Klokje Rond: Jaguar X-type 2.0 V6 Executive (2002) - 278.725 km

Pechgeval nummer een

28 reacties

Video
AutoWeek 34 2022
AutoWeek 34 2022

Je leest het in AutoWeek 34 2022

Tot nu toe was deze Barrelbrigade vooral een kwestie van mooi zijn, gunnen en bandjes trappen. Maar nu zet keurmeester Joep Schuurman van Carrec Technocenter in Soesterberg ze op de brug, stapt achter het stuur en oordeelt. Rechtvaardig, doch genadeloos. Als dat maar goed gaat.

Joep heeft het lekkerste voor het laatst bewaard. Tenminste, dat dacht hij. Want de Barrelcarrière van de Jaguar hangt vandaag aan een zijden draadje. We beginnen net te denken dat Joep ermee naar Parijs is gereden, wanneer de telefoon gaat: pech langs de weg. Een onheilspellend gerammel rechts voorin in combinatie met weggevallen aandrijving betekent dat de X-type even later aan een sleepkabel achter de Astra terug naar Carrec wordt gesleept. Daar wordt Joeps vrees bewaarheid. De homokineet ligt aan gruzelementen. Waar vind je zo’n ding snel? Een sloperij in de buurt heeft nog een aandrijfas van een 4WD X-type. De as is anders, maar met een beetje geluk is de homokineet identiek. Marco Gorter heeft geluk, zowel met zijn passende homokineet van € 75 als met het vakmanschap van Joep, die het geheel tussen de soep en aardappelen door ‘even’ vervangt.

Joep mag er dan wel een homokineet onderuit hebben gereden, de noodloop bij 3.000 tpm, waarvan Marco gewag maakt, maakt hij niet mee. En het luchtlek dat Marco vermoedt, relativeert hij: “Daarbij hoort een onregelmatig toerental en daarvan heeft deze auto geen last. Ik denk eerder aan de druksensor bij de inlaat of een defecte luchtmassameter.”

Frank mag zich misschien zorgen maken over zijn multiriem, dat kan Marco beter ook gaan doen, zegt Joep: “Die is op sommige plekken opgezwollen door de olie.” Verder viel Joep een aantal dingen op tijdens de proefrit: “De motor heeft moeite met aanslaan. Ook hikt hij af en toe. En het stuurwiel piept.” Aan de onderkant valt Joep op dat de remleidingen recent zijn vervangen en ook andere onderdelen getuigen van recent onderhoud. “Iemand heeft toch nog moeite gedaan om hem in de vaart te houden.” Maar daar laat Michiel het niet bij zitten. Hij drukt de keurmeester de koevoet in handen. En inderdaad, die legt nog wel een paar zwakke plekken vrij.

“Wat betreft roest is deze Jaguar er slechter aan toe dan die veel oudere Astra”, concludeert Joep. Precies wat Michiel wilde horen.

WAT MANKEERT ERAAN?

  • Stuurwiel piept
  • Koppeling slecht doseerbaar
  • Weinig aandrijving
  • Voorschermen verroest
  • Slaat slecht aan
  • Climatecontrol slecht
  • Motor hikt
  • Motorkapslot rechts stuk
  • Remvloeistof is oud
Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.