Audi S5 Coupé 4.2 FSI quattro (2009)- Op de rollenbank
‘Iets onder fabrieksvermogen en dat is precies wat ik dacht’
52 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na problemen met een Alfa Romeo GT 3.2 ging Gianni Schreuders op zoek naar een waardige vervanger. Hij kwam uit bij een Audi S5. Ook geen risicoloze auto, maar tot op heden gaat alles nog goed. Wat heeft de V8 voor ons in petto?
Bekende ontwerper
Dat de keuze van Gianni Schreuders op een Audi viel na een Alfa Romeo, is ergens wel logisch. Niemand minder dan Walter de’Silva tekende de fraaie lijnen van de A5 Coupé, waarmee Audi in 2007 zijn rentree maakte in dat segment. Diezelfde de’Silva is immers het creatieve brein achter de nog altijd wonderschone Alfa Romeo 156 die tien jaar eerder debuteerde. Niet lang na de introductie van de A5 volgde de S5, met dezelfde 4,2-liter V8 als de toenmalige S4.
Verkocht na een proefrit
“Die GT was echt een regelrechte ramp. Misschien een beetje mijn eigen schuld, het was de goedkoopste op Gaspedaal”, vertelt Gianni. “Ik viel voor het design, maar had er veel problemen mee. Echt elke maand wel iets. Nog los van het feit dat hij enorm veel brandstof verbruikte. Oké, je koopt hem niet om er zuinigheidsrecords mee te vestigen, maar dit werd mij iets te gortig, in combinatie met de garagerekeningen en de ergernis.” De opvolger moest weer een coupé worden, dat stond vast. De BMW 4-serie was een optie, totdat zijn oog op de Audi S5 viel. “De combinatie van een V8 met vierwielaandrijving is heel bijzonder en het model vind ik echt prachtig. Als je een proefrit maakt ben je meteen verkocht. Bovendien had hij niet te veel kilometers en al het onderhoud is door de Audi-dealer gedaan.”
Na aanpakken uitlaat pas een echte Audi S5
Aan de buitenkant wijst niet veel erop dat het hier om de op één na snelste A5 Coupé gaat (de RS5 heeft 450 pk), dat is typerend voor Audi. Dat er een V8 in ligt, schreeuwt hij evenmin van de daken. Althans, wat Audi betreft, Gianni liet een kleine aanpassing aan het uitlaatsysteem doen. “Ik hoeft echt geen luid brullende auto, maar het originele uitlaatgeluid vond ik iets te bescheiden, een beetje emotie mag wel. Bij ABL-uitlaten is een klepsysteem gemonteerd, de beste beslissing ooit. Nu is het pas een echte S5 en maakt hij meer lawaai dan de Alfa. Het mooie is dat hij stil kan zijn als het moet, in de stad bijvoorbeeld.” De eerste onderhoudsbeurt was even schrikken. Het leek Gianni beter om het onderhoud net als voorheen bij de dealer te laten doen, maar hij was meteen € 1.600 lichter, zonder echt bijzondere dingen.
Italië
Alle registers gaan vandaag open en dat klinkt geweldig. Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven voert twee metingen uit, met de kleppen open en dicht. Er is nauwelijks verschil. “De bijna 100 pk extra van de RS5 met dezelfde motor komen voort uit een hoger toerental, het koppel is zelfs iets lager.” De metingen tonen waarden die dicht bij de fabrieksopgave liggen, niet gek voor een auto van bijna 15 jaar oud. “Het is exact wat ik had gedacht, ongeveer vijf procent minder dan nieuw. Afgelopen zomer hebben we een rondreis door Italië gemaakt met een keer een motorstoring. Dat wil zeggen: het lampje ging branden en ik denk dat het met de benzine te maken had. Ik tank altijd 98, dat was daar niet verkrijgbaar. Verder is hij totaal probleemloos, een verademing na die Alfa. Hierna? Misschien iets hogers, een Velar of Cayenne.”
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | S5 Coupé 4.2 FSI quattro |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 89.225 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.163 cc |
Maximaal vermogen | 260 kW / 354 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.635 mm / 1.854 mm / 1.369 mm |
Wielbasis | 2.751 mm |
Massa leeg | 1.675 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,4 s |
Brandstofverbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 256 g/km |
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.