Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 1-serie

Groeispurt

41
BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
8 augustus 2011 om 09:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nee de nieuwe BMW 1-serie is niet stukken scherper dan de vorige. Sterker nog, BMW doet het rustig aan. En da's zeker geen slecht teken. De 1-serie is eindelijk uit de pubertijd.

Zonder kritiek is de auto nooit geweest. Sterker nog, de vorige en eerste generatie BMW 1-serie heeft bijzonder veel schampere reacties gekregen van autofans. Aangezien dat dat de auto totaal niet belet heeft een ware verkoophit te worden, is de hamvraag hoe erg dat eigenlijk was. De overgrote meerderheid van de klachten kwam waarschijnlijk van mensen die geen enkel moment in de markt zijn geweest voor de auto en sowieso weinig op hebben met BMW, en daar hoef je als autofabrikant natuurlijk niet al te veel rekening mee te houden. BMW-fans waren namelijk gek op de kleine Beemer. Zakelijk was de auto (in latere jaren geholpen door versies met lage bijtelling) sowieso een enorme hit, maar ook bij privé-rijders deed de 1-serie het niet verkeerd. Iets wat ook weer zorgt voor een goede restwaarde Het sterke imago en de uitstekende rij-eigenschappen waren voor velen reden genoeg met de forse aanschafprijs akkoord te gaan. Dat succes laat onverlet dat sommige klachten (prijs, materiaalgebruik, ruimte achterin) weldegelijk terecht waren. Handig, want dan heb je als merk in ieder geval iets om je op te richten als je de volgende generatie in elkaar gaat schroeven.

Langer en breder

Het resultaat mag er zijn. De hele auto is 8,5 centimeter langer en de wielbasis is 3 centimeter langer dan zijn voorganger. De ruimte is zodanig verdeeld dat de achterpassagiers 2,1 centimeter meer beenruimte hebben. En dat klinkt altijd als weinig, maar in de praktijk is het verschil gigantisch. Dit zegt uiteraard ook veel over de vorige 1'er, maar je zit nu gewoon prima. Helemaal omdat de hoofdruimte uitstekend is. De auto is ook nog eens met 17 millimeter verbreed. Die extra ruimte komt gedeeltelijk ten goede aan de sfeer aan de binnenkant. Ook op bestuurdersstoel voelt het allemaal wat ruimtelijker, in de vorige 1-serie werd je meer ingebouwd. Dat was zeker geen slechte eigenschap overigens, omdat je dan erg bij het rijden betrokken wordt. De kofferbak biedt nu 360 liter, en dat is 30 liter meer dan de vorige 1-serie. De cockpit ziet er strak uit. Verwacht niet de zachtheid en luxe van bijvoorbeeld een A3 of Peugeot 308, meer strak en clean. De afwerking is wel hoogstaand. Bovendien zorgt de nieuwste generatie iDrive met het daaraan gekoppelde multimediasysteem (met prettig breedbeeld tft-scherm) voor een opgeruimd geheel. Dan weer even terug naar de buitenkant. De belijning gaat (logischerwijs) richting de stijl van de huidige 5-serie, maar de ontvangst van de auto is op zijn zachtst gezegd nogal heftig. Als we bij ons op de website naar de reacties kijken, is de consument niet bepaald enthousiast over het design. Een kleine nuance is wel op zijn plaats: bloedmooi is de auto wellicht niet, maar in het echt komen de verhoudingen van de auto iets meer tot hun recht.

Gaan we zitten dan valt als eerste op hoever de stoel naar beneden kan (je zit in veel nieuwe auto's toch echt te hoog) en daarna hoever het stuur naar je toegehaald kan worden. Hierdoor kan je echt de perfecte zitpositie creëren en voelt het allemaal al goed nog voordat je wegrijdt.

118i is de sterkste

We proberen de handgeschakelde 118i en geloof het of niet, dat is voorlopig de sterkste benzinevariant van de nieuwe 1-serie. Je krijgt dan wel een 1.6 turbomotor met 170 pk en 250 Nm aan koppel. Het zal weinig mensen verbazen dat dit blok verwant is aan de 1.6 THP die we al jaren vinden in diverse Mini's en PSA-auto. BMW benadrukt wel dat er wel een forse doorontwikkeling heeft plaatsgevonden, al is het maar omdat het blok in de 1-serie in de lengterichting is geplaatst. Daarnaast hebben de Duitsers er de naam Twinpower aangehangen. Dit zegt niets over de hoeveelheid turbo's, maar duidt op het gebruik van twinscrolltechniek waarbij de turbo bij nog lagere toerentallen op gang komt. Hierdoor heb je die forse 250 Nm al bij 1.500 tpm tot je beschikking. Verder valt op dat de auto redelijk lange overbrengingen heeft (je haalt 100 km/h net wel/net niet in de 2e versnelling) waardoor hij niet heel hitsig aanvoelt. Dit is vaak wat bedrieglijk omdat het pure vermogen – 170 pk is heel wat voor dit segment – er wel voor zorgt dat de auto gewoon snel is. Dat bewijst ook de 0-100 sprint die slechts 7,4 seconden duurt. Je hebt enkel meer vermogen nodig als je de auto springeriger en speelser wilt maken, totaal niet om soepel en vlot door het verkeer te gaan. Op een vrij stuk Autobahn knalde de auto zonder een druppel zweet naar zijn top van 225, waarbij het onderstel nog veel indrukwekkender was dan de motor. De nieuwe 1-serie spoort zo goed dat je je stuur bij snelheden rond de 200 km/h gewoon enkele seconden los kunt laten zonder dat de auto zijn baan verlaat. Nu was de bewuste 118i testauto voorzien van een M-onderstel, wat hem natuurlijk wat scherper maakt. Evengoed voelde de auto geen moment oncomfortabel aan. En daar zit eigenlijk het belangrijkste verschil met de vorige 1-serie als we het hebben over rij-eigenschappen. Het vergroten van de wielbasis is niet alleen ten goede gekomen aan de ruimte in de auto, maar ook aan de rij-eigenschappen. Eerder viel ons al op dat BMW zijn nieuwe 5-serie een stuk comfortabeler heeft gemaakt, maar dat de auto op dynamisch gebied nog steeds geweldig is. Met de 1-serie heeft BMW nu duidelijk voor dezelfde strategie gekozen. Het mag voor zich spreken dat de auto het comfortniveau van de 5 niet haalt, maar de vorige 1-serie was een behoorlijk straf geveerde hatchback. En daar is bij deze 118i echte geen sprake van. Het is eerder een goed sturende reisauto geworden, die op dynamisch vlak nog steeds heel goed is. Vooral omdat de balans in de auto heel erg mooi is.

Rare dingen

In principe is de 1-serie gewoon braaf onderstuurd. Ga je in natte bochten rare dingen doen, dan merk je dat de achterkant komt, maar als je weet wat je doet dan kom je nooit voor verrassingen te staan. BMW past een nieuwe vorm van elektronische stuurbekrachtiging toe, maar het voelt allemaal vertrouwd als altijd. Rond de middenstand net even wat minder scherp zodat je rustig gedrag krijgt bij rechtuit rijden, maar daarna een prachtige vlezige opbouw als je gaat sturen. Juist omdat de auto niet superstrak op de weg ligt, verbaast dat BMW rijgedrag toch vaak opnieuw. Echt heel goed en juist rustgevend in plaats van meeslepend.

De nieuwe 1-serie is standaard uitgerust met Driving Experience Control, waarbij je kunt kiezen tussen de verschillende rijstanden comfort en sport. Sowieso passen gasrespons en stuurbekrachtiging zich aan. Afhankelijk van wat je aankruist op de optielijst komt daar het gedrag van de (achttraps!) automaat, de stuurdirectheid en hardheid van de dempers bij. Schakel je door naar Sport Plus, dan laten de elektronische beschermengelen veel meer toe, uiteraard kan je vervolgens ook alles uitzetten. Daarnaast is er een nieuwe stand bijgekomen die we zeer onlangs ook op de 6-serie coupé zagen: Eco Pro. Hierbij wordt de gasrepsons veel minder en worden zaken als verwarming en airco op een zuinige stand gezet. Dit alles uiteraard om zo zuinig mogelijk te rijden. Vooral in de stad en de file is dat prima vol te houden.

Het hele model is alle mogelijke vlakken gegroeid en dan doelen we niet eens op de grootte van de auto. Nee, de 1-serie is vooral meer volwassen geworden. Veel meer dan de compacte hatchback die de vorige versie eigenlijk was, is dit een auto waarmee je graag 50.000 kilometer per jaar maakt. Veel meer rust en stilte aan boord, met de luxe die daar tegenwoordig bij hoort. Eigenlijk zit hij opvallend dicht tegen de 3-serie aan. "Maar die nieuwe 3-serie (volgt volgend jaar) gaan we dan ook hoger in de markt zetten hoort", verklaart een BMW-medewerker nadat hij naar ons oordeel vroeg. Wel zo logisch.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de BMW 1-serie
BMW BMW 1-serie

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 116i (5D/6H)
€ 494
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
BMW 116i (5D/6H)
€ 504
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
BMW 118i Business Edition Plus (5D/7A)
€ 519
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 116i (5D/6H)
€ 449
 
BMW 1-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 118i Sportinterieur Nette auto

    BMW 118i Sportinterieur Nette auto

    • 2007
    • 239.227 km

    € 4.500

    BMW 1-serie Excecutive

    BMW 1-serie Excecutive

    • 2008
    • 151.249 km

    € 4.950

    BMW 114i EDE Business Sport Navigatie/Xenon/Bluetooth.

    BMW 114i EDE Business Sport Navigatie/Xenon/Bluetooth.

    • 2013
    • 162.974 km

    € 10.395

Meer BMW 1-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 1 Serie

    288
    • 7 oktober 2020

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 1-serie specificaties
  • BMW 1-serie occasions
  • BMW 1-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 1-serie tests
  • BMW 1-serie gebruikersreviews
  • BMW 1-serie index
PREMIUM
BMW 1-serie - Mercedes-Benz A-klasse - Volvo V40 - Volkswagen Golf

BMW 1-serie - Mercedes-Benz A-klasse - Volvo V40 - Volkswagen Golf

Nadat de Golf vorige week aan de haal ging met de overwinning tegen de Ford Focus, Kia Cee'd...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 128ti (2021)

    BMW 128ti (2021)

    2
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 116d (2013)

    BMW 116d (2013)

    3
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 118i (2019)

    BMW 118i (2019)

    8
    • 21 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 120i Business Line Edition (2011)

    BMW 120i Business Line Edition (2011)

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 120d (2015)

    BMW 120d (2015)

    2
    • 5 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2019)

    BMW M140i (2019)

    9
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 130i High Executive (2005)

    BMW 130i High Executive (2005)

    6
    • 17 juni 2021
meer reviews
BMW 116i - Op de Rollenbank

BMW 116i - Op de Rollenbank

De BMW 116i van Paul Kuijpers heeft de motor aan boord die Mini, Peugeot en Citroën ook gebruiken....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 1-serie: vaarwel iDrive-knop

    BMW 1-serie: vaarwel iDrive-knop

    76
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 1-serie betrapt

    Gefacelifte BMW 1-serie betrapt

    26
    • 23 februari 2022
  • Achtergrond
    Koopwijzer - dit moet je weten over de eerste BMW 1-serie

    Koopwijzer - dit moet je weten over de...

    34
    • 26 december 2021
  • Nieuws
    BMW M135i xDrive verbeterd

    BMW M135i xDrive verbeterd

    34
    • 20 oktober 2021
  • Autotest
    Test: BMW 128ti

    Test: BMW 128ti

    29
    • 23 september 2021
  • BMW 128ti - Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    BMW 128ti - Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    • 23 juli 2021
  • BMW 116i - Op de Rollenbank

    BMW 116i - Op de Rollenbank

    • 29 oktober 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    16
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    34
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    15
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden