Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique (2012)
Tweede kans
De Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker heeft de mouwen flink opgestroopt voordat hij de hand sloeg aan het werk van zijn voorganger. De koplampen zijn totaal anders en daartussen pronkt nu een brede zwarte band, daaronder een veel grotere grille en onder de koplampen staan mistlampen die aan het neuswiel van een Airbus niet zouden misstaan. De Twingo heeft hierdoor veel meer een eigen gezicht gekregen en ziet er zelfs stoer uit, zeker met deze rozemetallic lak. Ook de achterkant is totaal anders, met als opvallendste detail de achterlichten die in tweeën zijn getrokken. Ook dat maakt de Twingo eigenzinnig om te zien. Zo bijzonder als het origineel zal hij nooit worden, maar de Twingo kan met dit nieuwe uiterlijk zeker weer een tijd mee.
Aan de binnenkant is er weinig gewijzigd. Apart is het interieur desalniettemin nog steeds. Centraal voor je neus heb je een losstaande toerenteller, de rest van de instrumenten zitten onder een overkapping (met rode stiksels, jawel!) centraal op het dashboard. De snelheidsmeter is digitaal. Renault is daar dol op, maar wij wat minder. De mate van versnelling of vertraging is daardoor moeilijk in te schatten. Recht voor je, half verborgen achter de toerenteller, zit nog een extra vakje voor losse spullen.
Slim interieur
Omdat er onderhuids weinig aan de Twingo gewijzigd is, blijven we zitten met die wat ongemakkelijke zitpositie. Je zit relatief hoog en het stuur staat nogal vlak en te ver bij je vandaan. Daar staat tegenover dat de mensen achterin flink in de watten worden gelegd. Tenminste, als het op ruimte aankomt. Zien we vaak dat het eenmalig kiezen is tussen óf meer beenruimte óf meer kofferruimte, bij de Twingo kun je die keuze elke dag opnieuw maken, net hoe het uitkomt. Vanaf de Dynamiqueuitvoering krijg je twee los van elkaar in de rijrichting verschuifbare achterstoelen. Helemaal naar achteren heb je dan amper bagageruimte, maar wel een riante beenruimte. De stoelen zijn in twee trappen wegklapbaar, dus ook de zitting, waardoor je nog meer bagageruimte kunt creëren. Helaas kun je de stoelen niet helemaal verwijderen.
De vering en demping zijn nogal zacht, maar niettemin kun je de auto mooi secuur de bochten in zetten. Hij zal daarbij wat meer overhellen, maar wordt toch niet vaag, waardoor je er leuk mee kunt spelen. Hij heeft wel wat last van onderstuur. De prestaties van de aandrijflijn zijn wat mager. De 75 pk van de 1,2-liter 16V komen niet helemaal tot hun recht. Daar komt nog bij dat de versnellingen wat aan de lange kant zijn, en dat betekent dus poken geblazen als je wilt opschieten. En dat is geen feest, want de bak schakelt nogal hakerig.
Renault biedt veel keuze in uitrustingsniveaus. Wij reden de Dynamique en dat is met deze motorisering de meest luxueuze versie. Dan krijg je onder meer automatische klimaatregeling, audio met Bluetooth, de flexibele stoelen achter, halfleren bekleding, toerenteller, cruisecontrol, elektrische raambediening, mistlampen vóór, boordcomputer en centrale vergrendeling. Onze auto had bovendien lichtmetalen 15-inchwielen en het stoffen schuifdak.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.149 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 107 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.687 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 839 kg |
Laadvermogen | 521 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 550 kg / 350 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,4 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,7 s / 11,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,2 s / 40,4 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Renault Twingo 1.5 dCi - 2012 – 481.581 km - Klokje Rond
Renault Twingo - Occasion Aankoopadvies
Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto
Kia Picanto - Volkswagen Up - Renault Twingo
Renault Twingo 1.5 DCi (2012) - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.