Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark (1994)
Onverwachte allure
Hoewel Alfa Romeo als een van de weinige sportief-getinte merken nog geen algemeen beroep doet op de tegenwoordig zo populaire multi-kleppentechniek, geeft het motorvermogen zelden aanleiding tot klachten. Dat is niet zo verwonderlijk, want in de Milanese krachtbronnen zit nu eenmaal een aanzienlijke hoeveelheid sportieve ervaring verwerkt. Dat oude ras verloochent zich ook bij de huidige generatie niet: met zijn twee bougies per cilinder komt de nieuwe, maar klassiek gebouwde 1,7-liter motor spelenderwijs aan het forse vermogen van 113 pk.
Nog verrassender is de soepelheid die deze fraaie machine onder meer aan een modern motormanagement ontleent, waardoor het aanzienlijke koppel-maximum van 146 Nm bij een gematigd toerental van 3500 optreedt.
De 1.7 Twin Spark inspireert de toch niet vederlichte 155 tot het levendige gedrag dat nu eenmaal bij dit merk past. Vooral op de snelweg accelereert hij lekker vlot en mede dank zij een gunstige aërodynamiek haalt hij met wat geduld zowaar een topsnelheid van tegen de 190 km/h. Ook de wegligging blijft daar niet bij achter, want de 155 laat zich heel gewillig de hoek om zetten en in lange, snelle bochten bezit hij dezelfde geruststellende stabiliteit die hij ook rechtuit demonstreert.
Met veel gas-erop laat de 155 zich tot een licht onderstuur provoceren, met iets minder gewicht op de rechtervoet wijzigt zich dat in een mooi neutraal karakter en bij bruusk liften van het gaspedaal ontstaat een goedig overstuur, dat de bochtstraal in noodsituaties geruststellend verkleint. Die geleidelijke overgang is een sterk punt van de 155: Alfa laat daarmee zien dat een voorwielaandrijver beslist geen saaie burgermansauto hoeft te zijn. De 155 kan zich dan ook in veel opzichten meten met zijn roemruchte voorouders die met hun achterwielaandrijving wel wat artistieker stuurden, maar ook een grilliger karakter vertoonden.
Toch wordt bij Alfa de herinnering aan vroeger nog steeds dierbaar gekoesterd. Dat zie je aan het dashboard met de toerenteller op de belangrijkste plaats rechts van het midden, dat voel je aan het rempedaal dat wat meer druk vereist dan we tegenwoordig gewend zijn en dat hoor je aan de zorgvuldig gecomponeerde uitlaattoon, die bij toenemend toerental steeds enerverender doorklinkt. Wat dat laatste betreft heeft Alfa de nostalgie wel wat ver doorgedreven, want een geluidsniveau van meer dan 74 dB bij 120 km/h in '5' is echt te veel van het goede.
Sonore brom
Tijdens een korte, snelle rit met veel schakelen en accelereren klinkt die sonore brom met wat goede wil nog wel inspirerend, maar bij een hoog gemiddelde op de snelweg gaat het onderdrukte geloei op den duur behoorlijk de keel uithangen.
Overigens kunnen we ons best voorstellen dat veel Alfa-aanhangers dat karakteristieke geluid voor geen goud willen missen, maar aan de andere kant kan het voor minder fanatieke aspirant-kopers ook een belemmering vormen. En dat zou ronduit jammer zijn, want in het algemeen is de 155 1.7 Twin Spark een heel plezierig rijdende auto, die het best zonder zulke quasi-sportieve foefjes kan stellen.
In de marge hebben we overigens ook nog wel wat bezwaar tegen de onhandige plaatsing van de radio en het asbakje, die tijdens het rijden moeilijk bereikbaar zijn en dus de aandacht afleiden. Jammer, want dat verstoort de voor het overige mooi uitgekiende ergonomie. Verder is er op deze 155 weinig aan te merken: hij biedt ondanks zijn vrij stugge onderstel een aangenaam rij- en zitcomfort, het mechaniek laat zich zonder problemen bedienen en de uitrusting is voor een basismodel niet kinderachtig.
Bovendien is de prijs best interessant, want de tijd dat een Alfa Romeo niet alleen exclusief maar ook duur was, ligt definitief achter ons. Vooral sinds Fiat het Milanese merk onder zijn beschermende paraplu heeft genomen, is gaandeweg iets van het veelgeroemde individualisme verdwenen, maar in ruil daarvoor heeft Alfa beslist een betere kwaliteit en een hogere betrouwbaarheid teruggekregen. Het oude klassemerk boekt dank zij die uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding zelfs gunstiger resultaten op de Nederlandse markt dan het moederconcern en het zustermerk Lancia. Dat is een aanbeveling uit onverdachte hoek, die terecht van toepassing is op het gezonde concept van de Alfa 155.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 155 1.7 Twin Spark |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.471 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.749 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 146 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.443 mm / 1.700 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.220 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 191 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |