Chrysler Sebring 2.0 CRD Limited (2007)
Kantoorbenodigdheden
Door de jaren heen hebben we al heel wat pogingen vanuit de States zien
komen om mee te spelen in het D-segment. Tot nu toe zonder serieus resultaat, zodat auto's als de Chrysler Sebring in ons land zeldzaamheden zijn gebleven.
Beoordelen doe je eerst op het uiterlijk en in dat opzicht is de Sebring niet
overtuigend. Zeker, hij is anders, maar dat zijn er wel meer. Anders is helaas niet altijd mooi. De hoge neus wordt ontsierd door een lomp gestileerde bumper, die een flink eind voor de auto uitsteekt. De korte kont is ook niet echt in harmonie met de rest van de carrosserie. Nee, dit is geen auto die je vol trots aan je collega's laat zien. Profielen in de motorkap zouden voor een eigen gezicht moeten zorgen, maar eigenlijk werken die strepen averechts.
Matige afwerking
Bekijken we de koets van dichterbij, dan zien we dat er aan de afwerking ook wel het een en ander mankeert. Zo zijn de bumpers niet echt fraai gemonteerd en laat het spuitwerk op sommige plekken te wensen over. Op een rand van de achterbumper zit een dikke laag lak en een deel van het rechterachterspatbord ziet eruit als een sinaasappelhuid.
In het interieur is het al niet veel anders. Op veel randen van de kunststofdelen zien we gietbramen en de gebruikte materialen halen het niet bij die van de concurrentie. Het oogt en voelt niet zoals je van een auto in deze prijsklasse mag verwachten. Hetzelfde geldt voor het leer waarmee het meubilair is bekleed. Uit een niet zo lang geleden uitgelekt memo van Chrysler blijkt overigens dat ze zich daar intern bewust zijn van het matige afwerkingsniveau van de Sebring...
Onder de geribbelde motorkap van de Sebring ronkt Duitse techniek. Niet van Mercedes-Benz, maar van Volkswagen. Beproefde techniek, dus dat zit wel snor. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, met een korte eindoverbrenging. De Sebring is met deze dieselmotor een lekker vlotte auto. Door het hoge gewicht, de korte eindreductie en de hogere lucht- en rolweerstand
(18-inchwielen met 215 millimeter brede banden) neemt de Chrysler wel wat meer brandstof tot zich dan de concurrentie. De zesbak laat zich met de licht voorover geplaatste pook gevoelloos bedienen met vrij lange slagen. De koppeling werkt licht en het aangrijpingspunt laat zich gemakkelijk vinden. De motorophanging mag steviger, getuige het sterke kantelen bij gas loslaten.
Kermend rubber
Wat rijeigenschappen betreft, is de Sebring ook al geen uitblinker. De besturing voelt doods aan rond de middenstand en de carrosserie helt behoorlijk over in bochten. Hij is dan ook aardig soepel geveerd, wat het comfort onder sommige omstandigheden ten goede komt. Maar een plezier om in te rijden is de Chrysler zeker niet. Ondanks de brede banden met lage wang word je in een snel genomen bocht al snel getrakteerd op luid gekerm van het Koreaanse Kumho-rubber. De voorwielen verliezen als eerste hun grip, maar last van sterke overstuurreacties als je plotseling van het gas gaat, heeft de Amerikaan niet.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Sebring 2.0 CRD Limited |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.059 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.850 mm / 1.843 mm / 1.497 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 450 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 4,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,7 s / 7,7 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |