Audi Q7 3.0 TDI Quattro Pro Line (2015)
Oase van rust
De Sports Utility Vehicle van nu is niet meer de SUV van vroeger. Terreinkwaliteiten worden steeds minder belangrijk. Het gaat vooral om luxe, looks, een fijne hoge instap en veel ruimte. Schoolvoorbeeld van die gewijzigde benadering is de nieuwe Audi Q7. Hij is nog altijd groot, maar staat lang niet zo hoog op zijn wielen als voorheen.
De testauto heeft een 3,0-liter TDI met 272 pk onder de kap. Als Pro Line kost de auto € 86.890, maar de importeur heeft er voor 43 mille aan opties op geschroefd. Daaronder zit ook een derde zitrij (€ 1.400). Om die reden bestaat de tweede zitrij uit drie losse, verschuifbare stoelen in plaats van een achterbank. Als je de derde zitrij wilt benutten, dan moet rij twee flink naar voren, waardoor de beenruimte wordt beperkt. Met vijf inzittenden zit je echter riant. Ook de kofferbak is gigantisch; maar liefst 890 liter kun je hierin kwijt.
Het interieur is een oase van rust, met prachtige materialen en een sublieme afwerking. Net als bij de Audi TT dient een digitaal display als instrumentarium. Het biedt veel overzicht, en het uitklapbare scherm op de middenconsole zit aangenaam hoog. Aan de bijzonder gevormde keuzehendel van de automaat moet je wennen, vooral omdat hij met heel kleine stapjes beweegt.
Dankzij de krachtige dieselmotor ramt de Q7 zich in minder dan 7 seconden naar 100 km/h. Het maximumkoppel wordt al bij 1.500 toeren per minuut bereikt, zodat de naald zelden boven de 2.000 uit hoeft te komen. Wat een rust en luxe! Tijdens het rijden voel je dat er veel auto achter je aan komt, maar door de vierwielbesturing is de Q7 heel wendbaar. Op de lange afstand is het een bijzonder comfortabele auto. Geholpen door de optionele luchtvering zoef je over de weg, zonder dat de auto week wordt. Zet je de Drive Select-knop echter in Dynamic, dan rijdt de Q7 snaarstrak en wordt de besturing zeer direct. Gezien formaat en prestaties van de auto is het testverbruik van 1 op 11,6 keurig.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Eigenlijk is dit geen SUV, maar één van de meest luxe MPV’s op de markt. De Q7 rijdt goed en voelt even rijk aan als een limousine. In alle rust levert hij sublieme prestaties en toch blijft het verbruik binnen de perken.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | Q7 3.0 TDI 272pk quattro Pro Line |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 90.730 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 3.250 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.052 mm / 1.968 mm / 1.741 mm |
Wielbasis | 2.994 mm |
Massa leeg | 1.970 kg |
Laadvermogen | 795 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.700 kg / 750 kg |
Banden | 255/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 234 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.