BMW 125i Cabrio High Executive (2008)

Rijplezier voor vier

BMW 125i Cabrio High Executive
De BMW 1-serie kwam in 2005 op de markt en onderging vorig jaar een kleine facelift. De laatste tijd komt er heel wat variatie in de 1-serie- keuken. Wat ons betreft, is de Cabrio met afstand de mooiste en plezierigste.

Hij lijkt nog 't meest op de wat controversiële coupé, maar de lage stoffen kap maakt de 125i Cabrio ook in dichte toe - stand wat ranker. En zoals meestal bij cabrio's is ook deze BMW met de kap omlaag op zijn paasbest. Het opvallende aan de 1-serie Cabrio is dat hij voor een 'opengezaagde gezinsauto' erg veel weg heeft van een roadster; als je de hoofdsteunen van de achterbank wegdenkt, zou je haast geloven dat het een tweezitter is. Alleen in de periode tussen dicht en open moet je even de andere kant op kijken, want de openingsprocedure is veel bewerkelijker dan bij de meeste roadsters en duurt bijna een halve minuut, zo ongeveer de tijd die een CC met drie voudige kap er ook voor nodig heeft. Voordeel is wel dat het ook onder het rijden kan, mits de snelheid niet hoger is dan 40 km/h. De beugels voor de rol beveiliging zijn netjes verborgen; ze komen pas voor de dag wanneer je over de kop vliegt. Wel is er vanwege het mechanisme dat hiervoor nodig is slechts ruimte voor een klein skiluik tussen interieur en kofferbak.


Roadstergevoel
De stoelen zitten lekker laag, wat het roadstergevoel versterkt. En dan word je omgeven door dat mooie, strakke interieur, dat we ook uit de minder flamboyante koets varianten van de 1-serie kennen. Goede materialen, die bij de facelift verbeterd zijn ten opzichte van de eerste reeks 1-series, en alles zit waar het hoort. Je moet alleen niet te veel rommel meeslepen, want de bergruimte is tamelijk beperkt. Handig is wel het vakje net voor de pook, waar precies een telefoon in past.

Van 't achter bankje hebben we weinig verwachtingen. Toch kunnen twee kinderen er nog een prima plekje vinden. Die bekende foto's uit de reclamecampagnes en folders met vier breed lachende volwassenen in een dergelijke cabrio kun echter negeren. De achterste twee doen gewoon alsof ze lekker zitten, óf ze missen onder de gordel de nodige lede maten. Echter, als de voorste inzittenden wat inschikken, is de achterbank wel bruikbaar. Handig is 't skiluik in het midden, waar ook nog 'ns 'n zak in zit die lange spullen vasthoudt.
De achterbank is in delen neerklapbaar, zo dat je wat extra bagage ruimte kunt creëren. Wel scheen beschermers aandoen als je spullen gaat inladen, want de kofferklep scharniert naar onderen open, waarbij aan weerszijden gemeen scherpe, harde punten naar achteren priemen.
Tot hoge snelheid is een gesprek zonder stemverheffing mogelijk; het is vooral de fantastische brom van de zespitter die zich daar nog in mengt. Je zit heerlijk laag in de BMW, het enige wat de pret een beetje drukt, is dat de auto soms wat zwaar aanvoelt. De zesbak is heerlijk trefzeker en direct, de motor is onderin al behoorlijk krachtig, maar het zijn vooral je oren die de naald van de toerenteller aan de linkerkant van de wijzerplaat willen houden.

Signalement

Merk Bmw
Model 125i Cabrio High Executive
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 51.455

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.748 mm / 1.411 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 700 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 6,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,3 s / 9,4 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum