VZR Lease Top 10 Compact Edition
Nissan Micra en Hyundai i10 in de spotlight
2019 is in volle gang en dat betekent dat het startschot heeft geklonken van een nieuwe ronde van de VZR Lease Top 10. Leaseauto's zijn verantwoordelijk voor grofweg de helft van de jaarlijks nieuw verkochte auto's. Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) schept maandelijks orde in de chaos door een VZR Lease Top 10 te publiceren. De Compact Edition trapt de VZR Lease Top 10 af.
Met de maandelijks te verschijnen VZR Lease Top 10 publiceert Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) een editie waarin zakelijk interessante auto's in een bepaalde categorie worden belicht. Deze maand is dat weer de Compact Edition, een categorie auto's waar A- én B-segmenters onder vallen. Veel zakenauto’s komen immers niet uit het hogere segment. Nu de bijtellingstarieven heel duidelijk zijn geworden - 4 procent voor auto’s zonder CO2-uitstoot en 22 procent bijtelling voor alle overige auto’s - zie je dat de prijs van de auto een stuk belangrijker is geworden. Dat is één van de redenen waarom er veel auto’s in het A- en B-segment worden verkocht.
De Nissan Micra en de Hyundai i10 krijgen de stempel ‘Special’ opgeplakt. Dit label is bestemd voor minder voor de hand liggende modellen, die echter wel zakelijk interessant zijn. We zien dat de Nissan Micra er dynamisch en hightech uitziet. Dit wordt bevestigd door de Bose-geluidsinstallatie in de hoofdsteunen en de 360-gradencamera. De Hyundai i10 is opvallend nuchterder. Minder opvallend, maar gewoon goed functioneel. Op functioneel gebied scoort hij op alle punten een ruime voldoende.
Het VZR-panel baseert zijn top 10 onder andere op basis van de zakelijke verkoopaantallen van de laatste twee kwartalen, maar weegt eveneens subjectieve argumenten mee. De bijtelling, een belangrijke afweging voor de zakelijke rijder, wordt als volgt berekend: de nieuwe autoprijs (fiscale waarde) wordt vermenigvuldigd met het bijtellingspercentage (bijvoorbeeld 22 procent). Deze uitkomst wordt opgeteld bij het bruto-inkomen, waarover je dan je loonbelastingen betaalt. Gedurende het leasecontract kan de leaserijder ook met andere kosten te maken krijgen. Hulp, uitleg en tips over deze kosten ontvang je automatisch als gratis VZR-lid.
Deze maand dus de Compact Edition, volgende maand is de Manager Edition aan de beurt, waarin het middenklasse-leasesegment onder de loep wordt genomen. De derde en laatste categorie is de Executive Edition, waarin het hogere (lees: duurdere) segment leaseauto’s onder de aandacht wordt gebracht.
Klik hier voor alle Lease Top 10 Editions.
Merk | Model | Aantal | Bijtelling vanaf |
Volkswagen | Polo | 4.780 | € 116 |
Peugeot | 108 | 1.970 | € 73 |
Volkswagen | Up | 3.326 | € 31 |
Hyundai | i10 | Special | € 78 |
Ford | Fiesta | 2.982 | € 117 |
Nissan | Micra | Special | € 127 |
Toyota | Yaris | 1.313 | € 104 |
Renault | Clio | 3.600 | € 108 |
Toyota | Aygo | 2.009 | € 77 |
Kia | Picanto | 3.173 | € 85 |
Schrijf je nu in als gratis VZR-lid en blijf op de hoogte van interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. VZR is de belangenbehartiger voor de zakelijke rijder. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en tips en informatie ontvangen?
Lees ook
Volkswagen roept 16.510 auto's terug om mogelijk gevaarlijke airbags - ook in Nederland
Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
13 jaar geleden leverde 120 km/h deze Volvo met 6 liter diesel een record op
Deze Ford Cortina heeft tal van nationaliteiten - In het wild
Door oververhitte auto's heeft de Wegenwacht het extra druk
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.