Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique (2012)

Tweede kans

Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique
Je zou verwachten dat de tweede generatie van de Renault Twingo nog wel even mee zou kunnen, maar helaas: zo'n tijdloos icoon als de oer-Twingo is hij nooit geworden. Maar hij krijgt een tweede kans, door Renault 'Phase Deux' genoemd.

De Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker heeft de mouwen flink opgestroopt voordat hij de hand sloeg aan het werk van zijn voorganger. De koplampen zijn totaal anders en daartussen pronkt nu een brede zwarte band, daaronder een veel grotere grille en onder de koplampen staan mistlampen die aan het neuswiel van een Airbus niet zouden misstaan. De Twingo heeft hierdoor veel meer een eigen gezicht gekregen en ziet er zelfs stoer uit, zeker met deze rozemetallic lak. Ook de achterkant is totaal anders, met als opvallendste detail de achterlichten die in tweeën zijn getrokken. Ook dat maakt de Twingo eigenzinnig om te zien. Zo bijzonder als het origineel zal hij nooit worden, maar de Twingo kan met dit nieuwe uiterlijk zeker weer een tijd mee.

Aan de binnenkant is er weinig gewijzigd. Apart is het interieur desalniettemin nog steeds. Centraal voor je neus heb je een losstaande toerenteller, de rest van de instrumenten zitten onder een overkapping (met rode stiksels, jawel!) centraal op het dashboard. De snelheidsmeter is digitaal. Renault is daar dol op, maar wij wat minder. De mate van versnelling of vertraging is daardoor moeilijk in te schatten. Recht voor je, half verborgen achter de toerenteller, zit nog een extra vakje voor losse spullen.

Slim interieur

Omdat er onderhuids weinig aan de Twingo gewijzigd is, blijven we zitten met die wat ongemakkelijke zitpositie. Je zit relatief hoog en het stuur staat nogal vlak en te ver bij je vandaan. Daar staat tegenover dat de mensen achterin flink in de watten worden gelegd. Tenminste, als het op ruimte aankomt. Zien we vaak dat het eenmalig kiezen is tussen óf meer beenruimte óf meer kofferruimte, bij de Twingo kun je die keuze elke dag opnieuw maken, net hoe het uitkomt. Vanaf de Dynamiqueuitvoering krijg je twee los van elkaar in de rijrichting verschuifbare achterstoelen. Helemaal naar achteren heb je dan amper bagageruimte, maar wel een riante beenruimte. De stoelen zijn in twee trappen wegklapbaar, dus ook de zitting, waardoor je nog meer bagageruimte kunt creëren. Helaas kun je de stoelen niet helemaal verwijderen.

De vering en demping zijn nogal zacht, maar niettemin kun je de auto mooi secuur de bochten in zetten. Hij zal daarbij wat meer overhellen, maar wordt toch niet vaag, waardoor je er leuk mee kunt spelen. Hij heeft wel wat last van onderstuur. De prestaties van de aandrijflijn zijn wat mager. De 75 pk van de 1,2-liter 16V komen niet helemaal tot hun recht. Daar komt nog bij dat de versnellingen wat aan de lange kant zijn, en dat betekent dus poken geblazen als je wilt opschieten. En dat is geen feest, want de bak schakelt nogal hakerig.

Renault biedt veel keuze in uitrustingsniveaus. Wij reden de Dynamique en dat is met deze motorisering de meest luxueuze versie. Dan krijg je onder meer automatische klimaatregeling, audio met Bluetooth, de flexibele stoelen achter, halfleren bekleding, toerenteller, cruisecontrol, elektrische raambediening, mistlampen vóór, boordcomputer en centrale vergrendeling. Onze auto had bovendien lichtmetalen 15-inchwielen en het stoffen schuifdak.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo 1.2 16V ECO2 Dynamique
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 107 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.687 mm / 1.654 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.367 mm
Massa leeg 839 kg
Laadvermogen 521 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 550 kg / 350 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,4 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,7 s / 11,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,2 s / 40,4 s
Brandstofverbruik 4,5 l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum