Audi Q7 3.0 TDI Quattro Pro Line (2015)

Oase van rust

Audi Q7
Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7Audi Q7
Audi ziet dat de SUV-koper steeds meer prijs stelt op luxe en heeft mede daarom een technisch hoogstandje gemaakt van de nieuwe Q7.

De Sports Utility Vehicle van nu is niet meer de SUV van vroeger. Terreinkwaliteiten worden steeds minder belangrijk. Het gaat vooral om luxe, looks, een fijne hoge instap en veel ruimte. Schoolvoorbeeld van die gewijzigde benadering is de nieuwe Audi Q7. Hij is nog altijd groot, maar staat lang niet zo hoog op zijn wielen als voorheen.

De testauto heeft een 3,0-liter TDI met 272 pk onder de kap. Als Pro Line kost de auto € 86.890, maar de importeur heeft er voor 43 mille aan opties op geschroefd. Daaronder zit ook een derde zitrij (€ 1.400). Om die reden bestaat de tweede zitrij uit drie losse, verschuifbare stoelen in plaats van een achterbank. Als je de derde zitrij wilt benutten, dan moet rij twee flink naar voren, waardoor de beenruimte wordt beperkt. Met vijf inzittenden zit je echter riant. Ook de kofferbak is gigantisch; maar liefst 890 liter kun je hierin kwijt.

Het interieur is een oase van rust, met prachtige materialen en een sublieme afwerking. Net als bij de Audi TT dient een digitaal display als instrumentarium. Het biedt veel overzicht, en het uitklapbare scherm op de middenconsole zit aangenaam hoog. Aan de bijzonder gevormde keuzehendel van de automaat moet je wennen, vooral omdat hij met heel kleine stapjes beweegt.

Dankzij de krachtige dieselmotor ramt de Q7 zich in minder dan 7 seconden naar 100 km/h. Het maximumkoppel wordt al bij 1.500 toeren per minuut bereikt, zodat de naald zelden boven de 2.000 uit hoeft te komen. Wat een rust en luxe! Tijdens het rijden voel je dat er veel auto achter je aan komt, maar door de vierwielbesturing is de Q7 heel wendbaar. Op de lange afstand is het een bijzonder comfortabele auto. Geholpen door de optionele luchtvering zoef je over de weg, zonder dat de auto week wordt. Zet je de Drive Select-knop echter in Dynamic, dan rijdt de Q7 snaarstrak en wordt de besturing zeer direct. Gezien formaat en prestaties van de auto is het testverbruik van 1 op 11,6 keurig.

Video

Oordeel

5 sterren

Eigenlijk is dit geen SUV, maar één van de meest luxe MPV’s op de markt. De Q7 rijdt goed en voelt even rijk aan als een limousine. In alle rust levert hij sublieme prestaties en toch blijft het verbruik binnen de perken.

Signalement

Merk Audi
Model Q7 3.0 TDI 272pk quattro Pro Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 90.730

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 3.250 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 5.052 mm / 1.968 mm / 1.741 mm
Wielbasis 2.994 mm
Massa leeg 1.970 kg
Laadvermogen 795 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.700 kg / 750 kg
Banden255/60R18Prijzen
Topsnelheid 234 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum