Chrysler Sebring Cabrio 2.7 V6 24V LX (2001)
Flaneren versus rijden
Bij het zien van de Sebring Convertible droom je meteen weg in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Zijn imposante neus herinnert aan klassieke Chryslers uit de jaren 60. Zijn uitnodigende interieur smacht naar flaneren over de Californische boulevards. Als Sebring Convertible-rijders voor één week kozen we voor de dikke 2,7-liter V6. Brengt onze zomerkruiser op een ton (e 45.770).
De Sebring Convertible is een extravagante auto die veel meer indruk maakt dan zijn prijskaartje. Met zijn grote verchroomde grille is de neus bijzonder imposant. Hetzelfde geldt voor zijn lengte van zo"n 4,92 m. Hij lijkt nog langer omdat de lijnvoering zeer elegant is. Een prachtige auto, ook als de kap gesloten is. Zeker, deze Convertible is niets voor verlegen mensen. Een blikvanger. Om de kap te openen moeten er twee hendels worden losgemaakt boven de voorruit. Vervolgens een knop indrukken en de kap vouwt elektrisch achter de achterzittingen. Klaar? Ja en nee. Er kan nu worden gereden maar voor de netheid moet er nog een kaphoes op. Een lastig ding dat natuurlijk altijd in de weg ligt in de kofferbak, je moet uitstappen om hem erop te leggen en bij het sluiten weer eraf te halen. Bovendien blijft het gewoon frunniken. Past niet goed bij een luxe convertible.
Flaneren
Natuurlijk leent de Chrysler zich excellent voor boulevardcruisen. Met de lage taillelijn en de onderuitzakstoelen is het een rollend terras van het hoogste niveau: zien en gezien worden. Met alle zijruiten omhoog zit je behoorlijk uit de wind en door de vlakke voorruit gaat de wind ook goed over je hoofd heen. Opvallend is dat de stoelen beter zijn dan in de normale Sebring. Ze bieden voldoende steun, zijn prima verstelbaar en de veiligheidsgordels zijn erin geïntegreerd. Dat nonchalante gevoel komt ook tot uiting in het materiaalgebruik en vormgeving van het interieur. Zit allemaal wat minder precies in elkaar en de kunststoffen zijn plastiekerig. Geld ook voor het nephout. Natuurlijk zitten de achterzitters wel in de wind bij open rijden. Chrysler heeft de hoofdsteunen voor de achterbank achterwege gelaten. Geen goede zaak. Ook het ruim voor bagage is wat onhandig van vorm. Het interieur kan met een eenvoudige handbediend airco worden geklimatiseerd. Om het welbehagen verder te vergroten is er "n goede Infinity geluidsinstallatie met CD speler gemonteerd. Onder de motorkap vinden we een dikke 2,7-liter V6: wat is dit een verademing ten opzichte van de 2-liter Sebring van pagina 47.ee, de AutoStick automatische vierbak is nog steeds niet altijd te volgen met zijn trage of nerveuze schakelmanoeuvres en bovendien schakelt de AutoStick bij handmatige bediening nogal schokkerig. Maar wacht: de V6 gaat er veel beter mee om dan de viercilinder. De 203 pk sterke zespitter levert 262 Nm bij 4300 tpm en heeft daarmee voldoende trekkracht om lekker voor het overige verkeer uit te zoeven zonder veel gas te geven. Zet hem dus in "D" en voorkom dat de bak terugschakelt. Zo is de Sebring Convertible bedoeld: relaxed over provinciale wegen en op boulevards rollen. Bovendien geeft de V6 nog een lekkere roffel als je het gas indrukt. Vol indrukken betekent ook gaan: 0-100 in zo"n 10 seconden is met automaat behoorlijk rap. De tussenacceleraties mogen er zijn en daarbij valt wel op dat - ondanks de voldoende trekkracht bij lage toeren - de 24-kleps V6 bij het klimmen van de toeren gretiger wordt. Een verbruik van 1 op 9 is dan nog niet eens gulzig.
Chrysler heeft met het onderstel opnieuw Amerikaanse tradities in ere gehouden. Dit is glijden, zoeven, licht deinen en hellen. De Convertible V6 bevalt veel beter dan de sedan. Kortere wielbasis, lager zwaartepunt en een andere veer/demper-combinatie maken het verschil. Een afstemming die prima past bij het charisma van de Sebring en waar we het best mee kunnen vinden. Lekker comfortabel over hobbels en bobbels varen, zonder dat de besturing teveel informatie wegfiltert. Natuurlijk is het geen gretige bochtenridder, maar wat "ie moet doen, doet "ie goed en betrouwbaar. Voor verbetering vatbaar zijn de remmen want na een paar noodstops vanaf 100 km/h achter elkaar is het beste eraf. De stijfheid van de carrosserie is maar zo-zo. Slecht wegdek doet de voorruitstijlen behoorlijk waggelen.
Conclusie
De Chrysler Sebring Convertible is een extraverte Amerikaan die gezien wil worden en er een relaxte en nonchalante stijl op na houdt, met een rustig brabbelende V6 op de achtergrond.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Sebring Cabrio 2.7i 24V LX |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.265 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.736 cc |
Maximaal vermogen | 149 kW / 203 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 262 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.921 mm / 1.763 mm / 1.401 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 455 kg / 450 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,3s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 253 g/km |