Peugeot RCZ Brownstone (2012) - Blits Bezit

Remy gaat zijn eigen Franse weg

50 reacties

Video

“Koop dan een TT!” Als Remy Lahaye een euro had gekregen voor elke keer dat hij die opmerking hoorde, dan had hij misschien echt een Audi TT kunnen kopen. Maar dat deed hij niet, hij kocht een Peugeot RCZ. Als Brownstone is zijn Franse coupé – die toch al niet alledaags is – een echte zeldzaamheid. Als dat geen klassieker wordt …

Tsja, de Audi TT en de Peugeot RCZ. Ze lijken zoveel op elkaar, en zijn toch zo verschillend. Op dat laatste kan de 23-jarige Remy Lahaye niet genoeg hameren. “Ik heb zelf nog niet met een TT gereden, dat staat nog op mijn wensenlijstje”, zegt hij. “Maar ik hoor en lees dat die een stuk minder strak is dan de RCZ. En als ik dan van mensen hoor dat ik beter een TT had kunnen kopen, dan denk ik: ga maar eens met een RCZ rijden! Kijken of je dan nog zo praat.”

Die Remy heeft ruggengraat, zoveel is duidelijk. De jonge, zelfbenoemde Francofiel weet wat hij mooi vindt en waarom. Groepsdruk, waar zoveel van zijn leeftijdsgenoten ontvankelijk voor zijn, laat hem koud: “Mijn maat lacht me ook altijd uit omdat ik een RCZ heb. Maar altijd als hij meerijdt in mijn RCZ heeft hij een smile op zijn gezicht. En dat snap ik ook wel, want hij heeft een Golf met een lekke uitlaat!”

Als tienjarige gegrepen door de Peugeot RCZ

Terug naar 2009, Remy was toen een jaar of tien, en al lang geïnteresseerd in auto’s. In dat jaar had zijn nicht verkering met een jongen die bij een Peugeot-dealer werkte. Op een dag kwam die jongen thuis met een hagelnieuwe, witte RCZ onder zijn derrière: “En hij nam mij mee voor een rit. Ik weet alleen nog dat ik de tijd van mijn leven had”, zegt Remy. “Ik had nog nooit in zo’n sportieve, relatief snelle auto gezeten, en die dag is altijd blijven hangen. Sindsdien wist ik dat ook een RCZ wilde.” Die wens bleef, ook toen de liefhebber in Remy zich bewust werd van het feit dat zijn droom-Peugeot nou niet per se een onkreukbare reputatie heeft.

1.6 THP notoire probleemmotor

“Ja, je kunt rustig zeggen dat er een bepaald imago rond deze auto hangt. Op social media zit ik in allerlei RCZ-groepen, en daar zie je de gekste problemen voorbij komen. Van ontplofte turbo’s tot zuigers die door de carterpan naar buiten komen. Dat de 1.6 THP een notoire probleemmotor is, daarvan ben ik me echt wel bewust. Maar dat betekent niet dat hij slecht is. Alles staat of valt met tijdig onderhoud.”

Gewapend met die les ging Remy, zodra het roze pasje in de pocket was, op zoek naar een RCZ voor zichzelf. En alsof een Peugeotgezinde godheid zijn onwrikbare liefde voor de RCZ beloonde, vond hij iets heel speciaals: “Ineens stuitte ik op een RCZ in Brownstone-uitvoering. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat was ook niet zo raar want er zijn er namelijk maar drie van in Nederland geleverd.” Als Brownstone is de Peugeot RCZ inderdaad bruin, Guaranja Brun om precies te zijn. De grille is zwart, de 19-inch Magny Cours-wielen zijn uniek voor de Brownstone en dat geldt ook voor het stijlvolle, lichtbruine interieur. Remy is een fan: “Als ik wegloop kijk ik steeds nog een keer om. De heupen, de bobbels in het dak, in dat donkerbruin komen ze heel mooi uit. Het heeft iets, dat is zeker.” En hoewel de Brownstone eigenlijk wat duurder was dan hij had begroot, bracht een proefritje dat gevoel van 2009 weer naar boven, met een fikse koopimpuls erbij. Voor hij het wist was Remy eigenaar van zijn eerste auto. Een Peugeot RCZ, precies zoals hij als klein jochie al wilde.

In de twee jaar die verstreken sinds hij de RCZ kocht, heeft Remy al veel plezier gehad. En sinds hij een Volkswagen Passat rijdt als leaseauto, is dat plezier alleen maar groter geworden. Omschrijven hoe zo’n RCZ rijdt, dat kun je wel aan Remy overlaten: “Nu ik dagelijks een Passat rijd, merk ik pas echt hoe leuk de RCZ eigenlijk is. Hij zit als gegoten, je zit bijna op de grond. Voor een viercilinder is de motor erg sportief, hij heeft wel wat weg van een VTi. Tussen 1.500 en 5.600 toeren sleurt hij er flink aan, hij is krachtig over het hele toerengebied. De verzetten zijn vrij kort en hij is hard geveerd. Het is bijna een soort kart, reken maar dat dat zorgt voor een grote glimlach!”

1.6 THP loopt als een zonnetje!

Onder de motorkap van Remy’s Brownstone ligt de 200 pk-variant van de beroemde – en beruchte – 1.6 THP-motor. Dat is geen slapjanus, en hij brengt een lekker geluid voort, dat is zeker. Maar zoals Remy al eerder zei, hij denkt dat tijdig onderhoud de sleutel is tot een stabiele relatie met een 1.6 THP. Hij vaart in elk geval al twee jaar wel bij dat principe. “Ik rijd ‘m altijd goed warm, tank alleen Euro 98 en doe elke 7.500 kilometer een oliewissel. Ik laat mijn auto bovendien onderhouden door een BMW-specialist die alles van die motor weet. Ik ken alle verhalen, maar ik kan alleen maar zeggen dat de mijne loopt als een zonnetje!”

De Peugeot RCZ was al nooit een auto waarover je struikelde, en inmiddels zie je ze nog maar zelden. Dat merkt Remy ook: “Het gebeurt steeds vaker dat mensen naar me zwaaien, of me vertellen dat ze mijn auto zo apart vinden. Soms krijg ik duimpjes, dat zijn dan mensen die de RCZ nog wél kennen. De RCZ wordt zo’n auto die we over twintig jaar ergens op een beurs zien staan, en waarbij je dan denkt: ‘Oh ja, die hadden we ook nog!’ Ik denk echt dat dit een klassieker van de toekomst is.”

De RCZ wordt een blijvertje, dat staat vast. Remy bevestigt dat, met een opvallende bekentenis: “Ik ben geen Peugeot-liefhebber. Maar de RCZ vind ik gewoon echt een mooie auto, hij is anders dan alle andere. Maar daar gaat het eigenlijk niet om, het gaat gewoon om het gevoel van die rit in 2009. Sindsdien is de RCZ mijn lievelingsauto, ondanks alles. Hoeveel mensen ook roepen dat ik beter een TT kan kopen, ik blijf bij de RCZ. Trouwens, bijna niemand weet dat de RCZ bij Magna Steyr in Oostenrijk is gebouwd. Dus hij is veel Duitser dan de mensen denken.”

Signalement

Merk Peugeot
Model RCZ 1.6 THP 200 Brownstone
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.730

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 275 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.287 mm / 1.845 mm / 1.362 mm
Wielbasis 2.612 mm
Massa leeg 1.272 kg
Laadvermogen 454 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 500 kg / 500 kg
Banden235/35R19Prijzen
Topsnelheid 237 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.