
Waarom heeft niemand Dacia gekopieerd? - AutoWeek Podcast
'Ioniq 6 is harde aanval op de Tesla Model 3'
Marco is weer terug voor de podcast en vertelt uitgebreid over zijn testrit in de Hyundai Ioniq 6. Roy reed in de Dacia Jogger, hybrid, maar is die niet te duur? Dat en meer deze week in de podcast. Luisteren kan hieronder. Veel plezier!
In deze aflevering aandacht voor Dacia, de beste V8 en we reden met de Hyundai Ioniq 6.
Luisteren kan uiteraard hierboven, maar je vindt ons ook via Apple Podcast, Spotify, TuneIN,Google Podcast, en Pocket Cast. Zoek op AutoWeek of De Uitlaat en abonneer je als je geen aflevering wilt missen. Iedere twee weken is er een nieuwe aflevering!
Laat in de comments weten wat je ervan vindt of dat je bepaalde suggesties hebt waarover we het een keer moeten hebben. Vragen of input via Twitter kan via #AWUitlaat, mailen kan ook naar uitlaat@autoweek.nl . Veel luisterplezier!
Lees ook
'Ik rij graag met een bumper vol lijken, maar alleen als ze van mij zijn' - Podcast
'Geen idee hoe een overdrive werkt, maar het voelt fijn' - Podcast
'Ik beken dat ik een enorme fan ben van de Tesla Model 3' - Podcast
'In welke auto mis je de benzinemotor het meest?' - podcast
'Bij WK paniekvoetbal zou Ford kampioen worden' – Podcast
Lezersreacties (50)
Reageren






gadgets, waar 99% van het gewone volk niet op zit te wachten.
Niet helemaal waar. Een overgroot deel van het gewone volk tijdens het volgende familiefeest/in de kroeg/... kunnen opscheppen over wat voor opties en gadgets er allemaal op zijn/haar nieuwe auto zitten.
Dat ze totaal geen idee hebben hoe deze opties te moeten gebruiken en ze bijgevolg nooit gebruiken is bijzaak.




meer NCAP sterren haalt . Ben je wat meer kwijt, heb je ook wat meer.
Ja, meer NCAP sterren. Alleen haalbaar met Active Breaking en Lane Assist
En vervolgens allemaal klagen dat die systemen zo irritant zijn en ze weer uit zetten.



Het argument dat je met anticiperend rijden dat kan compenseren is naast de kwestie.
Nogmaals, als je dat niet interesseert is dat prima, maar accepteer ook dat het voor anderen wel een issue is.

.
We moeten dit wel in perspectief zien. Het idee dat een Dacia ONveilig is, is onjuist. Enkel een klein beetje minder veilig dan duurdere auto's.

En niemand beweert dat ze onveilig zijn, dat is te zwart- wit. Maar minder veilig dan de (duurdere) merken die wel alles op 5 sterren hebben staan is goed omschreven. Het is in die zin een voorbeeld van alle waar naar zijn geld wat mij betreft.

Het is in ieder geval wel een gemakkelijk marketing argument - onder het mom van: Oh je hebt kinderen? Ja dan is een veilige auto toch wel heel belangrijk. En daar ben ik het deels mee eens.
Andere kant van het verhaal: zolang ik op een fiets durf te stappen waarbij de veiligheid zowat nihil is, voel ik me nog perfect veilig in een Dacia uit 2005 of recenter.
En als veiligheid echt het belangrijkste was? Dan reed iedereen wel in een Porsche 911 of dergelijke, die dingen hebben namelijk een veel kortere remafstand dan eender welke 13 in een dozijn gezinswagen die je op de weg ziet.

De Jogger heeft sowieso al een veel langere wielbasis/lengte dan de Sandero. De airbags voor de tweede rij voldoen volledig. Enkel gaat men op papier ervan uit dat deze niet lang genoeg (zouden) zijn voor de derde rij (bij de 7-zitter). Wel dus voor de 5-zitter. Toch één ster aftrek omdat ze niet voldoende zouden zijn voor de 7-zitter (!!!).
Daarnaast is er geen gordelverklikker op de derde rij, wederom één ster aftrek. Welnu, als ik de kinderen in de auto zet met autostoeltje weet ik zelf wel of de gordel vastzit. Aan volwassenen kun je het vragen c.q. is het de eigen verantwoording.
Eén ster aftrek wegens het ontbreken voor 'lane assist' en 'voetgangers/fietsers detectie'. Ik kan zelf de auto binnen de lijntjes laten kleuren, het tweede is aan de fietsers/voetgangers om zelf.
Dus, 1 + 3 = 4 sterren!

Dacia kan zelf 4 Joggers beschikbaar stellen voor testen, maar heeft dit niet gedaan.
Verder probeer jij er met misleidende onzin extra sterren bij te praten, maar daar heb jij noch de capaciteiten, noch de autoriteit voor om dit te doen. Dus het blijft 1 armoedig sterretje.
M.i. blijft iedereen niet altijd tussen de lijntjes en lane assist reduceert het risico op frontale botsingen, botsing tegen bomen etc. Dus dat jij altijd tussen de lijntjes blijft is zeer ongeloofwaardig.
Dat fietsers en voetgangers het volgens jou zelf maar moeten uitzoeken is m.i. een walgelijke asociale houding.
Ik hoop van harte dat het niet plaats vindt, maar als je vrouw of kind als voetganger of fietser geschept worden door een auto, dan praat je daarna waarschijnlijk wel anders.
Conclusie: de Dacia Jogger is en blijft een 1-ster kar en is zeer onveilig vergeleken met andere nieuwe auto’s.



Neem je gewoon de 5-p versie ?

Waarom zou je voor 20inch velgen/banden kiezen onder een EV als dit toch zoveel van je actieradius afhaalt.
Zie toch regelmatig cijfers voorbijkomen van ca -/- 10%.
"t; Staat mooi?"
Ja dat zal, kwestie van smaak, maar het rijdt doorgaans ook nog flink oncomfortabeler ook.







Ik heb b.v al 5 jaar de z.g.n "lane departure" uitgeschakeld. Zeer irritant dat de auto a h.w aan je stuur trekt. Maar nu zijn er auto's dat je bij iedere start dit moet uitschakelen. Nog erger. Onderhand worden auto's computers die ook nog van A naar B kunnen rijden. Eigenlijk hetzelfde als een smartphone waarmee je ook nog kunt bellen! Auto's worden door al die overbodige opties ook veel te duur zeker door de illegale BPM heffing van onze (r)overheid.



Een ieder die roverheid roept kan bij mij een enkeltje aanvragen. Graag verkassen naar een land die je wel bevalt.
Helemaal mee eens!


Naar welk land wil je toe?







Want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de eindeloze series modellen en modelvarianten allemaal hun toegevoegde waarde hebben en daardoor niet alleen al oorzaak zijn van de exorbitante prijsstijgingen van de laatste pakweg 10 jaar.
Beperk je modellen gamma en eindeloze gadgetfabricage en het kan serieus voordeliger en toch winstgevend worden gebouwd.
Zoals Tesla bijvoorbeeld?
Klein stukje geschiedenis: Van de Simca/Chrysler/Talbot 1307/1308/1510 serie eind jaren 70 werden er 400-500.000 per jaar gebouwd.
Productie al na enkele jaren gestaakt, dat kon niet uit....
En welk model haalt nu zulke aantallen?
Nu kunnen kleine aantallen ineens wel uit?
Nee nu ook niet, behalve als de marges (en dus de consumentenprijzen) fors worden opgeschroefd.
Het beperkte modellen aanbod, en de beperkte varianten binnen modelseries lonen dus bij Dacia.
En grappig genoeg -in een andere prijsklasse- loont dus ook bij Tesla.

- Deawoo / Chevrolet
- Diahatsu
- Mitsubishi
- Skoda
- Kia
- Hyundai
- Lada
- Sangyong
- VW (fox)
- Seat
- Fiat
Vooral Fiat heeft de beste kans, maar die oude modellen politiek







Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.