Audi A8 4.2 TDI Quattro Pro Line+ (2010)
Verloren terrein
De Audi A8 is zo anoniem dat slechts enkele Audi-rijders de limo een tweede blik toewerpen. "Gewoon een grote A4", is een veelgehoorde reactie. In die zin blijft de fabrikant trouw aan zijn huisstijl, want terughoudendheid is altijd een belangrijke pijler geweest van het Audidesign. Bij de Audi A8 kun je kiezen uit twee diesels: de bekende 3,0-liter TDI die we in diverse auto's eerder hebben zien langskomen, en een machtige 4,2-liter TDI V8 met maar liefst 350 pk en 800 Nm! Die laatste is onze keus voor vandaag. Gelukkig heeft zo'n A8 standaard Quattro-aandrijving, dus al dat koppel vindt zijn weg wel naar het asfalt.
Grote klasse
Het interieur van de Audi is van grote klasse. De middentunnel is extreem breed en Audi heeft zijn knoppenwinkel ten opzichte van de A4 iets naar boven verplaatst. De boel zit nu op een schuin stuk tussen de middentunnel en de middenconsole in. Daaronder vinden we een nieuwe keuzehendel voor de versnellingsbak, die nog het meest doet denken aan de gashendel in een straaljager. De ergonomie is hier niet helemaal goed uitgewerkt. Je moet de hendel zeer voorzichtig bewegen om niet de juiste keuze (Reverse bijvoorbeeld) voorbij te schieten. Daarbij komt de bereikbaarheid van de MMI-knop een beetje onder vuur te liggen: de hendel zit in de weg. Sowieso snappen we niet helemaal waarom die knop naar boven is verplaatst: de positie in de A4 was prima. Maar goed, heel storend is het niet. Het scherm komt mooi tevoorschijn uit de middenconsole en zit op de goede hoogte. Onhandig is dat je een extra stap moet maken voordat je via MMI de juiste setting van Driveselect kunt kiezen.
Eén ding in de Audi overheerst al het andere en dat is de V8-diesel. Niet alleen geeft hij de auto de mogelijkheid onvoorstelbare waarden op zowel de sprint als de tussensprint te laten zien, maar ook omdat hij gekoppeld is aan een mooie achttrapsautomaat, die de toerentallen waanzinnig laag houdt.
Gecombineerd met een goede isolatie betekent dat extreem veel rust in de auto; zelfs om te versnellen hoef je niet boven de 2.000 tpm te komen. Bij 120 km/h zit je rond de 1.200 toeren, bij 200 km/h slechts rond de 2.200 toeren. Ga je verder door, dan grijpt de begrenzer pas in als de teller boven de 265 km/h staat. De auto heeft dan nog over: niet verkeerd voor een diesel! Je voelt daarbij dat de A8 nog steeds als een tank op de weg ligt. De lage toerentallen hebben ook zeker hun uitwerking op het brandstofverbruik. Tijdens onze test kwam de Audi uit op een gemiddeld verbruik van maar 9,8 liter per honderd kilometer. Dat is beslist uitstekend voor een twee ton wegende auto met 350 pk onder het gaspedaal.
Genadeloos hard
Wat minder lovend zijn we over de besturing van de A8. Met name de dynamische stuurbekrachtiging werkt niet fijn. Die maakt het sturen weinig communicatief en zwaar. Dat laatste is niet hetzelfde als sportief, iets wat zebij Audi lijken te denken. Toch kun je wel genadeloos hard door een bocht. Door zijn rust en uitstraling vanbinnen is de A8 bovendien een echte limo.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A8 4.2 TDI quattro Pro Line + |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 132.150 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.134 cc |
Maximaal vermogen | 258 kW / 350 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 800 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.137 mm / 1.949 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.992 mm |
Massa leeg | 1.995 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s (fabrieksopgave: 5,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,6s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.