BMW Z4 2.0i – 2006 – 342.908 km – Klokje Rond

Pret met hoofdletter Z

51 reacties

Video
AutoWeek 1 2024
AutoWeek 1 2024

Je leest het in AutoWeek 1 2024

Dit is autorijden in zijn leukste vorm: een roadster met achterwielaandrijving, je billen vlak boven het asfalt, je rug dicht bij de achteras, een lange neus in het blikveld en directe besturing: de BMW Z4 heeft het allemaal. Logisch dus dat Dirk de Jongh nooit met tegenzin instapt en hoopt nog eens tien jaar door te kunnen.

Waarschijnlijk missen velen de zescilindermotor in bovenstaande opsomming en daar kunnen we heel goed in komen. Het unieke geluid van BMW’s zes-in-lijn zou voor een flinke dosis extra rijplezier zorgen. Dirk viel vooral voor het lijnenspel van de Z4. “Het mooiste detail vind ik de lijn die vanaf de koplamp langs de motorkap naar de deurgreep loopt. En als je achter het stuur zit, zie je de mooie welvingen van de achterspatborden in de buitenspiegels, plus de lange motorkap voor je neus. Een ander grappig detail is de Z, waarvan de schuine lijn door het zijknipperlicht loopt.”

Toch heeft hij nog altijd spijt dat hij zijn vorige auto heeft verkocht. Dat was een Audi TT Coupé, ook een bijzonder model, maar niet open en dat was wat hij wilde. “Mijn broer heeft een Z3 en toen ik tijdens een vakantie in Florida een Mustang convertible huurde, wist ik zeker dat er een roadster moest komen. Geen cabriolet, dat is mij te gewoon. Na wat speurwerk had ik een lijstje met vijf Z4’s, allemaal in Duitsland. Samen met mijn broer ben ik een paar dagen op pad gegaan, dat op zich is al een feestje. Zelfs in München zijn we geweest en uiteindelijk trof ik bij een particulier de juiste Z4. Alle papieren waren erbij, de kleur en de opties stonden mij aan en na een beetje onderhandelen de prijs ook.”

Zo lang mogelijk doorrijden

We zijn nu tien jaar en 214.000 kilometer verder, Dirk is nog steeds niet uitgekeken op zijn Z4. Door de jaren heen is er het nodige aan de BMW verspijkerd, naast het reguliere onderhoud dat is gedaan. Bekende euvels als de distributieketting en een hoog olieverbruik bleven hem niet bespaard. “Ik rijd hem zakelijk en betaal fiscale bijtelling over de economische waarde. Zo ben ik al veel goedkoper uit dan ik met een nieuwe auto zou zijn. Voor het onderhoud ga ik naar een BMW-specialist die je ook echt bij het proces betrekt. Er is altijd overleg en als de Z4 daar voor een beurt of reparatie staat, krijg ik tussentijds een update met een paar foto’s. En hij weet wat mijn insteek is met deze auto: zo lang mogelijk doorrijden.”

Dirks vader reed ook altijd tien jaar met een auto en daar heeft hij een voorbeeld aan genomen. Zo lang heeft Dirk zelf de Z4 nu ook en in zijn beleving kan er nog wel tien jaar bij. “In 2021 is er flink aan gesleuteld. Het begon met een stijgend olieverbruik, dat opliep tot een liter op 2.500 kilometer. De klepseals zijn toen vervangen, samen met de distributieketting, en daarmee waren alle problemen opgelost. Verder is de motor na meer dan drie ton nog opvallend goed en ook de versnellingsbak houdt het al die jaren vol. Ik ben benieuwd wat keurmeester Tim de Leeuw straks noteert.”

Waardeloze stoelen

Tijdens de proefrit stelt Tim vast dat de Z4 lekker strak stuurt en aanvoelt, maar dat de versnellingsbak en het differentieel niet helemaal fris meer zijn. “Voor een Z4 van zeventien jaar oud met bijna 350.000 op de klok rijdt hij verrassend goed. We hebben ze hier wel eens jonger en met minder kilometers die slechter sturen”, zegt hij. Dat is alvast een mooie opsteker voor Dirk. De lijst met verbeterpunten is uiteindelijk vrij lang, maar dat verbaast ons niet.

Het lakwerk is bijvoorbeeld niet overal even mooi, geeft Dirk toe. “Een vrachtwagen reed tijdens het uitparkeren tegen het voorspatbord en dat is niet zo netjes gerepareerd. De koplampen zijn nieuw en het derde remlicht in de achterklep is echt al heel vaak vervangen. Eigenlijk moet er nog een set luxe kentekenplaten op. Mijn grootste kritiekpunt is de stoel, want die is waardeloos. Na een trip naar Italië was ik echt gebroken. Daar had BMW wat beter zijn best op moeten doen.”

Sinds een paar jaar heeft hij een hobby-auto naast de Z4, een Porsche 997 S uit 2004. Een enorm contrast met de Z4 en veel duurder in onderhoud. “Maar misschien maakt dat grote verschil de Z4 weer heel leuk. Open rijden is nog steeds geweldig, ook al loopt dat nu op zijn einde. Binnenkort gaat de hardtop er weer op. Dan is hij nog steeds mooi en kan ik met een coupé de winter door.”

Eigenaar BMW Z4

Naam: Dirk de Jongh
Bouwjaar: 1989
Woonplaats: Deil
Beroep: Ondernemer
Eerste en vorige auto: Audi TT 8N
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: "Geen plannen, alles zo origineel mogelijk houden."
Wat is je langste reis met deze auto?: "Naar Umbrië."

Onderhoudshistorie

We hebben niet alle facturen, hier enkele hoogtepunten:

  • 28.04.2016 variabele kleptiming, vacuümpomp
  • 10.03.2018 apk, remblokken achter, wiellager, veer
  • 13.03.2018 beurt, derde remlicht
  • 07.07.2021 beurt, klepseals, distributieketting, klepdeksel, et cetera.
  • 07.07.2022 voorruit, paravan, raamgeleiders, wissers, achterlichtunit, et cetera.
  • 19.06.2023 beurt, vier schokdempers, twee banden, twee veren, et cetera.

Wat mankeert eraan?

  • Spuitwerk is op diverse plaatsen van matige kwaliteit
  • Achterklep ligt niet mooi recht
  • Voorbumper sluit niet helemaal goed aan
  • Schakelt niet goed naar de tweede versnelling
  • Differentieel jankt iets tijdens het rijden
  • Trekt naar rechts tijdens rijden
  • Luchtfilterbox mist een sluitclip
  • Oliefilterhuispakking zweet/lekt olie
  • Hardyschijf vertoont minimale droogtescheuren
  • Schakelaskeerring van de versnellingsbak zweet wat olie
  • Remleidingen vertonen lichte corrosie
  • Achterste differentieelrubber vertoont minimale scheuren
  • Fuseekogel linksvoor heeft overmatige speling
  • Montagemateriaal van de schokdempers/veren voor is versleten en zit niet goed op de nieuwe schokdempers
  • ABS-kabel rechtsvoor heeft aangelopen tegen het wiel en is beschadigd (hersteld)
  • Remschijven achter zijn te dun (minimaal 8,4 mm, 7,4 mm gemeten)
  • Erg veel balanceerlood op het wiel rechtsvoor

De mening van Carrec Technocenter

“Met minimale werkzaamheden is hier weer een nagenoeg perfecte Z4 van te maken. Wat mij betreft een dikke duim dus.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model Z4 Roadster 2.0i
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.091 mm / 1.781 mm / 1.299 mm
Wielbasis 2.495 mm
Massa leeg 1.195 kg
Laadvermogen 325 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum