Volkswagen ID Buzz: vernieuwd, verlengd en goedkoper!

Centimeters erbij, euro’s eraf

ID.Buzz GTX en LWB
ID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWBID.Buzz GTX en LWB

Volkswagen maakt bekend wat de geüpdatete en vooral onderhuids verbeterde versie van de ID Buzz moet kosten. Goed nieuws: dat is minder dan voorheen. Zelfs als je voor de nieuwe, extra lange versie kiest.

In de aanloop naar de introductie van de vernieuwde versie, die we als lange GTX al eens reden, kwam Volkswagen met een stevige korting op de ‘oude’ variant van de ID Buzz. Die is er sinds oktober vorig jaar vanaf €57.490, maar de vernieuwde ID Buzz snoept daar nog eens flink wat vanaf. Als Pro, nu met 79 in plaats van 77 kWh, betaal je er minimaal €53.990 voor. Daarvoor krijg je ook nog meer vermogen, want net als bij de andere middelgrote EV’s van de Volkswagen Groep stijgt het vermogen van 204 naar 286 pk.

Toch verwachten we niet dat we deze reguliere Pro-versie vaak gaan zien, want de versie met lange wielbasis is met €54.990 slechts €1.000 duurder. Daarvoor krijg je dan niet alleen 25 centimeter extra ‘Buzz’, maar ook een accu van 86 kWh in plaats van 79 kWh. Daarmee komt de lange Volkswagen ID Buzz Pro op papier 487 kilometer ver, tegen 461 voor de ‘korte’ variant. Bovendien kan de lange versie met 200 in plaats van 185 kW iets sneller laden, waarmee het uitgeven van die extra €1.000 ons een echte ‘no-brainer’ lijkt. Een derde zitrij zit er voor dit geld overigens nog niet bij, want daarvoor betaal je €1.390 extra. Een zespersoons optie in een 2-2-2-opstelling is er ook, en kost ten opzichte van de standaard vijfzitter €1.290. Het zeszits-interieur kan ook worden gekozen in de ‘korte’ ID Buzz (da’s nieuw), de zevenzitter is er alleen ‘in het Lang’.

Wie zo’n Pro niet snel genoeg vindt, kan nu ook kiezen voor de GTX. Die versie heeft twee elektromotoren, vierwielaandrijving en 340 pk en kost in ‘korte’ vorm (79 kWh) €69.990. Een lange GTX, automatisch gekoppeld aan het 86-kWh accupakket, kost €71.990. Behalve snelheid is er trouwens nog een reden om voor de GTX te gaan: hij mag 1.600 kg trekken, tegen 1.000 voor de achterwielaandrijver.

Als je de ID Buzz toch nog te duur vindt, is er trouwens meer goed nieuws: Volkswagen werkt naar verluidt aan goedkopere instapversies met een kleinere accu. De vernieuwde bestelwagenversie van de ID Buzz, de ID Buzz Cargo, kreeg al eerder een prijskaartje.

Prijzen Volkswagen ID Buzz (2024)

UitvoeringVermogenAccu (netto)ActieradiusVanafprijs
ID Buzz Pro210 kW/286 pk79 kWh461 km€ 53.990
ID Buzz Pro LWB210 kW/286 pk86 kWh487 km€ 54.990
ID Buzz GTX250 kW/340 pk79 kWh423 km€ 69.990
ID Buzz GTX LWB250 kW/340 pk86 kWh473 km€ 71.990

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.