BMW 116d – 2015 – 421.190 km - Klokje Rond

Deze optisch aangepakte 1-serie heeft wel wat zorg en aandacht nodig

126 reacties

Video
AutoWeek 48 2023
AutoWeek 48 2023

Je leest het in AutoWeek 48 2023

Een BMW 1-serie is op zich een leuke auto, want hij rijdt als een echte BMW en heeft alleen iets compactere buitenmaten. Je moet wel een oudere 1-serie hebben, met minimaal vier cilinders en achterwielaandrijving. Zoals deze.

Hij levert niet wat hij zou moeten leveren

Een BMW 1-serie die uit het juiste hout is gesneden: zo een heeft de kandidaat van deze week. Het is een bescheiden 116d, met wat opties en meerwerk. Een ding is zeker: eigenaar Kay doet deze auto nooit meer weg, zo vertelt hij ons terwijl keurmeester Joep aan het proefrijden is. Kay zit in de auto-verfraaiing; een grondige reiniging, een keramische coating ... alles om je auto weer fris en fruitig te maken kan Kay zijn klanten bieden. Natuurlijk verwent hij zijn eigen BMW 1-serie ook behoorlijk. En niks is hem te veel. Speciaal voor onze Klokje Rond-reportage haalt hij de stickers met zijn bedrijfsnaam van de auto af. “Supergaaf dat ik met mijn BMW in Klokje Rond mag! Ik had al eens eerder geschreven, maar toen werd de kilometerstand nog niet hoog genoeg bevonden”, aldus de jonge Limburger. Inmiddels staat zijn compacte Duitse hatchback met dieselmotor op meer dan vier ton, dus kom maar door! Maar ... wat is dat nou? Die achterkant klopt niet met het bouwjaar van de auto! “Haha, ja ik zit niet voor niets in de autoverfraaiing”, legt Kay uit. We zien op zijn auto een kont van het faceliftmodel van 2015. “Tja, ik zit in het mooi en netjes maken van auto’s, dus ik had mijn 116d een M-look gegeven met bumpers en spoilers. Maar toen ik nog eens goed keek, bleek ook de facelift-achterkant perfect op mijn 1-serie te passen.” Die werd er daarom opgeschroefd. Nu heeft de auto een origineel front dat past bij het bouwjaar, en een achterste van een generatie later. Er is nog wel wat meer gebeurd aan de 1-serie van Kay. En het moet gezegd, dat is keurig gedaan: hier staat echt een dikke, vette 1-serie. Maar wel met een tam motortje, zo merkt Joep op na de proefrit. “Hij levert niet wat hij zou moeten leveren”, aldus de keurmeester. Nou, maar eens even kijken welke kant dat op gaat…

Serieuze pech

Op de 116d van Kay is nog wel wat meer geschroefd, zoals een verlagingsset, nieuwe veren en nieuwe wielen. Ook aan de muziekinstallatie is extra aandacht besteed. Om kort te gaan: Kay heeft de auto gekocht voor 11 mille, waarna hij er zeker nog voor 10 mille aan heeft vertimmerd. Dat is best een boel geld, maar dan staat er ook wat. De jonge ondernemer is erg in zijn nopjes met zijn 1-serie, maar de relatie met de vierwieler werd kort na aankoop meteen serieus op de proef gesteld. “Na tweeduizend kilometer liep hij ‘s ochtends opeens als een tweepitter, dus ik meteen terug naar de verkoper. Die dacht eerst aan de verstuivers, maar die bleken het niet te zijn. Daarna is er een heel nieuw blok in gegaan. Onder garantie, dat was tof!” Zodoende heeft de tweeliter dieselmotor in deze 1-serie nog slechts twee ton gelopen, officieel. Heeft Kay verder nog wensen om de auto nog te pimpen? “Een Harman Kardon geluidsinstallatie zou ik nog wel willen, maar dat heeft geen haast,” zegt hij. Verder Kay heeft ook wel iets met autosturen; hij wisselt net zo vaak van stuurwiel als van sokken. Met flippers, zonder flippers, bekleed, met led-lampjes ... inmiddels is hij toe aan zijn achtste stuurwiel. “Ik vind het leuk, een beetje afwisseling. Dit stuur gaat eruit en komt dan in de 1-serie van mijn vriendin.”

Het is niet goed

Keurmeester Joep Schuurman werd niet blij gedurende de proefrit met de 116d en die gemoedstoestand verslechtert bij de keuring op de brug. Daar wordt bevestigd waarvoor hij tijdens de proefrit al bang was: deze auto is niet wat hij zou moeten zijn. Eigenaar Kay is realistisch genoeg om te weten dat we vandaag zeker iets gaan vinden, maar wat? Kay: “Er zijn wat storingen zichtbaar op het dashboard. Zoals van de airbag, maar dat is niets ernstigs: een slijtage-indicator, tpms-storing of de module daarvan. Verder ontbreekt nu de hemelbekleding van de A-stijl omdat de ruit een keer is vervangen en toen was ik dat ding vergeten.” Het is duidelijk dat het geen clean sheet gaat worden, maar dat is ook niet reëel bij een auto met meer dan vier ton op de klok. Ook moeten we de hoofd- van de bijzaken kunnen scheiden. Dat de lijst met gebreken, mankementen en verbeterpunten zo lang zou worden, dat had niemand verwacht. Ook Kay niet. Die is serieus teleurgesteld. “Ja, ik word er wel een beetje stil van. Ik doe als ondernemer naar eer en geweten mijn werk zo goed mogelijk voor al mijn klanten. Maar het lijkt erop alsof mijn eigen auto niet de zorg en aandacht heeft gekregen die hij nodig heeft. Dat is wel zuur.” Geen feeststemming vandaag in de Klokje Rond-garage.

Eigenaar BMW 116d

Naam: Kay Geurts
Bouwjaar: 2000
Woonplaats: Merick
Beroep: zelfstandig autoverfraaier
Eerste: auto deze BMW
Vorige auto: n.v.t.
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: Harman/Kardon-installatie inbouwen
Wat is je langste reis met deze auto?: Naar Amsterdam

Onderhoudshistorie

Bij 226.000 km loopt Kay tegen een groot motorprobleem aan, maar onder garantie wordt het blok vervangen. Hij biedt zijn BMW regelmatig aan bij zijn vaste onderhoudsadres en elke 10.000 of 15.000 kilometer voor een verse plas olie. Grote ellende na die motorproblemen is Kay verder bespaard gebleven.

Wat mankeert eraan?

  • A-stijl bekleding links ontbreekt
  • OBD-stekker hangt los onder dashboard
  • Foutmeldingen in display op: remmen, airbags, TPMS
  • Achterstallig onderhoud
  • Dorpel linksvoor is bij de instap flink beschadigd en begint te roesten
  • 33 actieve storingen uitgelezen in diverse modules
  • M-logo in het stuur zit niet vast
  • Startknop werkt niet goed/soms niet
  • Comfort close functie van het raam rechtsachter werkt niet
  • Er is geen roetfilter aanwezig
  • Knoppen van de stoelverwarming doen niets
  • Schokdempers zijn volledig versleten, waardoor de auto regelmatig op zijn eindaanslagen slaat en er hele nare geluiden uit het onderstel komen
  • Motor heeft meer vermogen dan een standaard 116d, maar veel te weinig vermogen voor een gechipte variant hiervan
  • Het stuur staat (flink) scheef met rechtuit rijden
  • Er is (te) veel windgeruis te horen op de snelweg
  • De ruitensproeiers werken niet
  • De zonneband in de voorruit is ondersteboven gemonteerd
  • De auto trekt naar rechts tijdens rijden
  • Er is lekkage aan het in- en uitlaatsysteem
  • Rondom de motor zijn diverse onderdelen niet goed gemonteerd of zitten niet goed vast
  • De voorste draagarmrubbers zijn voor diepgaand gescheurd en lek
  • De bodemplaat zit niet goed vast, er missen onderdelen en er zijn delen verkeerd gemonteerd
  • De motor lekt veel olie
  • De versnellingsbak lijkt nog nooit onderhouden
  • De uitlaat is hersteld, maar hierbij zijn verkeerde onderdelen gebruikt waardoor hij nu helemaal niet vastzit aan het (lege) roetfilter
  • De behuizing van de linker motorsteun is gescheurd
  • De hoogtesensor linksvoor zit 180 graden verkeerd
  • De rechter aandrijfaskeerring lekt
  • Het achterste ophangrubber van het differentieel is gescheurd
  • De achterste hardyschijf is gescheurd
  • De uitlaat is gescheurd ter hoogte van de splitsing
  • De bumper en diffusers achter zijn zeer slecht gemonteerd. De splitter voor ook trouwens
  • Alle wielen zijn krom
  • De voorbanden zijn matig

De mening van Carrec Technocenter

“Deze 1-serie is in zeer slechte staat. Van een afstand ziet hij er leuk uit, maar van dichtbij is het bepaald niet in orde. Serieus onder de maat. All show, no go.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model 116d High Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.681

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.324 mm / 1.765 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 690 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s
Brandstofverbruik 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (126) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum