Barrelbrigade 2021 - Een dagje op het circuit

De handicap van de opdrogende baan

37 reacties

Video
AutoWeek 32 2021
AutoWeek 32 2021

Je leest het in AutoWeek 32 2021

Geen van alle zijn de barrels van dit jaar circuitmonsters. Toch moeten ze een dagje uit hun comfortzone van het Nederlandse verkeer en worden ze aan de tand gevoeld door AutoWeeks huiscoureur Sandor van Es. Hij trekt de brandvertragende kleding eens uit de kast om die puinhopen eens flink op hun falie te geven op het Midland Circuit in Lelystad.

Het is een wisselvallige dag als we onze barrels meenemen op het circuit. Geen enkele van onze drie auto’s is een echte bochtenridder, maar dan heb je de auto nog niet gezien die Sandor heeft meegenomen om te dienen als ijkpunt voor deze dag. Onze duurtest-Citroën C4 is een auto die vanaf de eerste ontwerpschets is bedoeld om zijn inzittenden in alle comfort te vervoeren. Circuitgebruik zal bij geen van de leden van het ontwikkelingsteam ooit in gedachten zijn opgekomen. Het idee van vandaag is dat de drie barrel-bezitters op basis van de tijd die met de C4 wordt gezet inschatten hoe snel Sandor hun auto over het parcours zal jagen.

De regen is vandaag de complicerende factor. Als de C4 de baan op gaat, is het asfalt nat. “Aanvankelijk dacht ik dat het wel in één minuut en 55 seconden te doen zou zijn, maar nu denk ik toch dat er 2:10 uit gaat komen”, voorspelt hij van tevoren. Een C4 op het circuit; dat doet een beetje pijn aan de ogen. De auto helt over en wringt zich letterlijk door de bochten. Als de finishvlag wordt gezwaaid, blijft de tijd stilstaan op 2:03,32. Dat is flink boven de verwachting van Sandor zelf.

PEUGEOT PARTNER

De normale volgorde van deze serie, waarbij Lars voorop gaat, gevolgd door Nic en dan Birgit, wordt meteen al losgelaten. Sandor bepaalt dat liever zelf. De traagste auto gaat eerst. Dat heeft dus niets te maken met de uitslag. Nic schat zijn auto in op 2:13, want snel is zijn Peugeot geenszins meer.

Een bestelauto op het circuit: we kunnen ons niet herinneren dat we dat ooit eerder hebben gezien. Toch is Nic overtuigd van zijn blauwe kompaan. “Peugeot is in de loop van de jaren in zo’n beetje elke tak van autosport actief geweest, tot Formule 1 aan toe. Ik denk daarom dat er in elke Peugeot racegenen zitten.”

Hoewel zo’n uitspraak natuurlijk maar een slag in het duister is, zet Sandor er een tijd mee van 2:10,63. Belachelijk veel meer dan met de C4, maar hij stapt uit met een grote grijns. “Ik heb hem met plezier rondgereden. Wat mij betreft is het nu al de verrassing van de dag. Het voordeel is dat er helemaal geen gewicht achterin zit en dat maakt hem feestelijk in de bochten; hij voelt veel lichtvoetiger dan de C4. Dat hij geen ABS heeft, vind ik ook een pluspunt. Er is geen vervelend systeem dat ineens aan het ingrijpen is. De boel is veel beter te doseren”, aldus Sandor. Een boel mooie woorden dus, die helaas voor Nic geen enkel punt opleveren. Maar in elk geval kan hij met opgeheven hoofd zijn Peugeot weer op de parkeerplaats zetten.

CHRYSLER PT CRUISER

Met opgetrokken wenkbrauwen loopt Sandor van Es een rondje om de PT Cruiser. “Hoe kom je in hemelsnaam op het idee om dít mee te nemen naar het circuit?”, vraagt hij zich hardop af. Tja, wie een barrel kiest, weet vooraf nog niet welke ontberingen dat ding allemaal te verduren krijgt. Dat er een auto moest worden gekozen die hard over een circuit kon, was geen van allen vooraf bekend.

“Deze auto is van de makers van de Viper. Dat is natuurlijk wel een grote naam, maar het is meteen de enige link die ik bij deze auto met de autosport kan maken”, zucht Sandor als hij zijn gordel vastklikt. Gesterkt door de prestaties van de Peugeot durft Lars zijn auto in te schatten op 2:03. “Ik heb de banden vanochtend nog eens extra hard opgepompt, dus daar kan het niet aan liggen.” Slim. Daar hebben de anderen niet aan gedacht.

Als de Cruiser zijn rondjes maakt, doet hij denken aan hoe de C4 zich door de bochten wrong. “Zullen we maar weer eens de vergelijking van het dansende nijlpaard maken?”, zegt Sandor. Lars kijkt hoofdschuddend toe hoe zijn geliefde PT over het circuit wordt gejaagd. Wel komt tijdens deze rit de handicap van de dag naar voren. Want door het wisselvallige weer wordt het steeds moelijker om een tijd in te schatten. Nog eventjes en de barrels gaan sneller dan de ijkauto. Dat blijkt dan ook al vlug: de PT danst in 2:01,37 over de baan. Dat is sneller dan de C4 én wel heel dicht bij de schatting van Lars. Nog iets sneller zelfs.

VOLKSWAGEN NEW BEETLE

De New Beetle is de auto die Sandor vooraf het hoogst inschat. “Van deze drie auto’s heeft die zonder meer de beste ondersteltechniek. Deze is het meest geschikt voor een ronde over het circuit of, beter gezegd, het minst ongeschikt”, aldus Sandor. Birgit wacht een herculestaak. Zie maar eens te voorspellen wat de rondetijd gaat worden nu het asfalt zo’n beetje droog is.

Voor het eerst tijdens de Barrelbrigade ontdekken we bij Birgit nu sporen van onzekerheid. Want niet alleen is ze vandaag voor het eerst op een circuit, ze heeft ook geen idee hoe ze haar auto moet inschatten. Hulp van de concurrenten hoeft ze zéker niet te verwachten. Die gaan natuurlijk niet zomaar punten weggeven, helemaal niet omdat de studente voorop ligt in het klassement.

Door de positieve praat van Sandor over de techniek van haar Volkswagen durft ze het wel aan zichzelf het snelst in te schatten. “Ik denk dat hij uiteindelijk uitkomt op twee minuten rond”, klinkt het na lang nadenken. Die voorspelling is voor Sandor het startschot. Hij geeft de Beetle zijn vet en het valt inderdaad op dat die auto met het meeste gemak van de dag door de proef wordt gejaagd. De opgedroogde baan helpt ook nog eens mee aan een tijd die zelfs 1:55,97 is. Dat is weliswaar de snelste tijd van de dag, maar het is ook het verste af van de voorspelling van Birgit. Sandor zet een tijd neer die vier seconden onder haar schatting ligt en dat maakt haar dit keer eindelijk eens de verliezer op een onderdeel. Tot opluchting van haar concurrenten.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.