BMW iX M60 - Test
Labels sparen
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij de BMW iX M60 komen heel veel labels van BMW samen. X staat voor SUV, i voor elektrisch en M voor sportief. Het zijn bekende labels bij BMW, maar ze werden nog nooit gecombineerd in één auto. Dat verandert met de iX M60. Krijgt die elektrobeul het M-Logo terecht mee?
Langzaam maar zeker zien we uit Duitsland steeds meer elektrische auto’s onder een sportief label verschijnen. Mercedes begint met de AMG 53-versies van de EQS en EQE en bij BMW beet de i4 M50 het spits af. In alle gevallen gaat het nog niet om échte topversies in de gekozen hiërarchie, maar om ‘subtoppers’. Een eventuele top-M op iX-basis zou immers iX M heten. ‘M60’ maakt van de iX een M Performance-model, zoals de X6 M50i en dus niet als de X6 M. Toch streeft deze elektrobeul laatstgenoemde op papier voorbij.
BMW iX M60 krachtiger dan X6 M
Waar een X6 M 600 pk levert, biedt de iX M60 er namelijk 619. Ondanks het hogere gewicht betekent dat ook een snellere sprint van 0 naar 100, in 3,8 in plaats van 3,9 tellen. Bovendien is de iX elektrisch en dus schiet hij er vanuit stilstand vandoor op een manier die met een verbrandingsmotor simpelweg niet mogelijk is. Daar zit echter meteen ook zijn nadeel, want de elektrische M levert zijn topvermogen en -koppel (1.100 Nm!) alleen als je vanuit stilstand, met gebruikmaking van launch control voluit optrekt. In alle andere gevallen doet hij het met 532 pk. Dat is ook niet misselijk, maar het is evengoed niet veel meer dan de 523 pk die een iX xDrive50 heeft. Het koppel blijft wel fors: de M60 heeft ook onder ‘normale’ omstandigheden 1.015 Nm, tegen 760 voor de iX 50. Bovendien is de topsnelheid van de M60 een stuk hoger dan de 200 km/h van de rest van het gamma. BMW meent terecht dat een model uit de top van het gamma én met het M-label 250 km/h moet kunnen halen, en dat doet de M60 dus ook.
BMW iX M60, dit label staat voor meer kracht dan een X6 M heeft.Of je dat lang kunt volhouden, is vers twee, maar voor EV-begrippen moet het nog enigszins gaan. De M60 krijgt namelijk net als de iX 50 een accupakket van netto 105,2 kWh. Door de enorme 22-inch wielen is het rijbereik iets minder gunstig, maar met 560 theoretische kilometers hoef je je toch bepaald niet te schamen. Snelladen gaat ook hier met maximaal 195 kW, en zo zijn er wel meer overeenkomsten met de xDrive50. Het enige significante verschil in de hardware van de auto lijkt de achterste elektromotor te zijn, die bij de M60 maar liefst 490 pk in plaats van 313 pk levert. Onder normale omstandigheden is het ook ‘gewoon’ een achterwielaandrijver. Alleen bij gripverlies of een grote vermogensvraag springt de van de 50 geleende elektromotor op de vooras bij.
De BMW iX M60 heeft 22 inch wielen.
Bizar snel
In de praktijk voelt en is de M60 daadwerkelijk bizar snel. De 0-100 sprint voelt onwerkelijk in een auto van dit formaat en een snelle tussensprint zou voor omstanders echt hilarisch kunnen zijn als het niet zo angstaanjagend was. Indien gewenst klinkt in het interieur een bijzondere ‘soundtrack’, speciaal gecomponeerd door niemand minder dan Hans Zimmer. Dat is natuurlijk hartstikke nep, maar voegt stiekem wel wat beleving toe. Toch went dat snel, bij een EV altijd nog wat sneller dan bij een vergelijkbaar snelle auto op benzine. Wat daarbij ook helpt, is dat de iX ook in M-vorm toch vooral een erg comfortabele auto is. BMW zegt de luchtvering te hebben aangepast voor deze variant en ook de achterassturing is standaard. Daarmee is de auto indrukwekkend wendbaar en stabiel voor een bakbeest van 2.660 kilogram, maar hij nodigt bepaalt niet uit om dat in de praktijk te proberen.
iX M60 niet zo sportief als X5 M en X6 XM
Van speelsheid is geen sprake, het onderstel blijft te allen tijde vooral comfortabel en de achterkant blijft altijd veilig in het spoor. Overhellen doet de iX ook in de sportieve stand vrij gretig en de besturing is behoorlijk afstandelijk en gevoelloos. Dat is allemaal prima voor een comfortabele super-EV die een iX van nature is, maar valt toch een beetje tegen in een als sportief gepresenteerde BMW. Met de X5 M en X6 M toont dat merk immers zelf aan dat hoge, zware SUV’s wel degelijk echte stuurmansauto’s kunnen zijn.
De BMW iX M60 is identiek aan alle andere op soortgelijke wijze aangeklede versies van de BMW iX.
Geen sportstoelen
Wat ook niet helpt, is dat de M60 aan de binnen- en buitenkant eigenlijk identiek is aan elke andere op soortgelijke wijze aangeklede iX. Voor- en achterbumper zijn ook op de 40 en 50 tegen meerprijs te verkrijgen als onderdeel van het sportpakket, net als de wielen en het ‘sportremsysteem’ met blauwe remklauwen. De M-spiegels met dubbele pootjes, die nu bij elk ander model ook op de M Performance leverbaar zijn, ontbreken. Alleen het M-logo op die remklauwen lijkt exclusief voor de M60. Vanbinnen nemen we alleen een M-logo op de – prachtige – beeldschermcombinatie waar. Zelfs de stoelen zijn gewoon de exemplaren uit elke andere iX. Ze zitten heerlijk, maar bieden te weinig zijdelingse steun en staan vooral te hoog voor een auto met sportieve pretenties. Ze vertellen daarmee het verhaal van de iX M60: het is in veel opzichten een indrukwekkende, zeer imposante EV, maar het M-gehalte valt tegen.
- +Razend snel
- +Trefzeker en comfortabel
- -Hoge zit
- -Niet zo m als de x5 m en x6 m
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | iX M60 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 136.366 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 455 kW / 619 pk |
Maximaal koppel | 1.015 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 112 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.953 mm / 1.967 mm / 1.696 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Massa leeg | 2.559 kg |
Laadvermogen | 601 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/50R21Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 21,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 565 km |
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.