Zo veel kun je besparen door je boete uit het buitenland snel te betalen
Wel minder duur dan in Nederland
De twee meest uitgeschreven verkeersboetes voor Nederlanders in het buitenland zijn die voor snelheidsovertredingen en het ongeoorloofd inrijden van milieuzones. Met deze tips kun je het leed voorkomen of op zijn minst beperken.
Een snelheidsovertreding is snel begaan in het buitenland. Onduidelijke of bijna onzichtbare borden, slechte weersomstandigheden of gewoon een moment van onoplettendheid kunnen zomaar leiden tot een boete die je pas bij thuiskomst in de brievenbus vindt. Gelukkig behoort Nederland tot de duurste landen als het gaat om snelheidsovertredingen en dus ben je gevoelsmatig al snel ‘goedkoop’ uit.
Nog steeds denkt menigeen dat een in het buitenland uitgeschreven proces-verbaal niet naar Nederland wordt doorgestuurd, maar het tegendeel is waar. Zo kan een snelheidsboete uit het buitenland in Nederland worden geïnd via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Althans, als het land van herkomst een overeenkomst heeft met Nederland voor de inning van boetes. Dit geldt voornamelijk voor EU-lidstaten en Zwitserland, waarmee Nederland een bilateraal verdrag heeft.
Zo kan bijvoorbeeld de Franse politie aan de hand van het Nederlandse kenteken eenvoudig de naam en het adres van de kentekenhouder achterhalen via de RDW. Het betekent dat je ze maar beter kunt betalen, omdat je anders het CJIB achter je aan krijgt en de boetes door verhogingen en rente snel duurder worden. Rap betalen heeft vaak nog meer voordelen, want in een aantal landen krijg je ‘korting’ wanneer je snel betaalt.
Spanje is het meest gul
Spanje is wat dat betreft het meest gul jegens verkeersovertreders. Wanneer je een bekeuring krijgt van het Spaanse Directoraat-Generaal voor Verkeer (Dirección General de Tráfico, DGT), krijg je een korting van 50 procent als je de boete binnen twintig dagen na ontvangst betaalt. De voorwaarde is wel dat je niet in beroep gaat tegen de overtreding.
Na twintig dagen geldt het normale tarief van de bekeuring, tot de 45ste dag na de datum op de kennisgeving. Betaal nog je later, dan wordt de boete met 20 procent verhoogd. Bovendien moeten binnen die termijn de gegevens bekend zijn van de bestuurder van de auto toen de overtreding werd geconstateerd. Dat heeft alles te maken met het puntensysteem in Spanje: hoe meer overtredingen je maakt, des te groter de kans dat je je rijbewijs kwijtraakt.
Frankrijk: binnen vijftien dagen
In Frankrijk krijg je vijftien dagen de tijd om je boete ‘met 50 procent korting’te betalen. Deze vermindering van de boete is vooral interessant als je een snelheidsovertreding hebt begaan met snelheden tussen de 20 en 50 km/h boven de limiet, voor het rijden met een auto zonder kentekenbewijs, of voor het niet dragen van veiligheidsgordels. De normale boete is in die gevallen 90 euro, maar je kunt dus €45 besparen door snel te betalen.
Verenigd Koninkrijk: binnen veertien dagen
In het Verenigd Koninkrijk kan het variëren, maar als je in de hoofdstad een boete krijgt van de lokale verkeersautoriteit Transport for London kun je 50 procent ervan aftrekken als je binnen veertien dagen betaalt. Betaal je te laat, dan wordt het oorspronkelijke boetebedrag juist met 50 procent verhoogd.
Italië: binnen vijf dagen
Italië hanteert een lager tarief als je een boete binnen vijf dagen betaalt en zelfs als je bereid bent deze ter plekke te betalen. De korting kan in dat geval 30 procent bedragen. Aan de andere kant: als je bij ernstigere overtredingen wordt staande gehouden, kan in afwachting van de eigenlijke boete worden gevraagd om een voorschot te betalen. Let er in dat geval op dat je een betalingsbewijs krijgt.
Verder is het belangrijk om altijd eerst goed te controleren of de vanuit het buitenland opgestuurde boete wel echt is. Financiële oplichters hebben het nogal eens gemunt op nietsvermoedende vakantiegangers. Betaal alleen de bekeuringen die bij jou op papier, thuis in de bus vallen. De politie of het OM in andere landen zal nooit een bekeuring per e-mail of whatsapp sturen. Kijk ook of het wel klopt dat je destijds op die plek bent geweest en of er precies wordt aangegeven welke verkeersregel je hebt overtreden.
Milieuzones
Als het gaat om de beruchte milieuzones zijn het momenteel vooral Frankrijk en Italië die de Nederlandse postbodes veel werk bezorgen. Hoewel Frankrijk heeft aangekondigd op korte termijn te stoppen met de omstreden milieuzones, voeren dit jaar nog eens dertig nieuwe Franse steden zo’n zone in.
Het doel van de zones is duidelijk: de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden verbeteren door vervuilend verkeer te weren. Automobilisten moeten in bepaalde steden beschikken over een milieuvignet. Zonder dat vignet riskeert men een boete, die kan oplopen tot €135 voor vrachtwagens. Ook motorrijders en bestuurders van campers vallen onder de regeling.
Vier soorten in Frankrijk
De bekendste milieuzones zijn de ZFE (Zones à Faibles Émissions), die permanent van kracht zijn en de toegang voor vervuilende voertuigen beperken. Maar er zijn ook tijdelijke varianten zoals de ZCR (Zones de Circulation Restreinte) en ZPA (Zones de Protection de l’Air), die ingaan bij uitzonderlijke luchtvervuiling. De regels zijn niet overal gelijk. In sommige steden is het Crit’Air-vignet altijd verplicht, in andere alleen bij smog of specifieke weersomstandigheden. Verwarring ligt dus op de loer.
Ook Lille en Bordeaux
Zoals gezegd zijn dertig nieuwe steden toegetreden tot het systeem, verspreid over heel Frankrijk. Dat zijn onder meer Bordeaux, Rennes, Dijon, Nancy, Avignon, Toulon en Caen. Opvallend is de uitbreiding van de zones rond Lille: daar zijn nu ook 94 omliggende gemeenten opgenomen in de milieuzone. Het vignet is ook verplicht op de autosnelwegen die deze steden doorkruisen. Wie zonder rijdt, riskeert een boete. Zelfs al stop je niet in de stad zelf.
Goedkoop, maar op tijd aanvragen
Zo is voor Nederlandse automobilisten het Crit’Air-vignet in Frankrijk vrijwel onmisbaar geworden. Het is relatief goedkoop – €4,91 inclusief verzending – en geldt in het hele land. Het vignet kun je online bestellen via de officiële site van de Franse overheid: www.certificat-air.gouv.fr . Rechts boven in de homepage kun je voor de Nederlandse taal kiezen en let op: kies voor Voertuig geregistreerd in het buitenland.
Houd rekening met een levertijd van ongeveer vijftien dagen. Wees bovendien op de hoede voor frauduleuze websites die valse vignetten verkopen.
Italië wespennest qua milieuboetes
Ook in veel Duitse steden is een milieusticker verplicht - zelfs voor elektrische voertuigen. Zonder geldige milieusticker mag je zo’n ‘Umweltzone’ niet inrijden. Doe je dat toch, dan riskeer je een boete van €100. Ook als je de sticker hebt besteld maar nog niet hebt ontvangen, kun je een boete krijgen. Bestel deze daarom minstens 14 dagen voor vertrek online. Dat kan bij een aantal aanbieders en de kosten zijn meestal zo’n €12,50.
Italië is een wespennest als het om milieuzones gaat. Het goede nieuws is dat je voor dit land geen milieusticker nodig hebt. De regels zijn in theorie simpel, want in Italië zijn de meeste milieuzones alleen toegankelijk voor vergunninghouders. Als Nederlander mag je zonder speciale toestemming dus niet zomaar een ‘Zona Traffico Limitato’ (ZLT) inrijden. Doe je dat toch, dan word je automatisch geflitst en krijg je een boete van vaak meer dan €100.
In sommige steden, zoals Milaan en Palermo, kun je bij een kiosk of tabakswinkel een dagpas kopen. Maar in de meeste plaatsen is het simpelweg verboden terrein voor wie geen lokale vergunning heeft. De ANWB adviseert dan ook om de auto buiten de ZTL-zones te parkeren en het laatste stuk met het openbaar vervoer of te voet af te leggen.
Verder kun je eventueel bij je hotel in de stad vragen of zij een tijdelijke ontheffing kunnen regelen. Zo’n vergunning moet dan duidelijk zichtbaar onder de voorruit liggen. Tot slot: wees scherp op de verkeersborden met ‘Zona Traffico Limitato’. Die markeren waar de verboden zones beginnen. In theorie zijn ze gemakkelijk te herkennen, maar in de praktijk worden ze door veel toeristen over het hoofd gezien – met dure gevolgen.
Meer over verkeersboetes in het buitenland lees je in dit artikel op AD Auto.