Alfa Romeo Spider 3.2 JTS V6 Q4 Exclusive (2007)
Geen natte dromen
De forse achterkant van de Spider zal wellicht links en rechts wat kritiek te verduren
krijgen, maar naar onze mening is die achtersteven een prachtig voortvloeisel
van de oplopende taillelijnen. En zelfs met gesloten kap is de Spider een prachtige
verschijning. De kap vormt een relatief klein koepeltje op de romp, dat aan de achterkant vrij snel afloopt: sierlijk en stoer tegelijk. Teleurstellend zijn de twee koepeltjes achter de rolbeugels. Over de lijn willen we het niet eens hebben, maar van dit plastic worden zandbakken en driewielertjes gemaakt. Maar het geborstelde
aluminium waarmee het interieur rijkelijk is belegd, voelt aan zoals het er uitziet: helemaal top. Jammer dat veel delen niet perfect aansluiten, dat doet af aan het kwaliteitsgevoel. Teleurstellend is ook het moment dat je in de bestuurdersstoel
plaatsneemt. De eerste reflex is een greep naar de hendel om de hoogte aan te passen. Die zit er wel, maar dan blijkt de stoel al in de laagste stand te staan. Als man van gemiddelde lengte kijk je bijna tegen de bovenste raamstijl aan. De stoelen zitten erg prettig. De pook zit precies waar die hoort, maar hij maakt lange slagen. De instrumenten liggen in tunnels, mooi op de bestuurder gericht. En in plaats van een noodachterbankje is er plek voor datgene wat niet meer in de kofferruimte past.
Gemoedelijk
Deze cabrio laat zich ronduit gemoedelijk berijden. De V6 klinkt erg goed, maar toch ingetogen. Niets mis mee. Wel jammer is dat de V6 onderin erg lui is. Pas bij vijfduizend toeren komt de volle mep vermogen los. Dat had Alfa kunnen compenseren met de versnellingsbak, maar die kans heeft Alfa Romeo laten schieten. Vooral de tweede versnelling is veel te lang, wat een vlotte acceleratie niet ten goede komt. Wil je een beetje sportief door het verkeer, dan moet je in een onnatuurlijk laag verzet rijden.
De snelheidssensatie die je van zo'n auto verwacht, blijft uit. En dat ligt niet alleen aan de motor, ook aan het hoge gewicht van 1.665 kg. Toch heeft Alfa erg zijn best gedaan op het onderstel, want de vering en demping zijn lekker stevig, zonder
dat het tijdens meer ontspannen ritjes gaat irriteren. Hoezeer we ook ons best doen de grenzen van zijn wegligging te ontdekken, de auto is bijna niet gek te krijgen. De permanente vierwielaandrijving laat je elke meter, elke bocht merken dat hij niet voor niets op deze auto zit. En als de Spider eindelijk uitbreekt, gebeurt dat heel geleidelijk over alle vier de wielen en blijkt het kinderlijk eenvoudig hem weer in de hand te krijgen. Zelfs met uitgeschakelde tractiecontrole wordt het geen moment eng in de Alfa. En dat maakt de Alfa Spider tot een auto die je met een gerust hart kunt meegeven aan gezinsleden die wat minder ervaren zijn.
En dan hebben we het nog niet eens over de financiën gehad. Want laten we eerlijk zijn, deze Alfa is begeerlijk en apart, maar hij valt niet in de categorie waar geld geen enkele rol speelt. Deze, de meest luxueuze Spider Exclusive, is standaard voorzien van onder meer gescheiden regelbare volautomatische airconditioning,
radio/cd-speler met mp3 en bediening vanaf het stuur, parkeerhulp achter en regen- en lichtsensoren.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Spider 3.2 JTS V6 Q4 Exclusive |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 62.615 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.195 cc |
Maximaal vermogen | 191 kW / 260 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 322 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.393 mm / 1.830 mm / 1.318 mm |
Wielbasis | 2.528 mm |
Massa leeg | 1.665 kg |
Laadvermogen | 325 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 10,9 s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 273 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.