AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Waarom heeft niemand Dacia gekopieerd? - AutoWeek Podcast

'Ioniq 6 is harde aanval op de Tesla Model 3'

Dacia Duster (2021)

Marco is weer terug voor de podcast en vertelt uitgebreid over zijn testrit in de Hyundai Ioniq 6. Roy reed in de Dacia Jogger, hybrid, maar is die niet te duur? Dat en meer deze week in de podcast. Luisteren kan hieronder. Veel plezier!

In deze aflevering aandacht voor Dacia, de beste V8 en we reden met de Hyundai Ioniq 6.

Luisteren kan uiteraard hierboven, maar je vindt ons ook via Apple Podcast, Spotify, TuneIN,Google Podcast, en Pocket Cast. Zoek op AutoWeek of De Uitlaat en abonneer je als je geen aflevering wilt missen. Iedere twee weken is er een nieuwe aflevering!

Laat in de comments weten wat je ervan vindt of dat je bepaalde suggesties hebt waarover we het een keer moeten hebben. Vragen of input via Twitter kan via #AWUitlaat, mailen kan ook naar uitlaat@autoweek.nl . Veel luisterplezier!

Lezersreacties (50)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Bimmert
Bimmert
  • 3
Een merk als VW heeft budgetmodellen genoeg hoor, die brengen ze echter in andere werelddelen uit.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Waarom brengt VW dan niet tenminste 1 of 2 van deze goedkope 'wereldauto's' uit in Europa? De behoefte is er weldegelijk. Ik vermoed dat ze niet aan de EU eisen voldoen waar Dacia dus wel aan voldoet. Dus nogmaals: Kan VW dan nog voor een faire prijs concurreren met Dacia?
Bimmert
Bimmert
  • 0
Waarom wel? Elk merk kiest per afzetgebied wat ze aanbieden op grond van hoe ze zich in de markt willen zetten en waar ze het meest op denken te verdienen. Blijkbaar schat men het marktaandeel voor Europa niet zo groot in. Als dat verandert komen fabrikanten als VW en Toyota en Honda -en noem er gerust meer- ook wel te zijner tijd met budgetmodellen hier op de markt hoor.
Gewijzigd door auteur
10001
10001
  • 1
Is hun keuze @zoefzoef. In de westerse en nog wat andere markten willen ze een wat hoger in de markt imago
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 8
Dacia kopiëren betekent, terug in de richting van : "back-to-basics", en dat willen "premium" fabrikanten niet. Die zitten zich vooral onderling uit te sloven met innovaties en gadgets, waar 99% van het gewone volk niet op zit te wachten. Intussen lacht Dacia zich rot, gezien het succes van de "basic" Sandero.
Gewijzigd door auteur
BartF7P
BartF7P
  • 2
gadgets, waar 99% van het gewone volk niet op zit te wachten.

Niet helemaal waar. Een overgroot deel van het gewone volk tijdens het volgende familiefeest/in de kroeg/... kunnen opscheppen over wat voor opties en gadgets er allemaal op zijn/haar nieuwe auto zitten.
Dat ze totaal geen idee hebben hoe deze opties te moeten gebruiken en ze bijgevolg nooit gebruiken is bijzaak.
Bimmert
Bimmert
  • 3
Tussen Dacia en de zogenoemde 'premiums' zitten genoeg merken. En als gadgets niet tellen kan je ook gewoon een instapmodel van Renault, VW, etc kopen. Heb je een auto die wat verfijnder is als het gaat om rijeigenschappen en comfort, meer NCAP sterren haalt . Ben je wat meer kwijt, heb je ook wat meer.
Anoniem
Anoniem
  • 9
meer NCAP sterren haalt . Ben je wat meer kwijt, heb je ook wat meer.

Ja, meer NCAP sterren. Alleen haalbaar met Active Breaking en Lane Assist
En vervolgens allemaal klagen dat die systemen zo irritant zijn en ze weer uit zetten.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Dat klopt niet, ook voor botsveiligheid/ airbags minpunten. Of je dat belangrijk vind moet ieder voor zich weten, voor mij telt het mee.
Gewijzigd door auteur
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 2
Het is enkel safety assist en vulnerable road users waar die minder scoort. Zolang je zelf in de auto zit en beetje anticiperend rijdt is er niets aan de hand.
Bimmert
Bimmert
  • 1
De zijairbags schoten ook te kort. Verder, de jogger scoort in elk deelgebied bij de 5 minst veilige auto's.
Het argument dat je met anticiperend rijden dat kan compenseren is naast de kwestie.
Nogmaals, als je dat niet interesseert is dat prima, maar accepteer ook dat het voor anderen wel een issue is.
RobG
RobG
  • 2
Het is natuurlijk dubbel. Ten eerste heb je de puntenaftrek voor de nutteloze gadgets. Daarnaast de echt crashveiligheid, die bij Dacia ook niet geweldig in vergelijking met de (duurdere) concurrentie. Maar, wanneer je een Dacia vergelijkt met een 10 jaar oude auto van de duurdere concurrentie, dan doen ze het weer prima.
.
We moeten dit wel in perspectief zien. Het idee dat een Dacia ONveilig is, is onjuist. Enkel een klein beetje minder veilig dan duurdere auto's.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Het perspectief is dan ook dat je moet vergelijken met andere auto's die nu net als de Dacia nieuw te koop zijn.
En niemand beweert dat ze onveilig zijn, dat is te zwart- wit. Maar minder veilig dan de (duurdere) merken die wel alles op 5 sterren hebben staan is goed omschreven. Het is in die zin een voorbeeld van alle waar naar zijn geld wat mij betreft.
BartF7P
BartF7P
  • 0
Klopt, wat veiligheid waard is moet ieder voor zich uitmaken.
Het is in ieder geval wel een gemakkelijk marketing argument - onder het mom van: Oh je hebt kinderen? Ja dan is een veilige auto toch wel heel belangrijk. En daar ben ik het deels mee eens.
Andere kant van het verhaal: zolang ik op een fiets durf te stappen waarbij de veiligheid zowat nihil is, voel ik me nog perfect veilig in een Dacia uit 2005 of recenter.
En als veiligheid echt het belangrijkste was? Dan reed iedereen wel in een Porsche 911 of dergelijke, die dingen hebben namelijk een veel kortere remafstand dan eender welke 13 in een dozijn gezinswagen die je op de weg ziet.
Erik abcd
Erik abcd
  • 1
Blijft toch wel 'lachen' met Bimmert. Ze hebben de Jogger helemaal niet getest, enkel alleen de resultaten overgenomen van de Dacia Sandero Stepway en deze vertaald naar de Jogger.
De Jogger heeft sowieso al een veel langere wielbasis/lengte dan de Sandero. De airbags voor de tweede rij voldoen volledig. Enkel gaat men op papier ervan uit dat deze niet lang genoeg (zouden) zijn voor de derde rij (bij de 7-zitter). Wel dus voor de 5-zitter. Toch één ster aftrek omdat ze niet voldoende zouden zijn voor de 7-zitter (!!!).
Daarnaast is er geen gordelverklikker op de derde rij, wederom één ster aftrek. Welnu, als ik de kinderen in de auto zet met autostoeltje weet ik zelf wel of de gordel vastzit. Aan volwassenen kun je het vragen c.q. is het de eigen verantwoording.
Eén ster aftrek wegens het ontbreken voor 'lane assist' en 'voetgangers/fietsers detectie'. Ik kan zelf de auto binnen de lijntjes laten kleuren, het tweede is aan de fietsers/voetgangers om zelf.
Dus, 1 + 3 = 4 sterren!
BEV4ever
BEV4ever
  • 0
“Ze” hebben niet getest: heel makkelijk om “ze” de schuld te geven dat de Jogger maar 1 Euro NACP ster heeft.
Dacia kan zelf 4 Joggers beschikbaar stellen voor testen, maar heeft dit niet gedaan.
Verder probeer jij er met misleidende onzin extra sterren bij te praten, maar daar heb jij noch de capaciteiten, noch de autoriteit voor om dit te doen. Dus het blijft 1 armoedig sterretje.
M.i. blijft iedereen niet altijd tussen de lijntjes en lane assist reduceert het risico op frontale botsingen, botsing tegen bomen etc. Dus dat jij altijd tussen de lijntjes blijft is zeer ongeloofwaardig.
Dat fietsers en voetgangers het volgens jou zelf maar moeten uitzoeken is m.i. een walgelijke asociale houding.
Ik hoop van harte dat het niet plaats vindt, maar als je vrouw of kind als voetganger of fietser geschept worden door een auto, dan praat je daarna waarschijnlijk wel anders.
Conclusie: de Dacia Jogger is en blijft een 1-ster kar en is zeer onveilig vergeleken met andere nieuwe auto’s.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Wat een kul zeg. Gezien je aanmatigende toon maak ik er verder geen woorden aan vuil, dat doet BEV4EVER al prima, en ter zake.
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 0
Nou beaver, als het allemaal zo eng en gevaarlijk is buiten kan je maar beter thuis blijven. Erik heeft gewoon gelijk.
RobSmith
RobSmith
  • 4
Wie het weet mag het zeggen, komt ook in deze podcast weer voorbij:
Waarom zou je voor 20inch velgen/banden kiezen onder een EV als dit toch zoveel van je actieradius afhaalt.
Zie toch regelmatig cijfers voorbijkomen van ca -/- 10%.
"t; Staat mooi?"
Ja dat zal, kwestie van smaak, maar het rijdt doorgaans ook nog flink oncomfortabeler ook.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 1
Ook die tesla rijders die de wieldoppen eraf trekken omdat het mooier staat. Niet echt rationeel en die velgen die erachter zitten zijn nou ook niet echt mooi te noemen.
Gerrit Zerken
Gerrit Zerken
  • 1
Eens, maar al het Duitse spul is onbetaalbaar geworden nieuw. En mensen willen gewoon niet meer teveel betalen...
Carpe
Carpe
  • 3
Alleen Dieselgate liep al in de tientallen miljarden. Niet dat de kwaliteit daarvoor zo goed was trouwens, maar het moge duidelijk zijn dat het VW concern in een diep dal zit.
Rob 8977173
Rob 8977173
  • 2
Ik wil een auto met zo min mogelijk "troep" verzonnen door die ambtenaren bij de EU.
Ik heb b.v al 5 jaar de z.g.n "lane departure" uitgeschakeld. Zeer irritant dat de auto a h.w aan je stuur trekt. Maar nu zijn er auto's dat je bij iedere start dit moet uitschakelen. Nog erger. Onderhand worden auto's computers die ook nog van A naar B kunnen rijden. Eigenlijk hetzelfde als een smartphone waarmee je ook nog kunt bellen! Auto's worden door al die overbodige opties ook veel te duur zeker door de illegale BPM heffing van onze (r)overheid.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 3
Een ieder die roverheid roept kan bij mij een enkeltje aanvragen. Graag verkassen naar een land die je wel bevalt.
Omega
Omega
  • 1
Een ieder die roverheid roept kan bij mij een enkeltje aanvragen. Graag verkassen naar een land die je wel bevalt.

Helemaal mee eens!
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
Toeslagen-affaire, Groningen-gasschadeschandaal, illegale vermogensrendementsdiefstal; 40 miljard weggeven aan coronafonds; er zijn genoeg valide redenen om de Nederlandse overheid aan te duiden met roverheid.
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 2
Tsja, en Nederland behoort nog tot de top van gelukkigste inwoners, dus blijkbaar is het elders nog veel slechter.
Naar welk land wil je toe?
was Grami
was Grami
  • 0
Ik zie tekortkomingen in het nederlandse systeem maar klaag niet omdat overal wat te klagen is.... ik heb al een stekje in Bulgarije ( wat is alles in NL dan goed geregeld !!) en hoop daar over enkele jaren tenminste de helft van het jaar te wonen .
HarrieD
HarrieD
  • 4
Aan één Dacia hebben wij toch genoeg. De geinteresseerden die een goede en niet te dure auto willen weten de Dacia dealer te vinden. Voor Dacia is het heel plezierig dat zij vrijwel geen gelijkwaardige concurrentie kennen. Heel overzichtelijk. O ja, de afgebeelde Duster is toch een mooie SUV in al zijn eenvoud. Grootste tegenstander van de Duster is onze BPM.
Der Alte
Der Alte
  • 0
Is het niet zo dat de meeste Nederlanders een lege beurs hebben ipv een volle,je kan de euro maar 1 keer uitgeven.
De Dude
De Dude
  • 0
Omdat je er amper marge op maakt en onder druk staat van toenemende veiligheidssystemen die klauwen vol geld kosten.
Rick58
Rick58
  • 3
VW is wel op de goede weg. Interieur heeft het zelfde plastic gehalte. Uiterlijk komen ze ook dichter naar elkaar. Nu nog de prijs halveren en ze zijn er.
Deunan
Deunan
  • 0
VAG bouwt niets basics meer in Europa. Skoda zit qua prijzen en producten veel dichter op Volkswagen dan Dacia op Renault. Eigenlijk was de Up-drieling de laatste slimme basic auto van VAG. Misschien hebben ze wel iets leuks in de Zuid-Amerikaanse lijn? De Fox was het echter niet. Stellatis heeft Fiat, en zeker in de kleine auto's zou Fiat prima meekunnen met Dacia. Ik zie dat eigenlijk als de meest waarschijnlijke Europese concurrent voor Dacia. Daarbuiten hebben Suzuki-Maruti en Toyota nog leuke modellen voor ontwikkelende economie.
RobSmith
RobSmith
  • 3
Toch kunnen autofabrikanten wél leren van Dacia.
Want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de eindeloze series modellen en modelvarianten allemaal hun toegevoegde waarde hebben en daardoor niet alleen al oorzaak zijn van de exorbitante prijsstijgingen van de laatste pakweg 10 jaar.
Beperk je modellen gamma en eindeloze gadgetfabricage en het kan serieus voordeliger en toch winstgevend worden gebouwd.
Zoals Tesla bijvoorbeeld?
Klein stukje geschiedenis: Van de Simca/Chrysler/Talbot 1307/1308/1510 serie eind jaren 70 werden er 400-500.000 per jaar gebouwd.
Productie al na enkele jaren gestaakt, dat kon niet uit....
En welk model haalt nu zulke aantallen?
Nu kunnen kleine aantallen ineens wel uit?
Nee nu ook niet, behalve als de marges (en dus de consumentenprijzen) fors worden opgeschroefd.
Het beperkte modellen aanbod, en de beperkte varianten binnen modelseries lonen dus bij Dacia.
En grappig genoeg -in een andere prijsklasse- loont dus ook bij Tesla.
Pex725
Pex725
  • 0
Als ik alle commentaren doorlees noemt niemand Kia of Hyundai - dat zegt genoeg hoe duur, maar ook wat voor verandering die hebben. Vroeger had je als Budgetmerken eerder;
- Deawoo / Chevrolet
- Diahatsu
- Mitsubishi
- Skoda
- Kia
- Hyundai
- Lada
- Sangyong
- VW (fox)
- Seat
- Fiat
Vooral Fiat heeft de beste kans, maar die oude modellen politiek
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 0
Mitsubishi is nooit een budgetmerk geweest. Ok zij hebben de op één na goedkoopste auto in hun gamma, maar dat maakt het nog geen budgetmerk.
Kminne
Kminne
  • 2
Waarom zou je een Dacia Sandero in 's hemelsnaam testen tegen een Hyundai i10? Totaal ander segment. Je zou de Sandero moeten testen tegen de 208, de Corsa en de Clio.
Deunan
Deunan
  • 0
De Sandero concurreert op de particuliere markt voor nieuwe auto's tot 20.000 euro. De 208, Corsa en Clio zijn duurder en vooral lease kanonnen. Concurrenten voor de Sandero zijn A-segmenters, de i10/Picanto, de Space star, en de Panda en dan heb je het ver gehad. In het B-segment denk ik aan een basis Suzuki Swift, maar daar heb je al een aardig aangeklede Sandero voor.
DOSUM
DOSUM
  • 1
Dacia maakt een gezonde winst, dus hun strategie zit goed. Maar vb ook Stelantis en Mercedes hebben recordwinsten gemaakt in 2022, dus hun strategie zat voor 2022 ook goed. Of de auto's die ze verkopen U aanspreken of niet, het is de winstgevendheid van het bedrijf dat ze doet overleven.
M85025
M85025
  • 0
Omdat de Duitse autobouwers lang de markt en ontwikkelingen bepaalden. Die tijd lijkt (deels) voorbij.