Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi TT RS

Zoektocht naar bevrediging

74
Audi TT RS
Audi TT RSAudi TT RSAudi TT RSAudi TT RSAudi TT RSAudi TT RSAudi TT RSAudi TT RS
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
6 november 2016 om 09:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 40 2016

Je leest het in AutoWeek 40 2016

Snelle Audi's zijn vaak precies dat. Snel, maar lang niet altijd de meest bevredigende modellen om mee te sturen. Dat de nieuwe Audi TT RS snel is, laten de cijfers wel zien. Van 0-100 in 3,7 seconden. Maar dat is slechts het begin van een zoektocht naar bevrediging.

Pas als je met het raam open rijdt, besef je je ten volle wat voor een enorme hoeveelheid kracht er onder de gladde huid van de Audi TT RS schuilt. Van windstil naar een wervelstorm in het interieur vergt slechts enkele ogenblikken. En niet alleen de door de vierwielaandrijving geholpen sprint van 0-100 km/h in 3,7 seconden is indrukwekkend. Ook ver boven de 100 km/h blijft de 2,5-liter vijfcilinder turbomotor trekken met een hevigheid die in zo'n kleine auto ongehoord is. Optioneel kan de begrenzer zelfs van 250 km/h worden opgerekt naar 280 km/h. Tussen de 1.700 en 5.850 toeren levert de motor z'n maximale koppel van 480 Nm. Bij dat laatste toerental bereikt de vijfcilinder ook z'n piekvermogen van 400 pk en houdt hij dat vast tot de toerenbegrenzer bij 7.000 omwentelingen ingrijpt. Weinig motoren rollen over zo'n breed bereik zo imponerend met hun spieren. Daarnaast is het geluid even karakteristiek als schitterend. Een onregelmatig gedreun dat overgaat in een bijna beangstigende brul. Met de kleppen in de optionele sportuitlaat open zijn er maar weinig auto's die voor meer geluidsbeleving zorgen dan de TT RS.

Om tot zoveel kracht te komen werd de 2.5 TFSI uit de RS3 Sportback grondig herzien. Zo'n 60 procent van de onderdelen is gewijzigd. Het hogere vermogen dankt de motor
onder meer aan de toevoeging van Audi Valvelift System, terwijl het gewicht van het blok dankzij toepassing van aluminium met 26 kilo is afgenomen. Dat is belangrijk, want snelle Audi's hebben vaak last van het aanzienlijke gewicht in de neus van de auto. Daardoor zijn ze in een rechte lijn meestal erg indrukwekkend, maar bieden ze niet altijd de dynamische capaciteiten van sommige concurrenten. Met een te hoge snelheid een bocht nemen, resulteert vaak in onderstuur. Hoewel dat een veiliger afstemming is dan overstuur, is het minder hartslagverhogend.

BELACHELIJK MAKKELIJK

Audi heeft bij de nieuwe TT RS in ieder geval z'n best gedaan om het moment waarop de grip ophoudt zo lang mogelijk uit te stellen. De RS ligt een centimeter dichter bij het asfalt dan gewone TT's, is voorzien van brede, kleverige banden en een arsenaal aan elektronische hulpmiddelen die merkbaar en onmerkbaar helpen bij het vinden van elk laatste restje grip. Het resultaat is een sportauto die het benutten van 400 pk bijna belachelijk makkelijk maakt. Zelfs een totale leek kan harder met de TT RS dan verstandig is zonder in de problemen te komen. Het is bijna letterlijk een kwestie van de bocht insturen en de auto verder het werk te laten doen. Er is sowieso al veel grip en bij het uitkomen van de bocht werken de vierwielaandrijving en de elektronica samen om de auto met weerzinwekkende snelheid weg te slingeren. Dat is, net als de aandrijflijn, ontzettend indrukwekkend. Maar het voelt tegelijkertijd een tikkeltje kunstmatig. Je bent als bestuurder één van de vele factoren van een goed genomen bocht in plaats van de hoofdrolspeler. Dat doet niets af aan de kwaliteit van het onderstel, maar er zijn concurrenten die op een uitdagende bergweg specialer aanvoelen. Het feit dat de besturing nog altijd te veel varieert in de mate van zowel bekrachtiging als directheid, helpt ook niet. En hoewel de eerste indruk te kort is om een definitief oordeel te vellen over de remmen, lijken de optionele keramische remschijven op de vooras een investering die het overwegen waard is. De remwerking van de standaard stalen schijven bleef tijdens de rit weliswaar consistent, maar het slepende geluid dat ze produceerden, geeft niet de indruk dat ze op lange termijn weerstand kunnen bieden aan het enorme vermogen.

Ondanks de minpunten is de algehele indruk van de TT RS positief. Het enorme snelheidspotentieel en vooral de toegankelijkheid daarvan zijn sterke pluspunten, evenals het unieke geluid. Bovendien blijft het een TT. Dat betekent dat het zowel vanbinnen als vanbuiten een blikvanger is. Het digitale instrumentarium voor je neus is bijvoorbeeld
zeldzaam mooi en reageert bliksemsnel. De algehele afwerking van het interieur is obsessief goed. Met z'n vanafprijs van € 87.900 komt de TT RS rechtstreeks in het vaarwater van de BMW M2 en Porsche 718 Cayman. Dat zijn toevallig auto's die beide excelleren in rijbeleving en dat maakt ze juist zo bevredigend. Op basis van z'n uitstraling en het feit dat de TT RS simpelweg sneller accelereert, zou je zomaar voor z'n charmes kunnen vallen. Voor maximale voldoening kun je echter beter bij zijn concurrenten terecht.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi TT
  • Lees meer over supercars en sportscars
Audi Audi TT Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Audi TT

INFO
Audi
Audi
Audi TT Coupé 40 TFSI Pro Line S (2D/7A)
€ 1.013
Stel samen ▸
Audi TT in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi TT 2.5 T | TT RS | Navigatie | Cruise control | Stoelverwarming | Leder/Alcantara

    Audi TT 2.5 T | TT RS | Navigatie | Cruise control | Stoelverwarming | Leder/Alcantara

    • 2011
    • 139.458 km

    € 28.950

    Audi TT 2.0 TFSI Pro Line Xenon | Bose | 19" LMV | Leder | Radio/CD | NL-Auto

    Audi TT 2.0 TFSI Pro Line Xenon | Bose | 19" LMV | Leder | Radio/CD | NL-Auto

    • 2006
    • 173.695 km

    € 10.750

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI 230pk Pro Line S Automaat Virtual Cockpit / / Leder / 19 Inch / Bang & Olufsen / / Stoelverwarming / Climate Control Xenon / Parkeersensoren / Cruise Control

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI 230pk Pro Line S Automaat Virtual Cockpit / / Leder / 19 Inch / Bang & Olufsen / / Stoelverwarming / Climate Control Xenon / Parkeersensoren / Cruise Control

    • 2015
    • 67.405 km

    € 31.950

Meer Audi TT occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi TT

    77
    • 8 oktober 2018

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi TT specificaties
  • Audi TT occasions
  • Audi TT video's
Advies en informatie
  • Audi TT tests
  • Audi TT gebruikersreviews
  • Audi TT index
PREMIUM
Peugeot RCZ R - Subaru BRZ - Audi TT

Peugeot RCZ R - Subaru BRZ - Audi TT

Wie in de markt is voor een compacte, sportieve coupé heeft een ruime keuze. Voor-, vier- of...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2000)

    7
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2016)

    Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro...

    2
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 180pk (2003)

    7
    • 10 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo 150pk (2002)

    • 9 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    Audi TTRS Coupé 2.5 TFSI quattro (2017)

    17
    • 1 april 2019
  • Gebruikersreview
    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S (2016)

    Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra Pro Line S...

    3
    • 29 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line (2015)

    5
    • 1 juli 2018
meer reviews
Audi TT RS - Rij-impressie

Audi TT RS - Rij-impressie

120

3,7 Seconden. Zo lang heeft de Audi TT RS nodig om van 0 naar 100 te sprinten. Dat is machtig...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    20
    • 17 oktober 2021
  • PREMIUM
    Audi TT RS - Eerste rijtest

    Audi TT RS - Eerste rijtest

    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000 euro

    Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000...

    47
    • 18 juni 2021
  • PREMIUM
    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster - Occasion dubbeltest

    Audi TT Roadster vs. BMW Z3 Roadster -...

    • 1 juni 2021
  • Nieuws
    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden

    Top 10: zo goedkoop mogelijk van 0 naar...

    122
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40 TFSI

    Audi TT goedkoper dankzij terugkomst 40...

    48
    • 26 maart 2021
  • Nieuws
    Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus

    Audi TTS komt als krachtigere Competition...

    4
    • 24 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    45
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden