Chevrolet Tahoe

Giga-SUV

Chevrolet Tahoe
AutoWeek 2000 week 16
AutoWeek 2000 week 16

Je leest het in AutoWeek 2000 week 16

Wat we vroeger terreinwagens noemden, gaat nu door het leven als SUV, oftewel Sports Utility Vehicle. Chevrolet brengt binnenkort de gigantische Tahoe naar ons land, een SUV die we in winters Scandinavië voor het eerst beproefden.

Voor wie een beetje thuis is in Amerikaanse auto's, is deze Tahoe geen onbekende. Met dit nieuwe 2000-model gaat Chevrolet in Europa zijn vleugels verder uitslaan. Tot nu toe werd de auto in vier landen verkocht, maar dat worden er nu veertien. In ons land komt de Tahoe in drie versies op de markt, met de volstrekt fantasieloze aanduidingen L, M en N; staat gelukkig niet op de auto.

Die Tahoe is een SUV van stevig formaat en derhalve geen aanbeveling voor de Amsterdamse grachtengordel. Daar kun je met 5,05 meter lengte nog wel enigszins uit de voeten, maar een breedte van 2,07 meter is een echte hinderpaal. In Amerika valt de auto onder de Truck-divisie van Chevrolet en als je op de Tahoe afloopt, krijg je ook een beetje het idee met een vrachtwagen te gaan rijden. Normaal instappen kun je wel vergeten; een Tahoe is zó hoog dat je erin klimt. Snappen we ineens ook waarom de auto treeplanken heeft; maakt de instap wat comfortabeler. De stilisten van Chevrolet hebben zo veel mogelijk vastgehouden aan de traditionele looks: nogal hoekig en verre van gestroomlijnd.

Ruimte zat

Het interieur van de Tahoe is ruim van opzet. Tussen de twee riante voorstoelen is nog plaats voor een enkele decimeters brede middentunnel. Het dashboard is Amerikaans van opzet met heel wat knopjes verspreid over een groot paneel, met als onverwacht detail veel secundaire meters. Ziet er best netjes uit, maar de gebruikte materialen doen soms wat goedkoop aan. Standaard wordt de Tahoe geleverd met een gedeelde driezits achterbank, maar wie dat wil, kan nog een derde, aanzienlijk smallere zitrij bestellen, zodat de Tahoe een zeven- à achtzitter wordt. De bagageruimte van de Tahoe is gigantisch: met drie zitrijen 460 liter, met twee een hele beste 1895 liters en met alleen de voorstoelen maar liefst 3348 kubieke decimeter. Als je in een Tahoe tekort komt, neem je domweg te veel mee.

Traditionele techniek

Vergeleken met de vorige Tahoe is dit model moderner van opzet. Toch blijft het een heel traditioneel geconcipieerde auto met een carrosserie op een stevig ladderchassis. De stijfheid van het koetswerk is nu fors beter, maar toch rijdt de Tahoe niet volledig kraakvrij. Een starre achteras heeft 'ie ook nog steeds, maar de bladveren hebben wel plaatsgemaakt voor schroefvormige exemplaren. Een nieuwe 5,3-liter V8 met viertrapsautomaat zorgt voor de aandrijving. Geen high-tech met slechts één centrale nokkenas en stoterstangen voor de klepbediening. Wel zit er een systeem op dat niet alleen de hoeveelheid olie bewaakt, maar ook de kwaliteit ervan. Het machien is goed voor 273 pk en 427 Nm koppel dat pas bij 4000 toeren in alle hevigheid paraat is. De V8 is mooi stil en de bak schakelt buitengewoon soepel. De Tahoe komt er behoorlijk mee uit de voeten, maar meer dan 170 top zit er door de enorme luchtweerstand niet in.

Krachtverdeling

Een ander nieuwtje voor de Tahoe is de elektronisch gestuurde aandrijving op alle vier de wielen. Simpel een knopje indrukken op het dashboard, en de regeling stuurt op haast perfecte wijze de krachten over de wielen. Met een gangetje van zo'n 80 km/h stuurden we over ongelijkmatig besneeuwde binnenwegen zonder raar geschuif. Pas toen we uitstapten om foto's te maken, realiseerden we ons hoe goed het systeem werkt: het was zó glad dat we nauwelijks op ons benen konden blijven staan en de Tahoe stond niet eens op spijkerbanden! Overigens biedt de Tahoe ook nog de keuzemogelijkheden voor aandrijving achter en met terreinversnellingen op alle wielen; ook weer simpel te kiezen met knopjes op het dashboard. Daarnaast heeft de Tahoe schokdemping die zich automatisch aanpast aan de omstandigheden. Chevrolet past nu ook een betere beremming toe met rondom geventileerde schijven; mag ook wel, want de Tahoe weegt leeg al 2419 kg en mag ook nog eens 3500 kg slepen. Dat deze auto geen zuinigheidswonder is, moge duidelijk zijn: zwaarte en frontaal oppervlak staan garant voor 15,4 l/100 km, maar op de 20 zit je ook zo.
Met de Tahoe wil Chevrolet zich manifesteren in de klasse van de luxueuze 4x4's. Een puur Amerikaanse auto die voor zo'n grote bak best fatsoenlijk rijdt. Met prijzen vanaf f 126.500 voor de goedkoopste tot f 141.900 voor de afgebeelde versie zet Chevrolet de Tahoe scherp in de markt, maar je moet wel 'n beetje houden van zo'n typisch Amerikaans model.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.