en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Wie 'Fisker' zegt, zegt 'Karma'. Logisch, die auto is het eerste volledig eigen model met die merknaam, en bovendien dankzij zijn uiterlijk en plug-inhybride aandrijflijn zeer innovatief. Voor de Karma was er echter al een bedrijf met de naam Fisker Coachbuild, en dat kwam in 2006 met de modellen Tramonto en Latigo CS. 'Coachbuilding', het bouwen van speciale carrosserieën voor een bestaande auto, was in lang vervlogen tijden erg populair, maar zeven jaar geleden was Fisker een van de weinigen die deze kunst nog beoefende.
Het bedrijf was een geesteskind van Henrik Fisker en Bernhard Koehler. Beide heren werkten al jaren voor de grootste merken van de auto-industrie, Fisker als ontwerper, Koehler op het meer technische vlak. Fisker had een geweldige staat van dienst opgebouwd: onder meer de BMW Z8 en Aston Martins DB9 en V8 Vantage zijn van zijn hand. Allemaal schitterende machines, maar een eigen auto maken is natuurlijk helemaal ultiem, zo vonden de heren. Naast ultiem is het echter ook wat begrotelijk, reden om aan te kloppen bij twee grote namen voor een geschikte basis: Mercedes-Benz en BMW.
De aartsrivalen deden niet moeilijk, en stelden respectievelijk de SL 55 AMG en M6 coupé ter beschikking. Fisker en Koehler gingen met beide auto's aan de slag en toverden de SL om in de Fisker Tramonto en de M6 in de Latigo CS. Er werd geen half werk verricht: een knappe autospotter die het origineel nog in deze auto's herkent. Naast de Aston-Martin-achtige neus kreeg de BMW onder meer een anders gevormde raampartij en een kont waar we duidelijk elementen van terugzien in de Karma. Waar de Latigo CS door zijn ietwat hoge motorkap wat stoers heeft, is de Tramonto met zijn iets vloeiender neus een hele sierlijke cabrio. In de interieurs is duidelijk het origineel te herkennen, maar Fisker Coachbuild gaf er een eigen twist aan door bijzondere bekledingsmaterialen en natuurlijk een eigen logo toe te voegen.
Op technisch vlak bleven de auto's dicht bij de basis. Wel werd er in samenwerking met tuner Kleemann een 'Performance Pack' ontwikkeld, waardoor de AMG-V8 uit de Tramonto van 493 naar 610 pk gaat. Daarnaast kon er naast de SL 55 ook gekozen worden voor de SL 600 en SL 65. Latigo CS-eigenaren konden naast de M6 opteren voor de 650Ci. Helaas waren er weinig mensen die die keuze hoefden te maken: er bestaan slechts twee exemplaren van de Coupé. De Tramonto had iets meer succes, maar nog steeds niet veel: hier zijn vijftien exemplaren van gemaakt. Weliswaar past dit in Fiskers filosofie om de auto's exclusief te houden, maar de aantallen blijven toch flink achter op de 150 stuks die het merk van beide auto's in de planning had.
De Karma heeft gelukkig meer succes, hoewel het merk ook nu met tegenslagen kampt rijden er van de waanzinnig gelijnde vierdeurs zeker in ons land heel wat rond. Wie nu een Tramonto of Latigo CS op de kop weet te tikken heeft in ieder geval iets heel bijzonders!
Deze video is gemaakt door iemand die het zeldzame genoegen gesmaakt heeft een Latigo CS van dichtbij te bekijken:
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.