6 VTi Multispace airco, elektrische ramen ,centrale vergrendeling.
- 2011
- 128.421 km

Citroën Berlingo 1.6 e-HDI 500 Club Economy Airco Trekhaak Schuifdeur All in Prijs Inruil Mogelijk!
- 2012
- 248.678 km

Citroën Berlingo 1.6 VTi 500 Comfort BTW/BPM VRIJ | ELEKT RAMEN
- 2011
- 145.160 km
Lees ook
Op zoek naar: Citroën Berlingo - Dacia Lodgy - Landwind CV9
Citroën Berlingo Multispace - Peugeot Partner Tepee - Renault Kangoo Family - Volkswagen Caddy - Test
Test: Citroën Berlingo (2008)
Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Nieuwe elektrische Kia rond de €45.000: EV3, Niro EV of EV6?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.