Voor Michiel is de Suzuki SC100 een soort Mini-911

Rugzakje als Guilty Pleasure

Suzuki SC100

Met zijn kieuwen in de D-stijl doet de uitgaande Suzuki Ignis wel een beetje denken aan die kleine sympathieke Suzuki SC100 van ruim veertig jaar geleden. Een auto waarmee Michiel Willebrands iets heeft en die daarom mag opdraven in de rubriek Guilty Pleasure.

Kleine autootjes kunnen me over het algemeen maar matig bekoren, maar er zijn uitzonderingen. De Mini is er daar één van, maar voor deze rubriek niet relevant. Niet obscuur genoeg, te weinig niche. Die twee kwalificaties kun je echter met een gerust hart loslaten op het Japannertje dat je in de jaren 80 nog wel met enige regelmaat tegenkwam, maar inmiddels, op een enkele die-hard na, volledig van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Ik mocht hem altijd graag, de Suzuki SC100, dat rugzakje met die fanatieke blik in zijn – speciaal voor de Europese markt vierkant gemaakte – oogjes. Een kleine opdonder, die zich met een beetje gevaarlijk kijken staande probeert te houden tussen de grote jongens. Het was natuurlijk gewoon een houding, want het is helemaal geen indrukwekkende auto. Eerder schattig, en dat is nu precies iets wat je als man liever niet over jezelf hoort zeggen. Maar hé, het is wél een echte Giugiaro.

Suzuki SC100

De grote attractie van de SC100, buiten Europa bekend als Cervo, is natuurlijk dat de motor achterin ligt, verscholen onder het klepje onder de glazen achterdeur. Het 970 cc metende viercilindertje ligt achter de achteras, waardoor het met veel fantasie een soort mini-911 wordt. Dezelfde motor vind je trouwens ook in de SJ410 terug. Met zijn ‘schele’ achterlichten maakt de bilpartij van de SC een wat minder intelligente indruk, maar daar merk je als bestuurder niets van. Volgens de overlevering rijdt dit coupeetje namelijk spectaculair en zit je er als bovengemiddeld lange Hollander helemaal niet verkeerd in. Met de nieuwe Ignis knipoogt Suzuki overduidelijk naar de twee- en vierdeursversie van de SC, de Fronte 7-S, die net als de SC100 zo’n schuin oplopend achterste zijruitje heeft en drie kieuwen, maar dit terzijde. Het is te hopen dat de Japanners hun producten tegenwoordig wat beter beschermen tegen roest, want dat is de ondergang geweest voor zo ongeveer alle SC’tjes. En dat is gewoon hartstikke zonde. Van de 3.400 SC100's die er hier op kenteken werden gezet, zijn er nog geen 90 over. Een klassieker voor de kleine beurs, voor wie een 911 te gortig is.   

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.