AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën Berlingo 1.6i 110 Multispace (2008)

Picasso voor weinig

Citroën Berlingo 1.6i 110 Multispace
Dertien jaar geleden introduceerde Citroën de Berlingo en zette daarmee een nieuw soort auto op de markt. Onlangs verscheen de allernieuwste versie, die wordt gebouwd op basis van het onderstel van de C4 Picasso. Hoe rijdt deze Franse budget-MPV?

Zet de nieuwe Citroën Berlingo naast een oude en je krijgt te maken met een ware bedrijfsautorevolutie. Wat zit er een enorm verschil tussen de beide generaties!


In balans
Waar de eerste Berlingo het meest doet denken aan een oude Xsara met een te grote backpackersrugzak is de nieuwe veel meer in balans. De hoge neus loopt een stuk vloeiender door naar het passagiersgedeelte, dat op zijn beurt weer een stuk minder doosachtig in elkaar steekt. Overal zien we afgeronde hoekjes, vloeiende rondingen en geinige vormpjes. En je moet goed zoeken naar inspiratieloze lijnen. Hier hebben de ontwerpers echt eens aandacht gegeven aan het uiterlijk van de auto en wat ons betreft heeft dat z'n vruchten afgeworpen. Kortom, de leden van deze nieuwe 'bedrijfswagengeneratie' zien er een stuk leuker uit dan voorheen. Of 'leuk' ook gelijk staat aan 'mooi', is natuurlijk een tweede...
Particulieren die kiezen voor dit soort auto's doen dat echter veelal niet met hun werk in het achterhoofd. Kopers van een Berlingo gaan vaak met het gezin op pad en hebben zaken als ruimte, functionaliteit en praktische inzetbaarheid hoog op het prioriteitenlijstje staan. En als je toch riant de ruimte hebt, wil je die bij dagelijks gebruik wel efficiënt kunnen gebruiken. Gelukkig zijn daar leuke oplossingen voor bedacht. Zo kun je de Berlingo uitrusten met een waslijst aan opbergvakken en creatieve constructies om grote voorwerpen mee te nemen. Zo heeft de Multispace standaard al twee lades onder de voorstoelen, een diepe 'afvalbak' achter het tellerhuis en twee opbergvakken in de vloer bij de achterbank. Daarnaast is de testauto voorzien van de zogenoemde indoor imperiaal, wat in feite niet meer is dan twee dwarsbalken die je in een uitsparing in het dak kunt schroeven. Op die manier kun je lange voorwerpen boven de hoofden van de passagiers vervoeren zonder dat daar stoelen voor moeten wijken. Jammer genoeg is het systeem alleen geschikt voor voorwerpen langer dan anderhalve meter, omdat ze moeten kunnen rusten op de aflegplank boven de voorpas sagiers. Feit blijft dat het best een handige manier is om op weg naar de wintersport ski's te vervoeren. Overigens zijn er pas vanaf het tweede uitrustings niveau twee schuifdeuren present; bij de goedkope versies zit er alleen een aan de rechterkant. Jammer is ook dat je nog ouderwets met de bankdelen moet slepen. Een mooier stoelensysteem was welkom geweest.


Steviger onderstel
De Berlingo stoelt onderhuids op de C4 Picasso. Hierdoor zou de auto zich moeten gedragen als een echte personenwagen. Toch is de achterwielophanging wat steviger gemaakt om overweg te kunnen met een zwaardere lading. Als je met lege laadruimte over een dwarsrichel rijdt, veert de achteras daardoor vrij ver in, waarna de stevige demping er vrijwel meteen voor zorgt dat de auto een soort sprongetje maakt. Mét belading is het al beter, maar ook dan is de veer balans tussen vooren achteras enigszins zoek. Overhellen doet de auto vol overgave, een duidelijk gevolg van de hoge opbouw. Ook zit je nog een beetje op de bok, waarbij het stuur nog altijd te plat ligt.

Signalement

Merk Citroen
Model Berlingo 1.6i 110 Multispace
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.380 mm / 1.810 mm / 1.801 mm
Wielbasis 2.728 mm
Massa leeg 1.402 kg
Laadvermogen 623 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,2 s (fabrieksopgave: 13,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,3 s / 13,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,7 s / 19,4 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum