Weg uit Born: hier wordt de Mini Countryman nu gebouwd
Kijkje in eerste Duitse fabriek voor Mini’s
Mini heeft de laatste jaren voor heel wat werkgelegenheid gezorgd in het Limburgse Born, waar onder meer de populaire Countryman in elkaar werd geschroefd. Nu verlaat het van oorsprong Engelse merk de Limburgse fabriekshallen en wordt de nieuwe Countryman de eerste Mini die in Duitsland van de band gaat lopen. We reizen het model achterna.
Gek eigenlijk: Mini is al sinds de eeuwwisseling in bezit van het oer-Duitse BMW, maar tot op heden liep er nog nooit in Duitsland een Mini van de band. Dat de nieuwe Countryman daar verandering in brengt, is voor Nederlanders wel zuur. Het uitgaande model is immers een van de Mini’s die bij VDL Nedcar in Born worden gebouwd, maar BMW heeft andere plannen. Het verhuist de Countryman-productie naar de fabriek die eigenlijk de enige logische keuze is: BMW Werk Leipzig. Deze vestiging is al vanaf zijn oprichting gespecialiseerd in de productie van de kleinste BMW-modellen. De 1-serie, 2-serie Active Tourer en 2-serie Gran Coupé lopen hier ook van de band, auto’s die net als de Countryman op het voorwielaangedreven UKL-platform staan. Dat houdt de boel lekker overzichtelijk.
BMW's op het UKL-platform.
‘Leipzig’ opende in 2005 en is daarmee relatief jong. Of het door die leeftijd komt, weten we niet, maar de fabriek doet in de praktijk opvallend modern en fris aan. Hier geen dikke slagbomen en wachtershuisjes, maar gewoon een parkeerterrein waarvandaan iedere bezoeker zo naar de ingang kan lopen. De entree is imposant en bestaat uit een grote hal met gewaagde architectuur, waarbij geen muur recht lijkt te staan. Helemaal bovenin, net onder het dak, komen de kale koetswerken hier al zichtbaar voorbij. Door die theatrale presentatie en de bijbehorende ledverlichting rijst het vermoeden dat het om een pure show-opstelling gaat, maar men verzekert ons dat het hier om échte, nog niet afgebouwde auto’s gaat. Bij de entree is ook meteen een restaurant en koffiehoek, waarmee de hal een verzamelplaats wordt voor allerlei snelle besprekingen en een ideale plek is om bezoek te ontvangen. Het vele glas, de slim aangebrachte verlichting en de – typisch Duits – brandschone vloer staan in schril contrast met het ruwe, rommelige beeld dat we van andere autofabrieken kennen en daardoor in ons hoofd toch een verwachtingspatroon heeft gevormd.
Van Australië tot Amerika
Dat blijkt niet alleen maar een façade, want door de hele fabriek heen is het opmerkelijk schoon en strak. Voor de fabriek in Leipzig is dit de allereerste keer dat er een auto van de band loopt die níet het BMW-logo draagt. De komst van de Countryman betekent dat er hier hard gewerkt moet gaan worden. In 2023 liepen hier ‘maar’ 200.000 auto’s van de band, maar in 2024 moet dat puur door de komst van de grote Mini stijgen naar 300.000 stuks. Komende zomer lopen hier dus dagelijks 1.000 BMW’s en 500 Mini’s van de band, aantallen die voor buitenstaanders maar moeilijk te bevatten zijn. Niet zo gek dus dat ‘een rondje door de fabriek’ te voet nog een hele onderneming is.
Wie nog nooit in een autofabriek is geweest, moet zeker eens een poging doen om ergens een rondleiding te krijgen. De veelal gerobotiseerde processen zijn bijzonder indrukwekkend en de logistiek die hierbij komt kijken, is al helemaal niet te bevatten. Niet alleen lopen de verschillende modellen kriskras door elkaar van de productielijn, maar ook nog in verschillende kleuren en uitvoeringen én voor verschillende markten. Rechtsgestuurde modelletjes voor Australië, Gran Coupés voor Amerika en China en een van de laatste 1-serie diesels voor een verstokte dieselrijder uit Duitsland, het staat hier allemaal door elkaar. Elke auto is voorzien van een uniek kenmerk en dat is kennelijk genoeg om ervoor te zorgen dat op exact het juiste moment exact de juiste onderdelen bij exact het juiste exemplaar eindigen, ook al lijkt dat onmogelijk. Die Mini is hier in elk geval in goede handen, al was dat in Limburg natuurlijk ook zo.
Fabriek Leipzig in cijfers
138.000
Alleen al de spuithal neemt 138.000 vierkante meter in beslag. Dat is nog meer dan ‘Assemblage’, dat goed is voor 112.300 vierkante meter.
160.000
De perserij stampt dagelijks 160.000 onderdelen in elkaar.
6
Tot zes dagen voor de productiestart kunnen opties en kleuren worden gewijzigd.
160
BMW en Mini bieden samen 140 tot 160 kleuren aan, waarvan een deel slechts ‘op verzoek’ wordt geleverd’.
32
De productie van één auto neemt van begin tot eind 32 uur in beslag.
4
BMW Leipzig heeft vier artsen in vaste dienst, zodat er bij een eventueel bedrijfsongeval altijd snel hulp is.
700
Alleen al de afdeling Assemblage heeft een productielijn van 700 meter.
5
Verspreid door de fabriek zijn vijf kleine waterstofstations te vinden. De veelal autonome karretjes waarop onderdelen door de hallen worden verplaatst, worden daar bijgevuld. Door de karretjes op waterstof te laten rijden, zorgt BMW ervoor dat ze altijd beschikbaar zijn. Opladen zou te lang duren.
1.500
Dit jaar moeten er dagelijks 1.500 auto’s van de band lopen in Leipzig. De Countryman is goed voor een derde daarvan.
144
De lakstraat in Leipzig is volledig geautomatiseerd dankzij 144 robots. Mensen lopen hier alleen om de boel in de gaten te houden, al heeft deze afdeling alsnog 700 man in dienst.
4
Een rondje door de lakstraat is maar liefst vier kilometer lang.
6
Assemblage is en blijft ook in zo’n moderne fabriek grotendeels mensenwerk. Slechts zes procent van het werk wordt hier door robots verzet, de rest is mensenwerk. Niet zo gek dat BMW op deze afdeling 2.000 mensen in dienst heeft.
376
In tien uur tijd doorloopt een auto in de assemblagehal maar liefst 376 verschillende productiestappen.
Niet de eerste EVDe nieuwe Mini Countryman is er ook in volledig elektrische vorm en daarmee staat er weer een EV op het menu van de fabriek in Leipzig. Weer? Ja, weer, want al in 2012 werden hier voor het eerst elektrische auto’s gebouwd. In dat jaar verscheen de ActiveE, een elektrische en experimentele versie van de toenmalige 1-serie Coupé. Kort na dit experiment verscheen de eerste productie-EV van BMW, de i3. Die auto werd ook in Leipzig gebouwd, net als i-uithangbord i8. Sinds 2005 is de fabriek gebruikt voor een gevarieerd aanbod BMW-modellen, maar altijd met relatief compacte buitenmaten. Vanaf de driedeurs versie van de eerste generatie zijn alle generaties 1-serie (ook) hier gebouwd, net als de eerste X1. De Coupé en Cabriolet werden later omgetoverd in 2-serie en deelden die naam met de Active Tourer, waarvan na de eerste nu ook de tweede generatie van de band loopt in Leipzig. De langere Gran Tourer is hier trouwens nooit gemaakt, want die komt uit Regensburg. |
De BMW i3 en i8 liepen hier ook van de band.